اخبار داغ

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی قزوین:

بیش از ۵۰درصد محصولات باغی مربوط به انگور است/ ۳هزار متقاضی تسهیلات داربستی کردن باغات انگور

بیش از ۵۰درصد محصولات باغی مربوط به انگور است/ ۳هزار متقاضی تسهیلات داربستی کردن باغات انگور
علی اکبری گفت: از تولید ۶۵۰هزار تنی محصولات باغی استان قزوین حدود ۴۰۰هزار تن به عبارتی بیش از ۵۰ تا ۶۰درصد محصولات مربوط به انگور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در مورد داربستی کردن باغات انگور در سطح استان قزوین اظهار کرد: استان قزوین حدود ۷۶هزار هکتار باغ دارد که بیش از ۳۲ هزار هکتار از آن مربوط به باغ انگور است.
وی افزود: از تولید ۶۵۰هزار تنی محصولات باغی استان قزوین حدود ۴۰۰هزار تن به عبارتی بیش از ۵۰ تا ۶۰درصد این محصولات مربوط به انگور است و رتبه دوم تولید انگور و رتبه اول تولید کشمش به استان قزوین در کشور اختصاص دارد.

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به فواید داربستی کردن باغات انگورتصریح کرد: افزایش کیفیت محصولات تولیدی از جمله فواید داربستی کردن باغات است؛ از این رو طی ۲۰سال گذشته به شکل الگویی و دو سال نیز به صورت جهشی برای داربستی کردن باغات اقدام کردیم.

وی عنوان کرد: هم اکنون سطوح باغات داربستی استان بیش از ۵هزار و ۳۰۰هکتار است و خوشبختانه الگویی شده برای سایر باغداران به طوریکه اکنون بیش از سه هزار متقاضی برای پنج هزار هکتار از باغات استان داریم.

اکبری بیان کرد: در سال جاری متاسفانه اعتبار کم‌بهره برای موضوع نداشتیم و این یک طرح ملی است که استان قزوین در این زمینه پیش‌رو بوده و هیچ استانی به اندازه قزوین در داربستی کردن باغات فعال نبوده است.

پرداخت ۷میلیارد تومان تسهیلات طی پنج سال گذشته برای داربستی کردن باغات

وی ادامه داد: طی پنج سال گذشته بیش از هفت میلیارد تومان به شکل یارانه و تسهیلات برای داربستی کردن باغات پرداخت کردیم و جهشی در باغات داربستی اتفاق افتاد؛ اما متاسفانه در سال جاری نتوانستیم این موضوع را ادامه دهیم و یارانه‌ای هم امسال پرداخت نشد.

این مقام مسئول بیان کرد: برای تحقق این امر نامه نگاری‌های متعددی با وزارت جهاد کشاورزی و معاونت باغبانی اتفاق افتاده است و طرح حالت ملی به خود گرفته است چون بیش از ۱۰ استان از قزوین آموزش می‌بینند چراکه استانی پیش رو بودیم.

وی عنوان کرد: در ردیف استانی فقط الگوسازی، ترویج و آموزش انجام می‌شود که با تحقق این امر هم اکنون باغداران متقاضی داربستی کردن هستند.

اکبری تصریح کرد: درخواست داریم نمایندگان مجلس و استاندار این موضوع را در هیئت دولت مطرح کنند تا مثل دو محصول گندم و زیتون که ردیف ملی دارند این اتفاق در رابطه با انگور در کل کشور هم انجام شود؛ زیرا مهمترین محصولات صادراتی کشور پس از پسته و زعفران مربوط به کشمش است.

وی در پایان گفت: متاسفانه اعتبار دست ما نیست و اختصاص تسهیلات کم‌بهره نیازمند عزم ملی و ردیف ملی است، هم اکنون در زمینه زیتون و گندم و مبارزه با آفات عمومی مثل ملخ و سن گندم در استان حمایت می‌شود؛ اما در سال جاری از داربستی کردن باغات نتوانستیم حمایت کنیم؛ البته برای تحقق این امر نامه نگاری و جلسات و مراجعات انجام شده است اما باید یک ردیف اعتباری خاص برای داربستی کردن و انگور و کشمش مصوب شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,
,
,
,
,
,
,
,
,
, پرداخت ۷میلیارد تومان تسهیلات طی پنج سال گذشته برای داربستی کردن باغات, پرداخت ۷میلیارد تومان تسهیلات طی پنج سال گذشته برای داربستی کردن باغات,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه