اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

مهمترین مصوبات مجلس در سال ۹۹/از رای به ابطال اعتبارنامه «تاجگردون» تا قانون «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها»

مهمترین مصوبات مجلس در سال ۹۹/از رای به ابطال اعتبارنامه «تاجگردون» تا قانون «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها»
مجلس دهم در واپسین هفته های مسئولیت خود بررسی «قانون انتخابات» را در دستور کار خانه ملت قرار داد و به سرعت به تصویب بندهای آن پرداخت؛ قانونی که با حواشی و سروصداهای بسیاری همراه شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نخستین روزهای سال 99 در حالی در خانه ملت آغاز شد که نمایندگان دوره دهم مجلس، آخرین روزهای مسئولیت خود را پشت سر می گذاشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اولین جلسه علنی نمایندگان در سال 99 سه شنبه 19 فروردین در غیاب علی لاریجانی رئیس وقت مجلس برگزار شد، وی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در حال استراحت بود، مسئولیت اداره مجلس را به مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس واگذار کرد.

,

اگرچه نمایندگان مجلس دهم به دلیل شیوع کرونا بعد از 44 روز تعطیلی در بهارستان حضور پیدا کرده بودند اما این تعطیلی انتقادهای بسیاری را از وکلای ملت به همراه داشت؛ عده ای بر این باور بودند در روزهایی که مردم به خاطر شیوع کرونا در کشور دچار سردرگمی و گرفتاری های معیشتی شدند، قوه قانون گذار به جای پیدا کردن راه حلی برای برون رفت از شرایط موجود تعطیل شده و نمایندگان نگران از ابتلا به کرونا خانه نشین شدند؛ همین انتقادها باعث شد تا پس از حدود 44 روز وکلای ملت برای رسیدگی به امور جاری و نقش نمایندگی به خانه ملت برگردند.

,

برگشتن نمایندگان به مجلس اگرچه به امید پیدا کردن راهی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در آغاز موج اول کرونا بود، اما بیش از هر چیزی صرف تسویه حساب با شورای نگهبان شد.

,

تصویب اصلاح قانون انتخابات و انتقام از شورای نگهبان

, تصویب اصلاح قانون انتخابات و انتقام از شورای نگهبان, تصویب اصلاح قانون انتخابات و انتقام از شورای نگهبان,

مجلس دهم در واپسین هفته های مسئولیت خود بررسی «قانون انتخابات» را در دستور کار خانه ملت قرار داد و به طور رگباری به تصویب بندهای آن پرداخت. قانونی که با حواشی و سروصداهای بسیاری همراه شد.

,

طراحان قانون «اصلاح قانون انتخابات» را کسانی شامل می شدند که برای ورود دوباره به عرصه رقابت های انتخاباتی مجلس نتوانسته بودند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، در حقیقت به دلیل آنکه شورای نگهبان صلاحیت آنها برای ورود دوباره به نهاد قانون گذاری  تایید نکرده بود حالا دست به کار شده بودند تا در فرصت باقی مانده از عمر مجلس با فضا سازی سیاسی علیه شورای نگهبان دست و پای این نهاد را برای نظارت کوتاه کنند.

,

, ,

«حذف شرط التزام عملی به اسلام و جمهوری اسلامی»، «محدود کردن گزارش ها به مراجع چهار گانه»، «تلاش برای محدود کردن نظارت استصوابی» همگی از مواردی بود که نمایندگان مجلس دهم در اصلاح قانون انتخابات به آن رای دادند.

,

گرچه نمایندگان مجلس دهم اصرار داشتند که این طرح، ربطی به نماینده های رد صلاحیت شده این دوره ندارد اما در مصوبه کمیسیون شوراها یکی از بندهای این اصلاحیه بر خلاف رویه های قانون نویسی این بود که این قانون عطف به ماسبق برای یک دوره می‌شود!

,

طرحی دو فوریتی علیه اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی

, طرحی دو فوریتی علیه اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی, طرحی دو فوریتی علیه اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی,

نمایندگان مجلس دهم در اردیبهشت سال 99 نیز درحالی که افکار عمومی خواستار انتقام خون شهید سردار سلیمانی بود، طرح دو فوریتی  علیه اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی را تصویب کرد و وزارت امور خارجه را موظف کرد تا سفارت مجازی در فلسطین راه اندازی کند.

,

, ,

در جریان بررسی این طرح البته هیچ یک از نمایندگان با دو فوریت آن مخالفت نکردند و بر این اساس دو فوریت این طرح به تصویب رسید.

,

مصوبه ای برای ارتقا اعتبار اسناد رسمی

, مصوبه ای برای ارتقا اعتبار اسناد رسمی , مصوبه ای برای ارتقا اعتبار اسناد رسمی ,

نمایندگان مجلس دهم همچنین کلیات و جزئیات طرح ۱۶ ماده ای با عنوان «ارتقای اعتبار اسناد رسمی» را تصویب کردند. ضرورت ثبت تمامی عقود و معاملات راجع به حقوق، عین و منافع اموال غیر منقول ثبت شده از قبیل انتقال مالکیت، رهن و اجاره برای مدت بیش از دو سال و همچنین پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد ثبتی؛ مکلف شدن دفاتر اسناد رسمی به ثبت درخواست طرفین معامله، اسناد مربوط به قراردادهای خصوصی اشخاص از قبیل تعهد به بیع، قولنامه، مبایعه‌نامه؛ پاسخ آنلاین استعلامات اسناد رسمی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛ از مهمترین مواد این طرح است.

,

مبارزه به رانت و فساد اقتصادی در گام اول

, مبارزه به رانت و فساد اقتصادی در گام او, مبارزه به رانت و فساد اقتصادی در گام او, ل, ل,

بعد از پایان مسئولیت 4 ساله نمایندگان دوره دهم مجلس، وکلای ملت برای دوره یازدهم به بهارستان راه پیدا کردند. ورودی توانست با شروعی بسیار طوفانی همراه باشد.

,

, ,

نمایندگان مجلس یازدهم در نخستین گام از قانون گذاری به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون اعتراض کره و نسبت به ورود او به مجلس در پی رانت و ویژه خواری های اقتصادی واکش نشان دادند.

,

اولین مصوبه اثرگذار مجلس یازدهم رای به ابطال اعتبارنامه تاجگردون بود و بدین ترتیب، تاجگردان منتخب گچساران از حضور در مجلس یازدهم باز ماند.

,

طرح شفافیت آرای نمایندگان

, طرح شفافیت آرای نمایندگان, طرح شفافیت آرای نمایندگان,

طرح شفافیت آرای نمایندگان به صورت عادی در صحن مجلس اعلام وصول شد. این طرح چندین جلسه در کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس و با حضور جمعی از نمایندگان و به ویژه متقاضیان شفافیت آرا مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت کلیات آن به تصویب رسید.

,

طرح شفافیت آرای نمایندگان برای بررسی دقیق‌تر به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارجاع شد و طبق گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، شفافیت اولویت مجلس است و این طرح به زودی در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد.

,

قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها»

, قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها», قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها»,

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها طرحی بود که نمایندگان مجلس یازدهم همزمان با 13 آبان به یک فوریت آن رای داده بود اما بعد از ترور شهید فخری زاده این طرح مجددا در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و دو فوریت آن به تصویب مجلس در آمد.

,

, ,

نمایندگان براساس این طرح دولت را موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی کردند. اگرچه این مصوبه مجلس بعد از تایید شورای نگهبان واکنش های بسیاری را از سوی دولت به همراه داشت اما در نهایت مورد اجماع ارکان مختلف نظام برای صیانت از حقوق تضییع شده ملت در برجام قرار گرفت.

,

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده

, طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده, طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده,

مجلس یازدهم اما در ادامه عملکرد خود در نخستین سال فعالیتش، در پاسخ به دغدغه پیری جمعیتریال بررسی طرح «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» را در دستور کار قرار داد.

,

این طرح از دوره هشتم پارلمان در دستور کار بهارستان‌نشینان بود و در مجلس یازدهم به طور مشروط به تصویب نمایندگان رسید.

,

طرح جمعیت و تعالی خانواده، طبق مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مطابق با اصل 85 قانون اساسی و براساس توضیحاتی که درباره این اصل قانونی ارائه شد، به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع شده است و طبق اعلام احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس، کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت، اجتماعی، بودجه، اقتصادی، کشاورزی، عمران و امنیت به‌منظور رسیدگی به این طرح براساس اصل 85 قانون اساسی تشکیل می شود.

,

انتهای پیام/ک

,

گزارش از فاطمه کرمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه