اخبار داغ

یادداشت/

فشار اقتصادی، بمب مخرب روح و روان

فشار اقتصادی، بمب مخرب روح و روان
فشارهای اقتصادی و معیشتی با دایره عظیمی از تبعات گسترده و ویرانگر، تاثیرات مخرب بسیار وسیعی بر سلامت روان افراد جامعه می‌گذارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز: فشارهای اقتصادی و تاثیر مستقیم گرانی‌ها بر سفره مردم موضوعی نیست که امروزه بتوان از کنار آن به راحتی عبور کرد، باید پذیرفت مسائل اقتصادی متاثر از تحریم‌ها و خودتحریمی‌ها تا توانسته سفره مردم را تنگ کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

از صاحبان ثروت و سرمایه و افراد دارای تملک مالی که دستشان به دهنشان می‌رسد و بی‌اعتنا به هزینه‌ها، زندگی لاکچری داشته و در رفاه به سر می‌برند که بگذریم، بخش زیادی از جامعه را آن‌‎هایی تشکیل می‎‌دهند که با مشقت روزگار گذرانده و یا با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند.

,

اگرچه متاسفانه و به اعتراف بسیاری از کارشناسان و مسوولان بخش قابل توجه مشکلات اقتصادی نه در تحریم که ریشه در خودتحریمی‌ها و سوءمدیریت‌ها دارد، اما به هر حال تنگناهای اقتصادی نه رونق را از سفره و معیشت مردم گرفته که چالش‌های دیگری را نیز برایشان رقم زده است.

,

در ادامه درباره نقش و آثار مخرب بی‌ثباتی اقتصادی بر افزایش اختلالات روانی پرداخته و ابعاد و زوایای آن را واکاوی می‌کنیم.

,

اگر واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم فشارهای اقتصادی تاثیر گسترده‌ای بر سلامت روان افراد جامعه گذاشته و اختلالات روانی پیدا و پنهانی را برایشان به ارمغان آورده است.

,

قدیمی‌تر‌ها می‌گویند "فقر از هر دری وارد خانه شود، ایمان از در دیگر خارج می‌شود" ضرب‌المثلی که می‌توان مصادیق روشن آن را در زندگی خیلی‌ها دید، چه بسیارند افرادی که تنگ‌دستی ایمانشان را گرفته و مبتلای بیماری‌شان کرده است.

,

استرس عنوانی نام‌آشنا و مصداقی دم‌دستی از پیامدهای فشار اقتصادی بر روان افراد است، ناتوانی در تامین معیشت و عدم تناسب بین دخل و خرج زندگی موجب ایجاد استرس، دلشوره‌های گاه و بیگاه، اضطراب و احساس ناتوانی در اداره امور زندگی شده است.

,

همچنین تنگناهای اقتصادی با تاثیرگذاری مستقیم بر روی روابط عاطفی همسران و اهل خانه، سلامت روحی و روانی افراد را به ‌مخاطره انداخته و صدمات روانی گاه جبران‌ناپذیری را بر جای می‌گذارد.

,

بحران افسردگی، طلاق عاطفی، از هم پاشیدن کانون خانواده و خودکشی نمونه‌هایی از اثرات مستقیم و غیرمستقیم فشارهای مالی و اقتصادی بر افراد جامعه و افزودن بر بار مصائب و چالش‌های اجتماعی-فرهنگی است.

,

متاسفانه در حالی لایه‌های مختلف جامعه دردآشنای مسائل مالی و درآمدی بوده و آن را با گوشت و پوست خود لمس کرده‌اند که در آنطرف ماجرا رواج خرده‌فرهنگ‌های عاریتی و نادرستی همچون تنوع‌طلبی، تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی چه بسیار کانون‌های خانوادگی را از هم گسسته و مُهر طلاق را بر شناسنامه‌ها نشانده است.

,

کاهش درآمدها، افزایش سرسام‌آور قیمت کالاها و خدمات، به‌هم‌ریختگی بازار، افزایش فاصله طبقاتی و کاهش امنیت شغلی همگی ریشه در مشکلات اقتصادی دارند.

,

و چه بسیارند مصادیقی از آثار مخرب نابسامانی‌ها و مشکلات اقتصادی در سلامت افراد جامعه، از کاهش سلامت جسمی و روانی گرفته تا بروز ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری، خشونت، عدم پذیرش مسوولیت، فروپاشی خانواده و افزایش جرائم.

,

اگر تنها به طرح موضوع اکتفا نکرده و به دنبال ارائه راه‌حل‌هایی هر چند موقتی و گذرا برای عبور از این شرایط باشیم، باید گفت تمرین روحیه صبوری در رویارویی با مشکلات، مسوولیت‌پذیری و پایبندی به کسب روزی حلال در کنار حفظ عزت نفس و خودباوری تحمل مشکلات را برایمان آسانتر می‌کند.

,

از طرفی احیای سنت‌های پسندیده‌ای همچون احسان، انفاق و بخشش، کمک به هم‌نوع، دست‌گیری از نیازمندان و رواج سنت نکوی قرض‌الحسنه و افزایش مشارکت اجتماعی می‌تواند گره‌های کور بسیاری را گشوده و لبخندی بر گوشه لبی بنشاند.

,

از همه اینها گذشته باید بپذیریم نمی‌توان با درآمدهای حداقلی زندگی‌های آنچنانی ساخت، بنابراین بهتر است به جای تجمل‌گرایی با اصلاح سبک زندگی، پرهیز از اسراف و تجملات در برابر هاضمه سیری‌ناپذیر تمنیات دنیایی ایستاده و از بار سنگین دشواری‌های مالی بکاهیم.

,

نگارنده: مژگان شمس 

, نگارنده: مژگان شمس ,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه