اخبار داغ

سایه‌روشن‌های سرخابی در سال ۱۳۹۹؛

فرهادِ رفت و برگشت/ تصویر وارونه یک رویای سرخ!

فرهادِ رفت و برگشت/ تصویر وارونه یک رویای سرخ!
استقلال و پرسپولیس در سال ۱۳۹۹ روزهای متفاوتی را طی کردند؛ از تغییرات پیاپی مدیریتی گرفته تا ناکامی در رقابت‌های بین‌المللی.
[

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرخابی‌های تهرانی در سالی که گذشت روزهای پرفرازو نشیبی را طی کردند. دو قطب بزرگ فوتبال کشور در سال ۱۳۹۹ دو رویه کاملاً متفاوت را سپری کردند و به فراخور آن، به نتایج مختلفی هم رسیدند. استقلال و پرسپولیس در ماه‌های گذشته با مهم‌ترین بحرانی که مواجه بودند، عدم ثبات و تغییرات بسیار در کادر مدیریتی‌شان بود که تأثیرات مهمی هم بر روند نقل‌وانتقالاتی و البته امتیازگیری‌شان گذاشت. استقلال در سال ۱۳۹۹ با بحران‌های ناشی از اختلافات فرهاد مجیدی و احمد سعادت‌مند دست‌وپنجه نرم کرد تا نوبت به محمود فکری برسد و یک اسطوره دیگر هم در قامت مربی‌گری باشگاه استقلال از دور خارج شود. آبی‌ها باز هم در رسیدن به جام در سالی که گذشت ناکام بودند تا با تغییراتی که در رأس کادرفنی‌شان شکل گرفت، در واپسین روزهای سال گذشته به قرن جدید و تحول در سال ۱۴۰۰ امیدوار بمانند. اوضاع برای سرخ‌های تهرانی اما به تیرگی نیمه آبی پایتخت نبود و پرسپولیسی‌ها پس از پوکر قهرمانی در لیگ برتر، به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم رسیدند و افتخار نایب‌قهرمانی خود در این تورنمنت را به عدد ۲ رساندند. اگر از حواشی عجیب مدیریتی و خروج ستاره‌ها فاکتور بگیریم، شرایط پرسپولیس در سال گذشته بد نبوده و این تیم با تکیه به صدرنشینی‌اش قطعاً به گلات قهرمانی امیدوار خواهد بود. به مرور رویدادهای سرخابی در ۱۳۹۹ می‌پردازیم؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

, ,

نایب‌قهرمانی با شماره ۷

, نایب‌قهرمانی با شماره ۷, نایب‌قهرمانی با شماره ۷,

استقلالی‌ها پس از خروج ناگهانی آندره‌ا استراماچونی و بروز شکاف در اردوگاه آبی، به مرد همیشه در دسترس خود روی آوردند تا سکان هدایت تیم استقلال برای دومین بار به دستان فرهاد مجیدی سپرده شود. تساوی پرگل تیم مجیدی در دربی پایتخت و البته حضور در کورس صدرنشینی تا روزهای پایانی باعث شد تا او حاشیه امنی داشته باشد اما نهایتاً استقلال در جدال امتیازگیری با پرسپولیس ناکام ماند تا نایب‌قهرمان لیگ نوزدهم لقب بگیرد.

,

, ,

جام حذفی با طعم حاشیه

, جام حذفی با طعم حاشیه, جام حذفی با طعم حاشیه,

استقلالی‌ها پس از نایب‌قهرمانی در لیگ برتر، برای احیای غرور زخم‌خورده خود نیاز به چیزی فراتر از یک پیروزی در دربی داشتند. این مهم با برد تاریخی استقلال برابر پرسپولیس در دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی همراه شد تا استقلال در کمال شایستگی به فینال رقابت‌های حذفی راه یابد اما در دیدار نهایی چیزی به‌جز تراکتور مانع از دست‌یابی آبی‌ها به کاپ شد. حواشی بی‌حدوحصر اردوگاه آبی و بالاگرفتن آتش اختلافات بین احمد سعادت‌مند و فرهاد مجیدی باعث شد تا سرمربی جوان تیم استقلال عطای قهرمانی را به لقایش ببخشد و با قهر از تمرینات، یک جام را از استقلال دریغ کند.

,

, ,

ناکامی در تحقق رؤیای خام ستاره سوم

, ناکامی در تحقق رؤیای خام ستاره سوم, ناکامی در تحقق رؤیای خام ستاره سوم,

استقلالی‌ها پس از درخشش با هدایت فرهاد مجیدی در دور گروهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، به حضور در جمع ۴ تیم نهایی آسیا امید زیادی داشتند اما همان دعوای بین سرمربی و مدیرعامل باعث شد تا فرهاد مجیدی به‌کلی قید حضور در استقلال را بزند و مجید نامجومطلق زمام امور را در دست بگیرد. نامجومطلق هم مقابل حواشی بی‌شمار و روحیه ضعیف بازیکنان‌اش کاری از پیش نبرد تا استقلال این‌‎بار مقابل پاختاکور شکست بخورد و در همان دور اول حذفی غزل خداحافظی را زمزمه کند.

,

, ,

اخراج مدیرعامل حاشیه‌ساز

, اخراج مدیرعامل حاشیه‌ساز, اخراج مدیرعامل حاشیه‌ساز,

احمد سعادت‌مند که پس از ناکامی در ده‌ها انتخابات فدراسیون‌های ورزشی از سوی وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان مدیرعامل جدید باشگاه استقلال معین شده بود، رویه عجیبی از فرافکنی و دروغ‌گویی را در ابعاد مدیریت فوتبال باز کرد. او در سودای بازگرداندن آندره‌ا استراماچونی از هیچ دروغی دریغ نکرد و تمام آرزوهای آبی‌ها را در مسابقات آسیایی و جام حذفی با سفرهای بدموقع به ایتالیا و قطر سوزاند تا نهایتاً تبدیل به نخستین مدیرعاملی شود که با حکم این هیأت‌مدیره از سمت خود اخراج می‌شود. برکناری سعادت‌مند با روی‌کار آمدن دیگر کارمند وزارت ورزش یعنی احمد مددی تکمیل شد تا هیأت‌مدیره هم‌‎چنان نقش اصلی و پدرخواندگی را در باشگاه استقلال ایفا کند و مدیرعامل هیچ‌کاره‌تر از همیشه باشد.

,

, ,

بی‌فکری‌های آقای سرمربی

, بی‌فکری‌های آقای سرمربی, بی‌فکری‌های آقای سرمربی,

رویای باطل بازگرداندن آندره‌آ استراماچونی و دستمزد دلاری الکساندر نوری، مدیران باشگاه استقلال را بر آن نهاد که به تنها گزینه داخلی تن بدهند و با محمود فکری به توافق برسند. سرمربی پیشین تیم استقلال که سابقه 10 سال دستیاری و سرمربی‌گری در لیگ‌های دسته یک و برتر را داشت، از همان ابتدا با دعاوی عجیب و رفتارهای غریب نشان داد که قرار نیست آرامش به اردوگاه آبی بازگردد و هرچه زمان پیش‌تر می‌رفت، اوضاع استقلال هم بدتر می‌شد. عدم توانایی فکری و کادرفنی‌اش در مدیریت حواشی بی‌پایان استقلال و دشمن‌تراشی‌های فرضی سرمربی آبی‌ها باعث شد تا محمودخان خیلی زودتر از چیزی که فکرش را می‌کرد، از اسب خوشبختی سقط شود. پس از تکرار روند ضعیف و تساوی در نخستین دیدار نیم‌فصل دوم، فکری برکنار شد تا نوبت باز هم به فرهاد رسیده باشد.

,

, ,

هت‌تریک فرهاد در کام‌بک

, هت‌تریک فرهاد در کام‌بک, هت‌تریک فرهاد در کام‌بک,

اخراج محمود فکری و خالی شدن مجدد نیمکت تیم استقلال از کادرفنی، باز هم سران باشگاه آبی را به انتخاب فرهاد مجیدی رساند تا او برای سومین بار به‌عنوان یک سرمربی جایگزین وارد رختکن استقلال شده باشد. برخلاف تصور اما استقلال با مجیدی نتایج قابل قبولی گرفته و در بازی‌هایی که شماره 7 پیشین استقلال به‌عنوان سرمربی در رأس امور فنی حضور دارد، آبی‌ها به پیروزی‌های مهمی رسیده‌اند. فرهاد مجیدی در سومین حضور خود به‌عنوان سرمربی آبی‌پوشان، به حضوری قدرت‌مند در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، قهرمانی در جام حذفی و لیگ برتر فکر می‌کند و با روند فعلی امتیازگیری مدعیان قهرمانی لیگ بیستم، بعید هم نیست که استقلالی‌ها بتوانند امتیازهای ازدست‌رفته را برگردانند و به داغ‌تر شدن تنور قهرمانی کمک کنند.

,

, ,

پوکر قهرمانی، میراث کالدرون برای یحیی

, پوکر قهرمانی، میراث کالدرون برای یحیی, پوکر قهرمانی، میراث کالدرون برای یحیی,

خروج گابریل کالدرون از تهران و بازگشت عجیب‌وغریب یحیی گل‌محمدی از تیم شهرخودرو به پرسپولیس که درنهایت به نارضایتی و شکایت تیم مشهدی هم انجامید، با درخشش بازیکنان سرخ تحت هدایت یحیی و کسب چهارمین عنوان قهرمانی متوالی در لیگ برتر همراه بود تا پرسپولیس به پوکر دست یابد. یحیی گل‌محمدی البته در کسب این عنوان قهرمانی نقش اصلی را نداشت و تیمی را تحویل گرفت که توسط سرمربی آرژانتینی به صدرنشینی و ثبات تاکتیکی رسیده بود، اما درنهایت این قهرمانی به پای یک سرمربی ایرانی نوشته شد تا پس از هت‌تریک برانکو ایوانکوویچ کروات در کسب جام، این یحیی باشد که به مرز خوش‌بختی می‌رسد.

,

, ,

ستاره‌های دنباله‌دار

, ستاره‌های دنباله‌دار, ستاره‌های دنباله‌دار,

قهرمانی در لیگ برتر برای چهارمین بار هر چه حلاوت داشت، با خروج ستاره‌ها از اردوگاه تیم پرسپولیس به تلخی گرایید تا کام هواداران زهر شود. علی‌رضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، علی‌ علی‌پور و مهدی ترابی از مهم‌ترین بازیکنانی بودند که پرسپولیس پس از رسیدن به پوکر قهرمانی از دست داد اما این خروجی‌ها با کولاک جذب جبران شد. عیسی آل‌کثیر، احسان پهلوان، حامد لک، میلاد سرلک و سعید آقایی به مهره‌هایی تبدیل شدند که جای خروجی‌ها را به‌خوبی پر کرده باشند و به‌جز چند خرید نظیر مهدی مهدی‌خانی، علی شجاعی و آرمان رمضانی، در کل ورودی‌های لشگر سرخ عملکرد خوبی از خود برجای گذاشتند. مهدی ترابی هم پس از یک نیم‌فصل کاملاً ناموفق در فوتبال قطر باز هم به پرسپولیس برگشت تا قرمزها از توازن خوبی در فصل نقل‌وانتقالاتی برخوردار شوند. در آخرین روزهای سال گذشته هم شهریار مغانلو و فرشاد فرجی راهی لشگر سرخ شدند تا این باشگاه عملکرد نسبتاً خوبی را در بازار ترانسفرینگ طی کرده باشد.

,

, ,

تصویر دست‌نیافتنی رویای همیشگی

, تصویر دست‌نیافتنی رویای همیشگی, تصویر دست‌نیافتنی رویای همیشگی,

پرسپولیس در سالی که به کرونا آغشته شده و مسائل زیادی نیز تحت‌الشعاع آن قرار گرفته بود، دست به کاری اساسی زد و برای دومین بار طی ۳ سال اخیر به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا رسید تا باز هم فرصتی برای پایان دادن به حسرت تاریخی خود بیابد. قرمزها با شکست دادن السد قطر، پاختاکور ازبکستان و النصر عربستان به اولسان هیوندای رسیدند تا در تک بازی سرنوشت قهرمان مسابقت آسیایی تعیین شود. سرخ‌ها که در قطر عملکرد شایانی از خود به نمایش گذاشته بودند و امید زیادی به کسب نخستین افتخار آسیایی تاریخ خود در سال ۲۰۲۰ داشتند، باز هم مانند سال ۲۰۱۸ دستان خود را از جام گرد ACL تهی دیدند و با مدال نقره به تهران بازگشتند. رویای قهرمانی پرسپولیس در سال ۱۳۹۹ هم نابالغ ماند تا تحقق آن به قرن جدید موکول شود.

, ACL,

, ,

عیسی بر صلیب AFC

, عیسی بر صلیب AFC, عیسی بر صلیب AFC, AFC,

شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث شد پرسپولیس نتواند به مقام قهرمانی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا  دست یابد، محرومیت بدموقع مهاجم گل‌زن‌شان از حضور در تمامی رقابت‌ها بود. عیسی آل‌کثیر که پس از گل‌زنی مقابل تیم پاختاکور ازبکستان اقدام به شادی خاصی کرده بود، از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا متهم به بروز رفتارنژادپرستانه شناخته شد تا برای ۶ ماه از حضور در تمامی میادین ورزشی محروم شود و پرسپولیس هم از نعمت وجود او بهره‌مند نباشد. پرونده عیسی آل‌کثیر به محاکم بین‌المللی رفت و جلسات بسیاری هم در این باره برگزار شد اما ضعف دیپلماسی ورزشی ایران و البته گاف‌های حقوقی وکلای باشگاه پرسپولیس نتوانست چیزی را به منصه اثبات برساند. محرومیت عیسی در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید اما چیزی که از دست رفته، محال است به این زودی‌ها برگردد.

,

, ,

سریال چندقسمتی آقای سرپرست

, سریال چندقسمتی آقای سرپرست, سریال چندقسمتی آقای سرپرست,

سرپرست مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس که از مطب دندان‌پزشکی‌اش با دستور وزیر ورزش و جوانان به ساختمان گرانیتی باشگاه سرخ تحمیل شده بود، تنها به ۳ فیلم کوتاه نیاز داشت تا آبروی خود را بر جوی آب ببیند و مجبور به استعفا از سمت حساس‌اش شود. مهدی رسول‌پناه که دوران سرپرستی خاکستری‌ای را تجربه کرده بود، با انتشار چند فیلم کوتاه از فحاشی‌ها و بددهانی‌هایش راه را کج کرد و از اتاق مدیریت باشگاه پرسپولیس خارج شد تا نوبت به تیم جدید مدیریتی برسد. رسول‌پناه پس از کش‌وقوس‌های بسیار و رفع موقت اختلاف‌های مالی، از پست هیأت‌مدیره باشگاه هم برکنار شد تا نوبت به یک مدیر مخابراتی و البته پول‌ساز برسد.

,

, ,

دوئت ورزشی-وزارتی در پرسپولیس

, دوئت ورزشی-وزارتی در پرسپولیس, دوئت ورزشی-وزارتی در پرسپولیس,

فعل‌وانفعالات مدیریتی در باشگاه پرسپولیس باعث شد تا وزارت ورزش و جوانان برخلاف همیشه به تصمیمی درست روی بیاورد و از ترکیب جالبی برای هدایت اداری باشگاه استفاده کند. مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان با سرپرست پیشین دبیرکلی فدراسیون فوتبال جدیدترین نسخه وزارت برای سرخ‌ها بود که از قضا نتایج خوبی هم داده و ثبات را به تیم بازگردانده. جعفر سمیعی زفرقندی مستقیماً از حیاط وزارت ورزش و جوانان به ساختمان باشگاه پرسپولیس آمد تا به اتفاق ابراهیم شکوری به رتق‌وفتق امور محوله بپردازد. دوئت سمیعی-شکوری تا به امروز موفقیت‌آمیز بوده و احتمالاً این روند ادامه هم خواهد یافت.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه