اخبار داغ

مدیریت بازار در دست مافیا؛

بی برنامگی دولت در تنظیم بازار شب عید/ صف‌های طولانی حاصل رهاشدن کنترل بازار بود

بی برنامگی دولت در تنظیم بازار شب عید/ صف‌های طولانی حاصل رهاشدن کنترل بازار بود
رها شدن بازار شب عید و خواب خرگوشی متولیان سبب شد در این ایام شاهد بی انضباطی در عرضه کالاهای اساسی و افزایش چند برابری قیمت ها باشیم که نارضایتی مردم را به دنبال داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، مدتهاست که مسئولین و متولیان در بخش اقتصادی بازار و کنترل آن، خود را به خواب خرگوشی زده اند، در طول یک سال گذشته بسیاری از کالاهای اساسی کمیاب و نایاب شد، برنج، گوشت، مرغ، کره، شکر و کالاهای دیگری که به دلیل بی برنامگی دولت و متولیان به سختی به دست مردم می رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

عدم تنظیم بازار موضوعی شفاف و واضح بود که به خوبی مشاهده شد، بازاری که کنترل نشد و مردم برای تهیه کالاهای اساسی باید در این شرایط شیوع کرونا، ساعتها در صف می ایستادند تا مایحتاج خود را تهیه کنند.

,

از سوی دیگر در این مدت احتکار کنندگان و دلالان کالاهای اساسی را احتکار می کردند تا در اولین فرصت آنها را چند برابر قیمت بازار عرضه کنند و سودهای کلانی به جیب بزنند.

,

در کنار همه این مشکلات، متولیان و مسئولین کنترل بازار هر بار در مصاحبه های خود اعلام می کردند که هیچگونه کمبودی در بازار وجود ندارد، این در حالی بود که مردم برای تهیه همین اقلام دچار سرگردانی و مشکل بودند ولی مسئولین تلاش داشتند تا نشان دهند کالاها بیش از حد نیاز در بازار وجود دارد ولی دیده نمی شود و مردم را در خرید بیش از اندازه، محکوم می کردند.

,

, ,

کمبود مرغ در بازار

, کمبود مرغ در بازار, کمبود مرغ در بازار,

نکته قابل تامل اینکه وقتی مسئولین از وفور کالاهای نایابی همچون روغن و مرغ در بازار صحبت می کردند که قفسه های فروشگاه ها و مرغ فروشی ها خالی از کالا بود و متاسفانه در اسفند ماه که اوج خرید کالاهای اساسی بود اما اقدام خاص و یا تنظیم بازاری دیده نشد.

,

اگرچه مردم برای تهیه اقلام و کالاهای اساسی با مشکل همراه شدند اما برای مردم روشن بود که دولت توان مدیریت بازار شب عید را ندارد و با این موضوع کنار آمدند.

,

از سوی دیگر افزایش های بی حساب کتاب قیمت کالاهای اساسی در بازار سبب شده بود تا برخی از مردم قدرت خرید نداشته باشند، علیرغم این که گفته می شود نظارت ها برای جلوگیری از افزایش قیمتها صورت می گیرد اما در این میان چند نرخی بودن یکی از مهمترین گلایه های مردم بود که متولیان در برابر آن سکوت کردند.

,

در حالی دولت کنترل بازار را رها کرده بود که در این مدت حواشی زیادی رخ داد، ظاهرا بحث ها و اقدامات مهمتری از کنترل بازار در اولویت برنامه های دولت قرار دارد که سبب شده بود بازار شب عید هر روز ملتهب تر شود.

,

عده ای نمی خواهند بازار به ثبات برسد

, عده ای نمی خواهند بازار به ثبات برسد, عده ای نمی خواهند بازار به ثبات برسد,

رضا سپهوند کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: عدم کنترل بازار و قیمتها سبب شده تا قدرت خرید مردم کاهش یابد و دست هایی نامرعی اجازه نمی دهند بازار به ثبات برسد.

,

وی با اشاره به ناکارآمدی متولیان در کنترل بازار افزود: عرضه و تقاضا در بازار دچار مشکلاتی شده بود و برنامه مناسبی برای کنترل بازار وجود نداشت. در سال گذشته میلیاردها دلار صرف واردات کالاهای اساسی در کشور شد در حالی که این کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شد با 2.5 تا 4 برابر قیمت در بازار عرضه شدند و این اجحاف در حق مردم بود.

,

, ,

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: ارزی که با توجه به شرایط اقتصادی به سختی تهیه می شود در اختیار افرادی قرار گرفته که وابسته به قدرت هستند و برای منافع خود تلاش می کنند و با این ارز به جای اینکه کالا را به همان قیمت در بازار عرضه کنند، چهار برابر قیمت عرضه می کنند و همین سبب بی انضباطی در عرضه کالاهای اساسی شده است.

,

قطع دست دلالان و فساد از بازار 

, قطع دست دلالان و فساد از بازار , قطع دست دلالان و فساد از بازار ,

وی بیان کرد: همین مشکل سبب شد تا بازار با شوک همراه شود و افزایش قیمت کالاهای اساسی سبب شده بود تا برخی از مردم توان تامین و خرید مایحتاج شب عید را هم نداشته باشند.

,

کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه این مشکل نتیجه سیاست ناکارآمدی و منافع عده ای است که این سیستم و برنامه را ادامه می دهند و در حالی که مجلس تلاش کرد این ارز را حذف کند و یارانه آن را در اختیار مردم قرار دهد ولی در برابر این تصمیم مجلس مقاومت کردند.

,

وی با اشاره به مافیای واردات گفت: تا زمانی که دست فساد قطع نشود مشکلی حل نمی شود و در واقع از تعادل خارج شدن بازار و تنش در سیستم توزیع کالاها، حاصل سیاستگذاری ها در حوزه اقتصاد کلان و سیاستگذاری های دولت است در حالی که نهادهای نظارتی ما معمولا با معلول برخورد می کنند که پاسخگو نیست و باید علت را بررسی نمایند.

,

, ,

مشکل بازار باید ریشه‌ای حل شود

, مشکل بازار باید ریشه‌ای حل شود, مشکل بازار باید ریشه‌ای حل شود,

سپهوند بیان کرد: گاهی سلطان یک کالایی را می گیرند اما سطان جدیدی بروز می کند و ریشه ای حل کردن این مشکل، همان سیاست مجلس بود که به خاطر منافع افراد قدرتمند مانع این تصمیم شدند و اجازه ندادند این تصمیم اجرایی شود.

,

کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه با بیان اینکه تا زمانی که این مشکل ریشه ای حل نشود، مشکل سیستم توزیع حل نخواهد شد افزود: البته بازهم تخصیص ناکارآمد ارز را خواهیم داشت، وارداتی که منشا آن دست کسانی است که صاحب قدرت هستند و نیاز است که این مشکل حل شود.

,

اگرچه عدم کنترل بازار شب عید برای مردم دردسرها و مشکلات عدیده ای را ایجاد کرد ولی باز هم مردم با این مشکل کنار آمدند به امید اینکه دولتی انقلابی و جوان روی کار آید و بتواند در شرایط اقتصادی و بازار با ارائه راهکار و برنامه ریزی مشکلات را برطرف نماید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه