اخبار داغ

کارشناسان اقتصادی پاسخ می‌دهند؛

دلایل آشفتگی بازار در ماه‌های گذشته؛ رهاشدگی یا کمبود تولید؟

دلایل آشفتگی بازار در ماه‌های گذشته؛ رهاشدگی یا کمبود تولید؟
بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت دولت در ماه‌های گذشته و به ویژه شب عید مشکلات بسیاری در بازار به وجود آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، خرید کالاها و اقلام ضروری مانند روغن و مرغ در چند ماه گذشته تبدیل به کابوس مردم شده است و یا خبری از این کالاها در بازار نیست و یا صف‌های طولانی برای آن کشیده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج،,
بازار میوه و سبزیجات هم دست کمی‌از بازار کالاهای ضروری ندارد و قیمت بیشتر میوه‌ها در چند ماه گذشته بین ۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است، اما مشکل کجاست؟ دلیل این افزایش قیمت‌ها و صف‌های طولانی کمبود کالاست یا عدم مدیریت دولت در بازار توزیع؟
,
 
,
تشکیل صف مرغ در کشورِ تولیدکننده قابل قبول نیست
, تشکیل صف مرغ در کشورِ تولیدکننده قابل قبول نیست,
 
,
محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در گفت‌وگو با آناج و در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار اقلام ضروری نتیجه کمبود است یا عدم مدیریت گفت: برخی چیزها روشن است و مساله‌ای مانند کمبود مرغ قابل قبول نیست. زیرا ما زمانی صادرکننده مرغ به کشورهای همسایه بودیم. لذا قابل قبول نیست به جایی برسیم که صف مرغ تشکیل شود.
,
 
,
وی با بیان اینکه وضعیت موجود حاصل عدم مدیریت و بی تدبیری است، ابراز داشت: وقتی که با مرغداران هم حرف می‌زنیم اعلام می‌کنند که دولت بدون برنامه به آنها فشار آورد تا زودتر مرغ را با وزن کمتر به بازار بدهند. همین موضوع باعث شد تا بازار مرغ در هفته‌های بعدی به هم ریخت.
,
 
,
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه انبارهای وارداتی مملو از نهاده است، یادآور شد: اگر دولت به موقع نهاده را تحویل می‌داد و جوجه ریزی انجام می‌شد، کمبودی در بازار وجود نداشت. زیرا در بودجه هم قیمت و میزان نهاده‌ها تغییر نکرد.
,
 
,
سوءتدبیر و ضعف مدیریت دولت در بازار
, سوءتدبیر و ضعف مدیریت دولت در بازار,
 
,
وی با بیان اینکه کالا به اندازه کافی در کشور وجود دارد، توضیح داد: مشکلاتی که در ماه‌های گذشته و شب عید به وجود آمد مربوط به سوء تدبیر و ضعف مدیریت دولت است اما دولت سعی می‌کند بگوید این مشکل بخاطر نبود وزارت بازرگانی است در حالیکه وزارت صمت باید این ضعف مدیریت را برطرف می‌کرد.
,
 
,
دولت از شش ماه گذشته بازار را رها کرده است
, دولت از شش ماه گذشته بازار را رها کرده است,
 
,
حامد لاهوتی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با آناج در خصوص وضعیت بازار اقلام ضروری و بازار شب عید و نوع مدیریت دولت اظهار داشت: موضوعی که وجود دارد این است که اصلا چیزی به نام مدیریت بازار در ماه‌های گذشته وجود نداشته و این موضوع در شب عید مشهودتر بود، زیرا در سالهای گذشته قیمت میوه شب عید اعلام و در محل‌های مخصوص توزیع می‌شد اما امسال چنین چیزی وجود نداشت.
,
 
,
وی در پاسخ به این سوال که چرا چنین وضعیتی در بازار اقلام ضروری وجود داشت، گفت: دولت از شش ماه گذشته مدیریت در بازار را رها کرده و به همین دلیل مدیریت بازار به دست دلالان افتاده است، کمبود کالاهایی مانند روغن و مرغ که در آنها تولید کننده هستیم به دلیل عدم مدیریت است نه کمبود کالا.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی با اشاره به کمبود مرغ در استانی که تولیدکننده مرغ است، عنوان کرد: آذربایجان‌شرقی یکی از قطب‌های تولید مرغ است و وقتی کمبود وجود دارد در حالیکه مسئولیت جهاد کشاورزی از عدم کاهش تولید خبر می‌دهند این یعنی بی تدبیری در توزیع وجود دارد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه