اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

دلار در آینده از حاکمیت هژمونیکی جهان خارج می‌شود

دلار در آینده از حاکمیت هژمونیکی جهان خارج می‌شود
کارشناس مسائل سیاسی گفت: با خروج دلار از چرخه تعامل سه کشور که یک‌چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، در دهه آینده دلار از حاکمیت هژمونیکی جهان خارج خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ سجاد شهرانی کارشناس مسائل سیاسی درخصوص نگرانی آمریکا و انگلیس از توافق راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین در یادداشتی نوشت: سند راهبردی همکاری ایران و چین به دلیل حساسیت‌هایی که آمریکا و غرب نسبت به شکل‌گیری یک بلوک اقتصادی قدرتمند، دارند با فضاسازی و جریان‌سازی‌های گسترده‌ای از سوی رسانه‌های صهیونیسم آمریکایی مواجه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,

این سند نتیجه رایزنی هوشمندانه کارشناسان برجسته اقتصادی ایران و چین و بر اساس منافع مشترک دو کشور با حفظ الگوهای ملی و ارزش‌های دینی ملت ایران تهیه‌شده و هیچ‌گونه ابهامی در پیش‌نویس سند وجود ندارد.

ازآنجاکه روابط ایران با چین جدی است و بستر همکاری‌های اقتصادی و راهبردی میان دو کشور را در قالب سند ۲۵ ساله تشکیل می‌دهد، طبیعی است که کشورهای غربی نگران چنین روابطی باشند. اصولاً سیاست آنگلوساکسون، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تمرکز بر فشار بر ایران با هدف دورنگه ‌داشتن این کشور از چین و روسیه است.

سرمایه‌گذاری 600 میلیارد دلاری چین در ایران طی 25 سال آینده می‌تواند به ارتقاء سطح درآمدهای ملی دو کشور کمک کند، ضمن اینکه برنامه‌ریزی چین در دهه آینده این است که این کشور به قدرت نخست اقتصادی جهان تبدیل شود. تجربه چین در حفاری‌های نفتی و فناوری بالای این کشور در حوزه‌های صنایع بالادستی و آمادگی ایران برای تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین قطب صنعتی و کشاورزی منطقه و جهان آینده روشنی را برای ملت ایران نوید می‌دهد.

موضوع دیگر تعامل ایران و چین با ارزهای محلی است که این اتفاق می‌تواند حاکمیت دلار را از چرخه اقتصادی دو کشور خارج کند. با توجه به اینکه در آینده روسیه نیز به‌عنوان شریک تجاری راهبردی ایران و چین به بلوک اقتصادی دو کشور خواهد پیوست. لذا پیش‌بینی می‌شود با خروج دلار از چرخه تعامل سه کشور که یک‌چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، در دهه آینده دلار از حاکمیت هژمونیکی جهان خارج خواهد شد.

از مزایای دیگر این‌گونه تعامل اقتصادی، شکستن حلقه تنگ محاصره اقتصادی ایران، چین و روسیه است که آمریکا سال‌ها است به‌عنوان اهرم فشار علیه تهران، پکن و مسکو مورد استفاده قرار می‌دهد. هر سه کشور در طول یک دهه گذشته به‌ویژه از سال 2016 که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شده با یک سری تحریم‌های ظالمانه مواجه شده‌اند که این تحریم‌ها به نزدیکی سه کشور برای تشکیل یک جبهه قدرتمند اقتصادی منجر شده است.

در تجزیه‌وتحلیل چرایی این تحریم‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آمریکا تلاش دارد تا از رهگذر فشار اقتصادی به ایران، چین و روسیه قصد دارد تا اقتصاد سه کشور را دچار ایستایی کند. از این‌رو و به دلیل اهمیت سند راهبردی ایران و چین رسانه‌های صهیونیستی، غربی و آمریکایی یک سلسله جریان ساری‌هایی را علیه دو کشور آغاز کرده‌اند تا زمینه لازم را برای جلوگیری از عملیاتی شدن سند فراهم کنند. محور ورودی رسانه‌های غربی که به صورتی هماهنگ عمل می‌کنند، شایعه‌سازی در راستای برانگیختن حس ناسیونالیستی ایرانیان است.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه