اخبار داغ

گزارش تصویری؛

معضل زندگی پلاستیکی

معضل زندگی پلاستیکی
معضل رهاسازی پلاستیک در اراضی اجاره‌ای کشاورزی داودآباد این روزها به یک مشکل اساسی تبدیل‌شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دیار آفتاب؛ در سال‌های اخیر استفاده از پلاستیک به طرز چشم‌گیری افزایش پیداکرده و این موضوع به کشت محصولات کشاورزی هم سرایت کرده است به‌گونه‌ای که مصرف بیش‌ازاندازه پلاستیک و رهاسازی آن در محیط از چالش‌های مهم زیست‌محیطی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

هرچند بهره‌گیری از پلاستیک برای کشت محصولات کشاورزی در نواحی گرم و خشک به ‌صرفه‌جویی آب کمک می‌کند، اما در اصل قاتل خاموش محیط‌زیست محسوب می‌شود، زیرا پلاستیک باقیمانده در خاک به شکل عایق عمل می‌کند و مانع تنفس طبیعی خاک می‌شود.

,

به گفته کارشناسان برای تجزیه پلاستیک‌های باقی‌مانده در خاک بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز است و به علت شیمیایی بودن این مواد اثرات نامطلوبی بر گیاهان و جانوران دارد و حتی گاهی اوقات منجر به سمی شدن خاک می‌شود.

,

, ,

پلاستیک با تکه‌تکه شدن، به سهولت توسط باد در نواحی بیابانی جابه‌جا و سبب انتشار آلودگی در نواحی دیگر می‌شود، این امر سبب آسیب‌پذیری پرندگان و جانوران و در معرض خطر قرار گرفتن نسل آن‌ها می‌شود.

,

خورده شدن پلاستیک توسط گوسفندانی که برای چرا در نواحی آلوده برده می‌شوند مسمومیت و مرگ آن‌ها را به دنبال دارد و در نتیجه تنوع زیستی هم به خطر می‌افتد.

,

معضل رهاسازی پلاستیک در اراضی اجاره‌ای داودآباد این روزها به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

,

از آنجایی که جمع‌آوری پلاستیک‌هایی که برای کشت محصول از آن‌ها استفاده‌شده ، مستلزم وقت و هزینه زیاد است به همین علت معمولاً در زمین‌های کشاورزی که اجاره می‌شوند رها می‌شوند که البته می‌توان با انعقاد قرارداد، بهره‌بردارانی را که زمین کشاورزی اجاره می‌کنند ملزم کرد در صورت استفاده از پلاستیک در کشت محصول، در پایان برداشت و هنگام تحویل زمین، پلاستیک را جمع‌آوری کنند.

,

تصاویر زیر مربوط به معضل رهاسازی پلاستیک در یکی از زمین های کشاورزی شهر داودآباد است.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه