اخبار داغ

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی:

سوله‌های فرآوری و گلخانه تحقیقاتی مجتمع تحقیقات خراسان‌جنوبی نیازمند حمایت مسئولان است

سوله‌های فرآوری و گلخانه تحقیقاتی مجتمع تحقیقات خراسان‌جنوبی نیازمند حمایت مسئولان است
ابراهیمی گفت: سوله‌های فرآوری محصولات کشاورزی و گلخانه‌های تحقیقاتی در مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی برای اتمام نیازمند حمایت مسئولان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، مهدی ابراهیمی مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی صبح امروز در نشست خبری معرفی گونه گیاهی جدید فیلیپانش پویانی که توسط محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان کشف شده است، اظهار کرد: خراسان‌جنوبی پایتخت گیاهان دارویی و تولید کننده انحصاری عناب در ایران و تنها تولید کننده زرشک بی دانه در جهان به شمار می‌رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

وی افزود: اما با وجود این استعداد خدادادی تاکنون بهره‌برداری اقتصادی شایسته‌ای مبتنی بر پژوهش و تحقیقات کاربردی از این محصولات صورت نگرفته است.

,

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی تمرکز بر توسعه اقتصادی پتانسیل‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای در حوزه گیاهان دارویی را اولویت اول کاری خود قرار داده است.

,

ابراهیمی عنوان کرد: تاکید بر بهینه سازی تولید و فراوری گیاهان دارویی بویژه عناب، زرشک و زعفران در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، ارائه خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک در مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک با برند بیرناب و آدرس birnab.ir ، راه‌اندازی کانون ملی هماهنگی دانش و صنعت زرشک و عناب، از محورهای فعالیت مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی است.

,

وی اظهار کرد: اختراع شکلات فراسودمند عناب، آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون سازی،کلوچه فراسودمند و بیسکوییت فراسودمند عناب، چاپ ۵ کتاب توسط محققان جهاددانشگاهی و اخذ پذیرش و چاپ بیش از ۴۰ مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی و بین المللی از دیگر افتخارات جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش است.

,

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی در سال 1395 افتتاح شده و برنامه‌ریزی شده بود تا پایان سال گذشته بهره  برداری 100 درصدی از مجتمع را داشته باشیم اما به دلیل مشکلاتی از جمله مسائل مالی بهره‌برداری محقق نشد.

,

ابراهیمی افزود: هدف اصلی از راه‌اندازی این مجتمع انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، گردشگری، ایجاد اشتغال و حمایت از کشاورزان استان، بحث آموزش روستائیان، بازاریابی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات زرشک، زعفران و عناب و بسیاری موارد دیگر بوده است.

,

وی به دور ریز ضایعات گیاهان دارویی از جمله زعفران اشاره و بیان کرد: در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی استان طرحی برای استفاده از گلبرگ زعفران مورد پژوهش است. در بحث عناب نیز طرحی برای جلوگیری از چروگیدگی عناب که باعث شده بازار پسندی این محصول کمتر شود را در دست اجرا داریم.

,

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی به طرح‌های در دست اجرای مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تولید زعفران هیدروپونیک، تولید انواع سرکه‌ها از ضایعات محصولات کشاورزی به ویژه زرشک، بهره‌گیری از پتانسیل‌های اقتصادی روستاهای استان، تبدیل نتایج تحقیقات به کتاب و ثبت اختراع از جمله برنامه‌های این مجتمع است.

,

ابراهیمی گفت: از بین طرح‌هایی که در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی استان آغاز شده دو طرح به پایان نرسیده و نیازمند حمایت مسئولان است که شامل سوله‌های فرآوری محصولات کشاورزی است که امیدواریم بتوانیم به زودی در محل مجتمع، محصولات کشاورزان را فرآوری کرده و وارد بازار کنیم و مورد دوم گلخانه‌های تحقیقاتی است که اگر 3200 متر گلخانه تحقیقاتی را به سرانجام برسانیم شاهد اتفاق خوبی در استان در بحث نشاء گیاهان دارویی و گیاهان دارویی خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه