اخبار داغ

بررسی مشکل آب شرب روستای محمد علی پهلوان؛

افزایش بی رویه تعداد انشعاب ها/ تامین آب شرب از سد شیرین دره تامین می شود

افزایش بی رویه تعداد انشعاب ها/ تامین آب شرب از سد شیرین دره تامین می شود
پایین بودن کیفیت آب شرب روستاهای حاشیه‌ای شهر بجنورد همانند باغچق، علی آباد، ینگه قلعه، کلاته آذرسا و محمد علی پهلوان موضوعی است که مسئولان اداره آب و فاضلاب استان به آن اذعان داشته و راهکار خروج از این شرایط را تکمیل رینگ شمالی طرح انتقال آب سد شیرین دره به بجنورد عنوان کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پایگاه خبری بجنا، با تکمیل رینگ شمالی شهر بجنورد که مهم‌ترین پروژه آبرسانی استان محسوب می‌شود، هم تمامی شهروندان از آب سد شیرین دره برخوردار شده و هم کیفیت آب روستای حواشی شهر بجنورد نیز بهبود پیدا می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری بجنا,

رضا امانی یکی از اهالی روستای محمدعلی پهلوان بجنورد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکل آب شرب گفت: متاسفانه کیفیت آب این روستا به علت آنکه از چاه تامین می شود کیفیت بسیار پایینی دارد و غیر قابل شرب می باشد. به همین علت اکثر اهالی روستا آب شرب خود را از چشمه های اطراف روستا یا از آب تصفیه تامین می کنند. همچنین به علت افت شدید فشار آب در زمان پیک مصرف، امکان استفاده در هر زمان از روز برای اهالی روستا مقدور نمی باشد و در مواقعی نیز آب روستا قطع می شود و باید از مناطق و روستاهای مجاور آب شرب خود را تامین کنیم.
 

,
,

افزایش بی رویه تعداد انشعاب ها

, افزایش بی رویه تعداد انشعاب ها, افزایش بی رویه تعداد انشعاب ها,

ایرج صدر شورای روستای محمدعلی پهلوان بجنورد نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات قطعی و افت فشار آب در این روستا، اظهار داشت: طراحی شبکه آب در این منطقه برای 200خانوار تعریف شده است اما به دلیل افزایش بی رویه جمعیت که بیش از 2هزار نفر در این منطقه سکونت دارند، جزء حاشیه شهر قرار گرفته است.

,

وی افزود: روستای محمدعلی پهلوان جزء مناطقی می باشد که بیشترین افزایش جمعیت را داشته است و قریب به 2800 مشترک آب در این روستا وجود دارد که با توجه به ابلاغ جدید طرح هادی جهت اضافه شدن مناطق جدید، افزایش جمعیت نسبت به گذشته وجود دارد و حدود 250 مشترک جدید آب نیز معرفی شده اند.

,

صدر با اشاره به ضعیف بودن قطر لوله ها شبکه آب در این منطقه گفت: به علت آنکه اداره آب و فاضلاب شهرستان در گذشته روستایی بوده است، سیاست مناسبی در جهت انشعاب آب برای مشترکین وجود نداشت و همچنین بعضی از مشترکین به صورت غیر مجاز در آنجا سکونت پیدا کرده اند، لوله با قطر دل بخواه برای خود گذاشته اند که این مشکل سبب افت فشار شده است.

,

وی در ادامه افزود: مشکل دیگر در افت فشار کوچک بودن مخزن آب می باشد و همچنین برد برق این روستا موجب شده است، پس از قطع برق، مخزن آب خالی شده و هیچ خانواری دسترسی به آب نداشته باشند. و نیاز است مجدد مخزن راه اندازی شود تا مشترکین بتوانند مجدد به آب دسترسی داشته باشند.

,

این مقام مسئول گفت: در گذشته آب فاضلاب استان نگاه خوبی به این روستا نداشته است. جهاد کشاورزی برای تامین آب شرب منطقه چاه با قطر 50مترمکعب حفر کرده، اما به علت افزایش بی رویه جمعیت برای تمامی خانوار در دسترس نبوده است. و قرار است برای حل مشکل منطقه از رینگ کنار گذر بجنورد استفاده شود و مازاد مخزن آب گلستان شهر به این روستا انتقال پیدا کند. 

,

وی در انتها گفت: به دلیل نامناسب بودن آب شرب این روستا از سد شیرین دره تامین می شود و طبق صحبت های نمایندگان مجلس در شهرستان قرار بر این شده بود تا 22بهمن 99 این پروژه آغاز شود اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

,

 

,

نبود مخزن ذخیره آب 

, نبود مخزن ذخیره آب , نبود مخزن ذخیره آب ,

منصور درتومی مدیر کل آب و فاضلاب شهرستان بجنورد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بجنا، با اشاره به مشکلات قطعی و افت فشار آب در این روستا، اظهار داشت: در سال 1398، 2هزار و 4 انشعاب آب در این روستا داشتیم، که نزدیک به 8هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد. حدود 12 کیلومتر طول شبکه توزیع، 4 کیلومتر طول خط انتقال آب و حدود 33لیتر آب نیاز خانوار روستا می باشد.

, پایگاه خبری بجنا,

وی افزود: منبع آب در حال حاضر از یک چاه تامین می شود همچنین یک مخزن ذخیره آب با ظرفیت 50متر مکعب تعبیه شده است در حالی که در شرایط عادی در حوزه شهری باید به ازای هر مشترک، یک متر مکعب مخزن آب وجود داشته باشد و به عبارتی یک هزار و 950 متر مکعب کسری مخزن داریم. 

,

این مقام مسئول افزود: متاسفانه به علت نبود مخزن ذخیره در این روستا پس از قطعی برق آب روستا نیز در دسترس مشترکین نمی باشد. در سال 1398 نزدیک به 4کیلومتر از خط انتقال آب اصلاح شد. متاسفانه با توجه به عدم سیاست نادرست برای خطوط لوله آب مشترکین سایز لوله ای که قرار است آب شرب خانوار تامین شود خیلی کمتر از تعداد خانوارهای این منطقه است که این خود مشکل بزرگی شده است. 
 

,
,

اختصاص نیافتن اعتبار کافی برای پروژه تامین آب شرب محمد علی پهلوان

, اختصاص نیافتن اعتبار کافی برای پروژه تامین آب شرب محمد علی پهلوان, اختصاص نیافتن اعتبار کافی برای پروژه تامین آب شرب محمد علی پهلوان,

وی در ادامه افزود: برآورد اعتباری که برای ساخت مخزن، اصلاح شبکه توزیع و خطوط انتقال، حدود 70میلیارد ریال اعتبار نیاز می باشد، اما اعتبار کافی اختصاص داده نشده است. 

,

درتومی گفت: برنامه ای که آب و فاضلاب شهرستان برای رفع این مشکل دارد، اتصال آب از سد شیرین دره است. که در حال حاظر آب به مخزن رسیده است اما یکسری نواقص وجود دارد که در حال تکمیل شدن می باشد و پس از تکمیل شدن این پروژه چاه فعلی از مدار خارج می شود و همانند گلستان شهر از این آب برای روستا تامین می شود منتهی خطوط انتقال آب از فاصله گلستان شهر تا محمدعلی پهلوان باید تعویض شود.

,

وی در انتها افزود: 9 کیلومتر شبکه خط توزیع و 3کیلومتر خط انتقال آب باید اصلاح شود. و برآورد ما این است تا انتهای سال 1400 این اصلاحات شبکه آب صورت گیرد تا دیگر مشترکین این منطقه با مشکلات قطعی و افت فشار آب روبرو نشوند.

,

 

,

انتهای پیام/ یزدانی 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه