اخبار داغ

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه عنوان کرد؛

بازار قدیمی کرمانشاه؛ یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده خاورمیانه

بازار قدیمی کرمانشاه؛ یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده خاورمیانه
حسین بیات عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه از بازار قدیمی کرمانشاه به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده خاورمیانه سخن گفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین بیات در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اظهار داشت: بازار کرمانشاه 200 سال پیش در زمان حاکمیت محمدعلی میرزا دولتشاه ساخته شد که ۱۸ راسته بازار داشت و جزء بزرگترین بازارهای سرپوشیده خاورمیانه بود که پس از احداث خیابانهای مدرس، جوانشیر و توپخانه از هم جدا شدند.

وی افزود: راسته بازار سفیدگری، سراجی، مسگری، صندوق سازی، صرافی، ادویه فروشان، آهنگران، بزاز خانه و پارچه فروشان از جمله این راسته بازارها بودند.

بیات خاطرنشان کرد: این بازارها به دلیل معماری و فرهنگ غنی منطقه، در زمان رونق اقتصادی مسیر عبور جاده ابریشم بوده و در این بازارها داد و ستد بازرگانان اروپایی و آسیایی به دلیل موقعیت استراتژیک آن انجام می شد.

وی با بیان اینکه بازار آن زمان بسیار قوی تر از بازارهای کنونی بود، عنوان کرد: طول بازار کرمانشاه از ابتدای بازار توپخانه تا چال حسن خان و چهل متری مطهری می رسید و سراهای مهمی چون سرای وکیل الدوله، حاج علی محمد همدانی، سرای نو در آن قرار داشت و حجره داران در این اتاقک ها استراحت می‌کردند، نماز می خواندند و برای افرادی که به سمت مرز حرکت می‌کردند محل استراحت بود.

بیات خاطرنشان کرد: از ۱۵۰ سال پیش بنیانگذاران این بازارها آقایان کتابی، پارسازاده، ثمری، چلبی، الهی، کیمیایی، حاج ابراهیم زندیان، حاج مرتضی پاکراه، خلدبرین، حاج مقصودی، مقدادی پور، اخوان جمشیدی، مسجدی، هلالی و کمرزاده بودند که نوادگان برخی از آنها اکنون هم در بازار همان کسب و کار را ادامه می دهند.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از مشاغل اکنون فاقد جایگاه هستند، گفت: بازاریان قدیمی کرمانشاه چون مرحوم الهی در عرصه ادویه فروشی، پاکراه در لوازم خانگی فروشی، مقصودی و مسجدی در عرصه خرازی فعالیت داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه