اخبار داغ

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با دانا:

چرا موج چهارم کرونا شعله‌ور شد؟/ تلفات انسانی بالا با "مسافرت" یا "مدیریت وارونه سفر"

چرا موج چهارم کرونا شعله‌ور شد؟/ تلفات انسانی بالا با "مسافرت" یا "مدیریت وارونه سفر"
استاد رشته اپیدمیولوژی با برشمردن و تشریح مهمترین عواملی که منجر به بالارفتن شمار مبتلایان و رخداد موج چهارم کووئید-۱۹ در کشورمان شد را بر شمرد و اهمیت مدیریت بحران کنونی برای جلوگیری از موج پنجم این بیماری را متذکر شد.
[

دکتر مسعود یونسیان، استاد رشته اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهمترین عواملی که منجر به بالارفتن شمار مبتلایان و رخداد موج چهارم کووید-19 در کشورمان شد را بر شمرد و اهمیت مدیریت بحران کنونی برای جلوگیری از موج پنجم این بیماری را متذکر شد. 

, دکتر مسعود یونسیان، استاد رشته اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, دکتر مسعود یونسیان, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی گفت: در تشریح بحث ذکر دو نکته از اهمیت خاصی برخوردار است؛ یکی اینکه ویروس کرونا در این زمان تغییر پیدا کرده و آنگونه که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند ویروس انگلیسی در حال حاضر یا غالب شده یا در حال غالب شدن است.

,

این اپیدمیولوژیست در تکمیل بحث با یادآوری این نکته که ویروس انگلیسی واگیری بسیار بالاتری دارد،خاطر نشان کرد: اگر حتی ما اقدامات پیشگیرانه قبلی را هم در حالت عادی انجام می‌دادیم، کاملا طبیعی بود که آمار مبتلایان و فوتی ها افزایش پیدا کند؛ مثل این است که شما سدی را بسته اید که قرار است جلوی آبی را بگیرد؛ حال اگر حجم آب دو برابر شود، یا باید قدرت سد را افزایش دهید و یا انتظار شکسته شدن این سد را داشته باشید.

,

وی با اشاره به اینکه افزایش شمار مبتلایان کاملاً قابل پیش بینی بود، یادآوری کرد: طبق شواهد موجود و اطلاعات نصفه نیمه ای هم که داشتیم ما باید تلاشمان را دوبرابر می‌کردیم که شرایط به حالت گذشته باقی بماند و شرایط و وضعیت گذشته را همچنان حفظ کنیم.

,

 

,

توالی‌یابی در حدی که لازم بود انجام ندادیم

, توالی‌یابی در حدی که لازم بود انجام ندادیم, توالی‌یابی در حدی که لازم بود انجام ندادیم,

 

,

, ,

 

,

یونسیان درمقایسه شرایط و عملکرد سایر کشورها عنوان کرد: کشورهای زیادی در این زمان شروع به توالی‌یابی کردند؛ اما ما به خاطر ضعف‌هایی از جمله مسائلی که به واسطه تحریم‌ها به کشور ما تحمیل شد و اینکه اصولا اولویت کافی برای این کار قائل نشدیم، نتوانستیم توالی‌یابی کامل، و مناسبی انجام دهیم و به موقع بفهمیم که دارد چه اتفاقی می‌افتد و در این اتفاق وضعیتی کشور ما چگونه خواهد بود؟ ضمن آنکه مقوله تحریم ها نیز در این محدودیت و در نتیجه در افزایش آمار اهمیت زیادی داشت. کشورهای  زیادی با درست عمل کردن و توالی یابی توانستند که اقدامات درستی انجام دهند و جلوی افزایش آمارها را بگیرند؛ مثلاً خود انگلیسی ها کمتر از کشورهای دیگر اروپا آسیب دیدند.

,

وی در ادامه بحث به تشریح نکته دوم پرداخت و در این زمینه اظهار داشت: اما نکته دوم که از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است، مسئله سفرها و جابجایی‌های نوروزی بود. که متاسفانه درست عمل و مدیریت نشد؛ چرا که متولیان مدیریت سفرهای نوروزی سفر و جابجایی با خودروهای شخصی را ممنوع و در مقابل سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی مانند قطار هواپیما و اتوبوس و از همه بدتر، تورهای نوروزی را آزاد  اعلام کردند که همه به خطرات این تصمیم واقف هستند و نیازی به توضیح بیشتر نیست.

,

 

,

سیاست وارونه سفرهای نوروزی !

, سیاست وارونه سفرهای نوروزی !, سیاست وارونه سفرهای نوروزی !,

 

,

, ,

 

,

یونسیان در ادامه افزود: معلوم نیست این سیاست از کجا آمده و برچه اساسی این تصمیم گرفته شده که ورود به شهرهای پاک را آزاد گذاشته‌اند. آدم های آلوده بدون آنکه تست شوند و به شهرهای آلوده ورود پیدا کردند و این شهرها را آلوده‌تر کردند و برعکس برای شهرهای آلوده گفتند باید تست بدهید که آلوده نباشید؛ در نتیجه مسافران سالم و پاک را به این شهرها فرستادند و در زمان برگشت  آدم های آلوده را با کوله‌باری از ویروس و بیماری به شهر مبدا خودشان برگرداندند. همین نکته نشان می‌دهد که مسئله سفرهای نوروزی به نحو صحیحی مدیریت نشده و سیاست درستی پشت این قضایا وجود نداشته است.

,

 

,

بستن فضاهای باز و تمایل مردم به حضور در دورهمای ها و مهمانی ها

, بستن فضاهای باز و تمایل مردم به حضور در دورهمای ها و مهمانی ها, بستن فضاهای باز و تمایل مردم به حضور در دورهمای ها و مهمانی ها,

موضوع دیگر، بستن پارک ها و فضاهای باز در دوران اوج گیری کروناست، در حالیکه حضور افراد در این فضا ها کمترین خطر انتقال نسبت به حضور در فضاهای بسته را دارد و در همین زمان، قهوه خانه ها و کافی شاپ ها باز بوده و پذیرای مردمی بودند که از حضور در پارک ها محروم شده بودند یا اینکخ مردم یه سمت مهمانی های خانوادگی سوق داده شدند!

,

وی در ادامه با ذکر توضیحی خاطر نشان کرد: من بارها گفته‌ام که نه در مقام قضاوت هستم و نه دوست دارم و می توانم قضاوت کنم؛ بنابراین وارد این مسئله نمی شوم و نمی خواهم بگویم که چه کسی مقصر است و اصولا اینکه دنبال مقصر بگردیم مشکلی را حل نمی کند. من به عنوان یک متخصص بهداشت عمومی می گویم باید دنبال کاستی ها بگردیم و از آن درس بگیریم، هرچند نهادهایی هستند که وظیفه آن ها پیدا کردن مقصرین و برخورد مناسب با آن هاست. در عین حال، به شدت معتقدم که  در مورد سفرهای نوروزی کوتاهی شده است.

,

 

,

از تغییر ویروس و ماهیت مسری بودن بیشتر ویروس بشدت غافل شدیم

, از تغییر ویروس و ماهیت مسری بودن بیشتر ویروس بشدت غافل شدیم, از تغییر ویروس و ماهیت مسری بودن بیشتر ویروس بشدت غافل شدیم,

 

,

, ,

 

,

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از گفته‌هایش با ذکر این نکته که بر اساس بررسی‌های که شخصاً داشته‌ام به دو عامل عمده و مهم رسیده ام، تشریح کرد: اولین عامل این است که ما از تغییر ویروس و ماهیت مسری بودن بیشتر ویروس بشدت غافل شدیم؛ اما نکته دوم مدیریت ناصحیح جابجایی‌ها در سفرهای نوروزی و رفتارهای غلطی است که در این خصوص شاهد آن بوده ایموی در ادامه به عامل سومی هم که باعث شعله‌ور شدن بیش ازپیش دو عامل قبلی شده، اشاره کرد و گفت: مسئله سومی که به دو عامل مهم ذکر شده دامن زد، این بود که ما در زمان مناسب و بر خلاف ادعاهایی که مسئولان در مورد تولید واکسن داخلی در طی زمان خیلی کوتاه داشتند، نتوانستیم به واکسن‌های مورد نیاز دسترسی پیدا کنیم و حتی بخش کوچکی از جامعه را درست و به موقع واکسینه کنیم.

,

یونسیان عنوان کرد که ما نمی‌خواهیم در مقایسه هایمان خیلی دور برویم، مثلا با نگاهی به همسایه ای مثل کشور ترکیه می توانیم بفهمیم که حدود ۱۰ درصد جمعیت کشورش را واکسینه کرده؛ اما ما یک دهم درصد جمعیت کشورمان را واکسینه کرده‌ایم. ما در این مدت اگر می‌توانستیم نسبتی از جمعیت حساس کشورمان مثل سالمندان و بیماران خاص و... که در وضعیت دریافت واکسن  هستند را واکسینه کنیم، امروز با این وضع مواجه نبودیم.

,

 

,

باید همه کشور بسیج شوند و تمام اقشار پای کار بیایند

, باید همه کشور بسیج شوند و تمام اقشار پای کار بیایند, باید همه کشور بسیج شوند و تمام اقشار پای کار بیایند,

 

,

, ,

 

,

وی در پاسخ به این سوال که با شرایط تشریح شده کنونی و با توجه به بضاعت موجود کشور چه باید کرد که بخش اعظمی از مشکلات این حوزه حل شوند، اظهار داشت: باید همه کشور بسیج شوند و همه مردم اعم از دستگاه‌های اقتصادی، قوای قضاییه، مقننه و مجریه نیروهای نظامی و انتظامی و هرکس که می تواند حتی کوچکترین کاری انجام دهد، در یک بسیج ملی و عمومی شرکت کند در وهله اول مهمترین اقدامات را کلید زد، اقداماتی مانند تجهیز بیمارستان ها، تامین اکسیژن برای بیماران،  تامین پرسنلی که می‌توانند به صورت کمکی و برای اورژانس ها و بیمارستان ها به کار گرفته شوند .

,

 

,

جوابگو نبودن این سطح از اقدامات پیشگیرانه و لزوم شناسایی دقیق گونه ویروس

, جوابگو نبودن این سطح از اقدامات پیشگیرانه و لزوم شناسایی دقیق گونه ویروس , جوابگو نبودن این سطح از اقدامات پیشگیرانه و لزوم شناسایی دقیق گونه ویروس ,

استاد رشته اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد توصیه‌هایی که برخی از کارشناسان برای مقابله با انواع ویروس های جهش یافته به مردم ارائه می کردند، تصریح کرد: ببینید واقعیت این است که این سطح از اقدامات پیشگیرانه در این برهه زمانی به هیچ عنوان پاسخگو نیست و نتیجه مناسب را به همراه نخواهد داشت؛ در واقع اقدامات پیشگیرانه کامل و صحیحی را ما باید از الان برای کنترل این موج و جلوگیری از وقوع شدید موج پنجم در کنار اقدامات اصلی دیگر انجام دهیم. وی در ادامه تاکید کرد: نکته دیگر دسترسی هر چه سریعتر به واکسن و شناسایی دقیق گونه ویروس هاست و اینکه چه ویروسی در هر برهه زمانی و در هر گوشه از این کشور پهناور به چه‌صورتی گردش می‌کند.

,

 

,

پروتکل ها را درست انجام نمی‌دهیم

, پروتکل ها را درست انجام نمی‌دهیم, پروتکل ها را درست انجام نمی‌دهیم,

وی در خاتمه این گفت و شنود عنوان کرد: یکی از اقدامات اصلی مانند شستن دست‌ها، استفاده از الکل و ماسک و... که همه میدانند را متاسفانه درست انجام نمی هیم.

,

باید در هر دستگاه و اداره و مغازه و اماکنی امکان رعایت پروتکل ها (پذیرش ارباب رجوع در حدی که حفظ فاصله مقدور باشد، فراهم بودن ماسک، امکان شستن یا گندزدایی دست، . . . .) وجود داشته باشد که هر کس به آنجا رفت و آمد می کند، بتواند پروتکل های پیشگیرانه را رعایت کند..

,

دیگر این است که تعطیل کردن اماکنی که با تعطیل کردن آنها کشور فلج نخواهد شد و ضربه‌ای به اقتصاد و سایر ارکان مملکتی وارد نخواهد آمد، در کوتاه مدت و با پیش بینی اقدامات حمایتی از صاحبان این مشاغل باید در دستور کار قرار بگیرد.

,

تمام مواردی که با آن اشاره کردم، علاوه بر پیشگیری از پیشرفت موج چهارم، برای مدیریت موج پنجم ضروری است و متاسفانه موج چهارم علیرغم تمام زحمات شعله‌ور شد و تلفات و اثرات منفی خود را به اقتصاد و اجتماع وارد کرد؛ با اینهمه باید هرچه سریعتر توش و توان مان را جمع کنیم و برای ریشه کنی و جلوگیری از وقوع موج پنجم بسیج شویم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه