اخبار داغ

ضرورت انتخاب افراد توانمند در عرصه اجرایی، مدیریتی و علمی؛

جایگاه مهم شورا در توسعه و آبادانی شهر و روستا/ خلاءهای قانونی که به نفع سودجویان تمام می‌شود

جایگاه مهم شورا در توسعه و آبادانی شهر و روستا/ خلاءهای قانونی که به نفع سودجویان تمام می‌شود
شوراها جایگاه ویژه و مهمی در توسعه و آبادانی دارند اما عدم نظارت کافی و کوتاهی در فرآیند تایید صلاحیت و چشم پوشی از تخلفات برخی چهره‌های سیاسی و اجرایی در گماردن نیروهای خود در شوراها و به تبع آن کنترل شهرداری‌ها که تحت نظارت شوراها هستند، عمده مشکل انتخابات شوراهای شهر و روستا است که می‌بایست توسط قانونگذاران مورد توجه و بازبینی قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شوراهای شهر و روستا برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی و سایر امور رفاهی هر منطقه تشکیل می‌شوند و اولین انتخابات شوراها در کشور نیز در سال ۷۷ انجام شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
عدم نظارت شورای نگهبان تسهیل گر ورود افراد ناشایست است
, عدم نظارت شورای نگهبان تسهیل گر ورود افراد ناشایست است, عدم نظارت شورای نگهبان تسهیل گر ورود افراد ناشایست است,
 
,
انتخابات شورای شهر تنها انتخابات سراسری در کشور است که بدون نظارت شورای نگهبان برگزار می‌شود که همین موضوع نیز باعث شده که عرصه ورود افراد بعضا ناشایست به شوراها فراهم شود البته نمی‌توان کلیت این فرآیند را زیر سوال برد اما نگاهی اجمالی به عملکرد شوراها طی چند سال اخیر موید این ادعاست.
,
 
,
عدم نظارت شورای نگهبان و اعمال نکردن محدودیت ثبت نام برای کاندیدا باعث شده که هر فردی صرفا با داشتن حداقل مدرک تحصیلی ولو غیرمرتبط پا به عرصه انتخابات بگذارد و علاوه بر این، فرصت عرض اندام افرادی که صرفا پول و پشتیبانی برخی چهره‌های سیاسی را با خود دارند نیز فراهم شده است.
,
 
,
ضرورت بازنگری در قانون انتخابات شوراها و رفع خلاءهای قانونی موجود
, ضرورت بازنگری در قانون انتخابات شوراها و رفع خلاءهای قانونی موجود, ضرورت بازنگری در قانون انتخابات شوراها و رفع خلاءهای قانونی موجود,
 
,
خلاءهای قانونی مذکور نتیجه‌ای جز تشکیل شوراهای شهر ضعیف که منافع فردی و حزبی را بر منافع گروهی ترجیح می‌دهند، در بر ندارد و دستگیر شدن تعداد قابل توجهی از اعضای شوراها در برخی استان‌ها به دلیل مسائل اخلاقی و مالی طی این چند وقت نیز گواه این ادعاست.
,
 
,
مرتضی رضایی صوفی در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه شوراها در قانون اساسی کشور ما متاثر از نگاه دینی شکل گرفته‌اند و از نقش ویژه‌ای برخوردار هستند بیان کرد: مباحث مربوط به توسعه شهرها و روستاها نیز با توجه به نقش و وظایف شوراها تعیین شده است.
,
 
,
قانونگذار برای ورود نیروهای توانمند به خوبی دور اندیشی نکرده است
, قانونگذار برای ورود نیروهای توانمند به خوبی دور اندیشی نکرده است, قانونگذار برای ورود نیروهای توانمند به خوبی دور اندیشی نکرده است,
 
,
استاد دانشگاه پیام نور گیلان با اشاره به اینکه نحوه انتخاب اعضای شورا و فرآیند نقش آفرینی آنها با نقایصی همراه است افزود: عمده‌ترین نقایص شوراها بحث نظارت است زیرا قانونگذار برای ورود نیروهای قوی، تحصیلکرده و افرادی که در بحث اجرایی دستی بر آتش دارند به خوبی دور اندیشی نکرده است.
,
 
,
وی با بیان اینکه مدرک تحصیلی نمی‌تواند بیانگر ایده آل بودن یک شخص باشد اما باید حداقل‌ها شامل داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با امور شهری را در فرآیند تایید کاندیدا در نظر گرفت عنوان داشت: نمایندگان ناظر باید عرصه را برای ورود افراد قوی و علمی را فراهم کنند اما مسیرهای انحرافی شوراها باعث شد که رانت و ارتباطات در این فرآیند پررنگ شود.
,
 
,
رضایی نتیجه انتخاب افراد ناشایست در شوراها را ایجاد ضعف در شهرداری‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: شهرداران متاثر از همین انتخاب بد در شوراها روی کار می‌آیند و همانطور که در چند وقت اخیر شاهد بودیم طی مدت کوتاهی چندین نفر برای شهرداری رشت انتخاب شدند اما هر بار به دلایل غیرمنطقی کنار رفتند.
,
 
,
چهره‌های علمی برای ورود به عرصه انتخابات شورا محدودیت مالی دارند
, چهره‌های علمی برای ورود به عرصه انتخابات شورا محدودیت مالی دارند, چهره‌های علمی برای ورود به عرصه انتخابات شورا محدودیت مالی دارند,
 
,
این استاد دانشگاه علت عدم ورود چهره‌های علمی به عرصه انتخابات شوراها را محدودیت‌های مالی اعلام کرد و گفت: نگرش‌های غرمنطقی و رانتی باعث شده که برخی کاندیدا در زمان انتخابات از اسپانسرها استفاده کنند و سپس مجبور هستند که انتظارات سرمایه گذاران را محقق سازند در حالیکه چهره‌های علمی خود را در معرض این فرآیند غلط قرار نمی‌دهند.
,
 
,
عملکرد شوراها باعث دلسردی چهره‌های علمی شده است
, عملکرد شوراها باعث دلسردی چهره‌های علمی شده است, عملکرد شوراها باعث دلسردی چهره‌های علمی شده است,
 
,
وی با بیان اینکه عملکرد شوراها طی این سال‌ها باعث دلسردی چهره‌های علمی شده است خاطرنشان کرد: همواره شاهد حضور چهره‌های تکراری در عرصه انتخابات هستیم که این معضل با رفع نواقص قوانین موجود برطرف می‌شود و ناظران و متولیان باید در مرحله تایید صلاحیت حداقل‌هایی همچون مرتبط بودن رشته کاندیدا با مباحث شهری را در نظر بگیرند.
,
 
,
ضرورت انتخاب افراد توانمند در عرصه اجرایی، مدیریتی و علمی
, ضرورت انتخاب افراد توانمند در عرصه اجرایی، مدیریتی و علمی, ضرورت انتخاب افراد توانمند در عرصه اجرایی، مدیریتی و علمی,
 
,
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان تاکید کرد: تایید صلاحیت و انتخاب افراد توانمند در عرصه اجرایی، مدیریتی و علمی باعث می‌شود که یک گام رو به جلو برداریم و متولیان امر نیز باید راه ورود افراد جوان، نوآور، خلاق، باتجربه که نگاه مدیریتی دارند را تسهیل کنند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه