اخبار داغ

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با دانا؛

تا اعتماد به بورس برنگردد، روند صعودی نخواهد شد/ قیمت ۶۰ درصد از نمادها هنوز بالای ارزش ذاتی است

تا اعتماد به بورس برنگردد، روند صعودی نخواهد شد/ قیمت ۶۰ درصد از نمادها هنوز بالای ارزش ذاتی است
‌یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه چهار عامل بر آینده بازار سرمایه تاثیر مستقیم دارد، گفت: تا زمانی که اعتماد مردم به بورس برنگردد، روند نزولی متوقف نخواهد شد و رشد را شاهد نخواهیم بود.
[

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره وضعیت این روزهای بورس، اظهار کرد: با توجه  عوامل موثر بر اقتصاد کشور و سیاست‌های اقتصادی، چهار عامل اساسی بر امروز بازار سرمایه تاثیر مستقیم دارد که پیشنهاد می‌کنم، فعالان اقتصادی با بررسی این چهار عامل اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛,

 

,

اعتماد مردم باید به بازار سرمایه باز گردد

, اعتماد مردم باید به بازار سرمایه باز گردد, اعتماد مردم , باید به بازار سرمایه باز گردد,

وی با اشاره به نوسانات شدید بازار سرمایه در سال ۹۹، گفت: متاسفانه این بازار بر اساس اصول علمی و اقتصادی ارزش گذاری پیش نرفت و با رشدهای بی مهابا و بالعکس ریزش‌های غیرمنطقی پس از این دوره هیجانی رشد که هنوز ادامه دارد را شاهد بودیم، به نظرم تا زمانی که اعتماد عموم مردم به این بازار باز نگردد، اتفاق ماندگار جدیدی رخ نخواهد داد و جریان مالی به سوی بازار سرمایه جاری نخواهد شد.

,

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به نظر می‌رسد با پیش‌فرضی که برای بازارهای مالی در دنیا مطرح است، با وجود اینکه بورس تهران به پیشرفتگی سایر بورس‌های جهانی عمل نمی‌کند، اما بازار ما تابع چهار مولفه اقتصادی کلان است. مهمترین آن در ۱۵ سال اخیر اوضاع سیاسی و منطقه‌ای کشور در حوزه بین المللی و حتی داخلی است و سیاست داخلی ما متاثر از این محدودیت‌هاست. در صورت بهبود این محدودیت‌ها بی‌شک اوضاع اقتصادی بازارهای مالی ما از جمله بورس با جبران صنایعی که در این زمینه زیان‌های بالایی را شاهد بودند، قطعا با توجه به میزان بهای تمام شده و فروش و کاهش هزینه‌های جانبی، رشد را در بورس رقم خواهد زد.

,

میرمعینی ادامه داد: عامل دوم سیاسی موثر بر بازار سرمایه انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ رو است؛ اینکه چه کسی می‌تواند کرسی ریاست جمهوری را کسب و در راه بهبود قدم بردارد و برنامه‌هایی که بر بازار سرمایه موثر باشد را ارائه کند و هنوز در بین افرادی که صحبت می‌شود، مشخص نشده برنامه‌های اقتصادی‌شان چیست و آیا می‌تواند باعث رشد و یا بالعکس رکود بورس باشد.

,

وی بیان کرد: این دو عامل سیاسی یعنی برجام و انتخابات ریاست جمهوری توان ایجاد تحول و تغییر روند مثبت بر بورس را دارد. حتی ممکن است روند افت را تسریع و بازار را از این که هست، نزولی‌تر کند.

,

این فعال بازار سرمایه عامل بعدی سیاست گذاری‌های‌ اقتصادی عنوان کرد و گفت: چه دولت فعلی و چه دولت بعدی با عملکرد اقتصادی خود تاثیر مستقیم بر روند بازار را خواهند داشت؛ لذا تامین ارز و تعیین قیمت آن از سوی بانک مرکزی یا تعیین نرخ بهره و سیاست‌های تعرفه‌ای و تامین کسر بودجه همه در روند بازار سرمایه در ماه‌ها آینده موثر خواهد بود.

,

میرمعینی قیمت و شاخص‌ها در بازار جهانی به عنوان عامل چهرم معرفی کرد و افزود: بخشی از شرکت‌های بورسی قیمت فروش‌شان تابعی از قمت‌های جهانی است؛ لذا قیمت جهانی کالاها و تاثیر آن بر سایر بخش‌ها نیز می‌تواند اثر مستقیم در رشد یا افول بازار سرمایه داشته باشد که در ماه‌های اخیر، کشف واکسن کرونا تا حدودی توانست بر افزایش حجم معاملات موثر باشد و آن را بهبود بخشد و قیمت‌ها مثبت شوند که به نظرم در بازار داخلی نمی‌توان انتظار داشت همان میزان رشد رخ داد.

,

وی با اشاره به سیاست‌های متولیان بازار سرمایه، گفت: رویکرد مسئولان بورس بخصوص در مدیریت سازمان بورس باید با ثبات باشد تا رونق و رکود را سامان دهد و زیرساخت‌های بازار، از جمله دامنه نوسان، حجم مبنا و... باید طوری مدیریت شود که باعث ایجاد رفتار توده‌وار و هیجانی نشود و تصمیمات جمعی به حداقل برسد و سرمایه گذار صرفا با ملاک رفتار صف نشینی اقدام به خرید یا فروش نکند.

,

 

,

دولت در مورد بورس هم اشتباه و هم سوء استفاده کرد

, دولت در مورد بورس هم اشتباه و هم سوء استفاده کرد, دولت در مورد بورس هم اشتباه و هم سوء استفاده کرد,

این کارشناس بازار سرمایه درباره اظهارات سخنگوی دولت درباره اینکه دولت نفعی از بورس نداشته است، گفت: آقای ربیعی از منافع دولت مطبوعش دفاع می‌کند و نباید انتظار اعتراف از ایشان را داشته باشیم ولی به نظرم دولت در ماجرا بورس هم اشتباه و هم سوء استفاده کرد؛ اشتباهش این بود که با عدم شناخت از بازار سرمایه  و ظرفیت‌های بورس برنامه خود را بدون کارشناسی و تفکر عمیق و اثرگذار اجرایی کرد و مردم را به بورس دعوت کرد و بر  آتش بازار دمید و به اهدافی هم که در سر داشت به عنوان مثال تامین کسر بودجه و فروش سهام عدالت و کنترل بازار‌های موازی و... به صورت کامل نرسید و باعث اعتماد زدایی از بازار سرمایه برای دولت بعد شد.

,

 

,

قیمت ۶۰ درصد از شرکت‌های بورسی هنوز بالای ارزش ذاتی است

, قیمت ۶۰ درصد از شرکت‌های بورسی هنوز بالای ارزش ذاتی است, قیمت ۶۰ درصد از شرکت‌های بورسی هنوز بالای ارزش ذاتی است,

میرمعینی تصریح کرد: بر خلاف بسیاری از کارشناسان معتقد نیستم که نمادها در کف قیمت خود قرار دارند و به صورت کلی نمی‌شود گفت همه سهم‌ها جذابیت خرید دارند؛  قیمت ۳۰ درصد نمادهای بازار زیر ارزش ذاتی خود قرار دارند و قیمت ۶۰ درصد از شرکت‌های بورسی نیز بالای ارزش ذاتی هستند و گروهی از شرکت‌ها هم هستند که در آینده انتظار سود آوری از آنها می‌رود مانند صنایع پتروشیمی و خودرویی، ولی مدت‌ها زمان می‌برد تا به این سوددهی برسند.

,

انتهای پیام/ط
 

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه