اخبار داغ

چگونه خود را برای ماه رمضان آماده کنیم؟

چگونه خود را برای ماه رمضان آماده کنیم؟
ماه مبارک رمضان، اول سالِ بعضی از خواص و اهل سرّ ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ می باشد؛ پس شایسته است به کرم و رحمت الهی متوسّل شده و از او درخواست کنی تا تو و هر آنچه که تو را در اجرای فرامین او، در طول سال آینده یاری می دهد نگه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا بخ نقل از صاحب نیوز؛ ماه رمضان، ماهی است که خداوند عالم در آن، قرآن کریم را نازل کرده است، قرآن کتابی است که احکام تربیتی، اعتقادی و بخشی از احکام و سنن نبی در آن بیان ‌شده است، در حقیقت همه‌ چیز در قرآن کریم برای بشر وجود دارد. نکته مهم که باید برای ما در این ماه مورد توجه قرار بگیرد این است که باید پیش از ورود به این ماه، عظمت و شکوه آن را درک کنیم و برای درک آن نیاز به آمادگی روحی و معنوی داریم، در حال حاضر بهترین زمان و فرصت استفاده از روزهای پایانی ماه شعبان المعظم است که در این خصوص تأکید فراوانی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

پیغمبر بزرگوار در آخرین جمعه ماه شعبان، وقتی مسلمان‌ها در کنار او جمع شدند، فرمود: قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ: ای مردم، ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما رو کرده است، ماهی که نزد خدا از تمام ماه‌ها برتر است و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است و آن ماهی است که در آن ماه به مهمانی خدا دعوت ‌شده‌اید و در آن از اهل کرامت خدا گشته اید، نفس‌هایتان در این ماه تسبیح و خوابتان در آن عبادت است و اعمالتان در آن مقبول است و دعایتان مستجاب، پس با نیّت‌های صادق و قلب‌های پاک از خدا بخواهید که شما را به روزه گرفتن و تلاوت آیات قرآن موفّق کند.

,

شعبان ماه رسول خدا، ماهی که با نام حسین‌ابن‌علی، علی بن حسین و عباس بن علی (علیهم‌السلام)، آغازشده و با نام مهدی آل محمد ( عج) به کمال رسیده، این روزها به آخرین ساعات خود نزدیک می‌شود تا دعای «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ» همراه اشک حسرت دوستداران ماه رسول‌الله و زینت قنوت نماز مشتاقان ضیافت الهی باشد که مبادا با کوله باری سنگین و لباسی آلوده قدم به مهمانی خدا و شهر الله گذارند. ما باید برای ورود به ماه رمضان آمادگی جدی داشته باشیم و این آمادگی را در خودمان ایجاد کنیم. در مستحبات و در سنن دینی ما در خصوص ماه رجب و شعبان نکات زیادی بیان ‌شده است که در این ماه روزه بگیرید و خودتان را برای ورود به ماه رمضان آماده کنید.

,

جهت آمادگی برای ورود به ماه میهمانی خداوند، رعایت چند نکته برای اهل مراقبه لازم و ضروری است که آنها را به ترتیب اولویت بیان می کنیم:

,

نماز شکر

, نماز شکر, نماز شکر,

چون سالک، دریافت که ماه مبارک رمضان آغاز سالی است که می توان در آن، به وسیلة عبادت به سعادت و کمال دست یافت و در شب قدر، تدبیر و میزان امور رقم می خورد و دعاها مستجاب می شود، شایسته می بیند که با به جا آوردن نماز شکر، با سال گذشته وداع کرده، به استقبال سال آینده رود و به جهت نجات از خطرهای سال گذشته و دست یابی به رضایت پروردگار و توفیق درک سال جدید، با فراغت کامل و به دور از بیماری ها و آفات باطنی و ظاهری، شکر الهی را به جای آورد.

,

توبه و استغفار

, توبه و استغفار, توبه و استغفار,

آنگاه توبه را از خویشتن شروع می نماید، از خدا به خاطر کوتاهی ها و ظلم هایی که در حق او نموده، طلب عفو و گذشت کرده و از سستی هایی که در اصلاح و پاکی قلب، جهت توجه و عنایت خداوند روا داشته، و همچنین دربارة کم کاری های اعضای و جوارح خود در عبادت و عقب انداختن توبة نصوح، از خداوند بخشش می طلبد و از جانب هر عضوی از اعضای خود صدقه می دهد؛ زیرا خداوند فرموده است: إنّ الحسنات یذهبن السّئیات کارهای نیک آثار گناهان را می زداید.

,

توسل به آستان پروردگار

, توسل به آستان پروردگار, توسل به آستان پروردگار,

ماه رمضان، اول سالِ بعضی از خواص و اهل سرّ ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ می باشد؛ پس شایسته است به کرم و رحمت الهی متوسّل شده و از او درخواست کنی تا تو و هر آنچه که تو را در اجرای فرامین او، در طول سال آینده یاری می دهد نگه دارد؛ همان طور که اگر انسان بخواهد به مسافرتی یکساله برود، برای یافتن راهنما و نگهبان و رفیق سفر و جانشین برای امور روزانه در طول مدت غیبتش باید تلاش نماید و چنانچه برای سال جدید آمادگی نداشته باشد، گویا سفر یک ساله ای را شروع کرده، نسبت به سرنوشت و پیش آمدهای آن بی اطلاع است. پس چه بی نیازی والاتر از خداوند متعال تا تمامی امور سال آینده خویش را به او بسپاری و با اطمینان خاطر سفر خود را شروع نمایی؟

,

توسل به حضرات ائمه معصومین(ع)

, توسل به حضرات ائمه معصومین(ع), توسل به حضرات ائمه معصومین(ع),

مهم ترین مسئله ای که سالک در شب اول ماه باید انجام دهد، توسل به نگهبانان و حامیان خود، یعنی ائمة مصومین(ع) می باشد. او باید آبرو و چهرة نورانی آنان را در پیشگاه خداوند شفیع قرار دهد؛ زیرا روی سیاه و ظلمانی، شایستة توجه به خداوند با عظمت و صاحب جلال نیست.

,

پاک کردن اموال با خمس

, پاک کردن اموال با خمس, پاک کردن اموال با خمس,

از مراقبات و اعمال مهمی که سالک پس از توبه و پاک کردن قلب باید انجام دهد آن است که به وسیلة پرداختن خمس، خوردنی ها و نوشیدنی ها، پوشاک و مسکن و هر آنچه که شخص روزه دار با آن سر و کار دارد را پاک و طاهر نماید و بهتر آن است که خمس اموالش را ابتدای ماه بدهد تا عبادات و اعمالش از راه حلال انجام پذیرد.

,

در مسیر تقوا

, در مسیر تقوا, در مسیر تقوا,

ماه مبارک رمضان فرصت بسیار خوبی برای تمرین خودسازی است یعنی انسان خود را ملزم کند از مبطلات پرهیز کند و بر آن مداومت داشته باشد.. این ماه سرشار از خیرات و برکات است. خیرات و برکات آن منحصر در امور بهداشتی، مادی، اقتصادی و فردی نمی‌شود. مهم‌ترین دستاورد ماه مبارک رمضان، مسائل معنوی است. این ماه برای این است که انسان در مسیر تقوا قرار گیرد و تقوا و پارسایی ملکه وجود او شود. انسان در هر مرحله از تقوا هم که قرار داشته باشد، مسلماً با روزه گرفتن به پله‌های بالاتری از تقوا خواهد رسید.

,

*حجت الاسلام حسن بابایی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه