اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

به بهانه پخش سریال «احضار»/ آیا جن وجود خارجی دارد؟

به بهانه پخش سریال «احضار»/ آیا جن وجود خارجی دارد؟
آنچنان که در آیات و روایات نقل شده است «جن» مانند انسان دارای اختیار و تکلیف و شعور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سریال «احضار» که در شب‌های ماه رمضان از شبکه یک سیما پخش می‌شود داستانی ماورائی را برای روایت داستانی انتخاب کرده است. این مجموعه که توسط علیرضا افخمی ساخته شده در اولین قسمت خود از جن نام می‌برد. به همین مناسبت نگاهی گذرا به خلقت این موجود در آیات و روایات قرآنی داشتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
آنچنان که در آیات و روایات نقل شده است «جن» مانند انسان دارای اختیار و تکلیف و شعور است. جن  در قرآن و روایات موجودی با شعور و اراده است که به اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده است و در شرایط عادی، قابل درک حسی نیست. او مانند انسان، مکلف است و هدف از خلقت او، همانند انسان، عبادت و بندگی خدا است. او در آخرت برانگیخته می‌شود و می‌تواند مطیع یا عاصی، مؤمن یا مشرک و… باشد. بسیاری از ویژگی‌ها و موضوعات مرتبط با جن از جمله بختک و همزاد، ساخته باورهای عامیانه و بدون دلیل است.
,
 
,
این واژه مشتق از ریشه «ج ن ن» به معنای پوشش و استتار است. جن، بنابر متون دین اسلام، موجودی اسرارآمیز است که مانند انسان دارای شعور، اختیار و تکلیف است. بنابر برخی آیات و روایات، جن آفریده شده از آتش و یا آمیخته‌ای از آتش است. قرآن در ۲۲ آیه از جن یاد می‌کند. یک بار در سوره مدنی الرحمان و ۲۱ بار در سوره‌های مکی. واژه‌های دیگری نیز مرتبط یا مترادف با واژه یا معنای جنّ در قرآن هست، مانند شیطان و شیاطین و ابلیس و عفریت. در قرآن سوره‌ای نیز به نام سوره جن وجود دارد. این سوره هفتاد و دومین سوره قرآن است و موضوع اصلی آن، ایمان آوردن گروهی از جنّیان به اسلام است.
,
 
,
درباره خلقت جنّ بر اساس قرآن کریم، جنّ پیش از خلقت انسان و از «نارالسَّموم» و «مارِجٍ من نار» آفریده شده است. جنّیان، صالح و غیرصالح دارند و مانند آدمیان در روز قیامت از آن‌ها بازخواست می‌شود. جنّیان در میان سپاه حضرت سلیمان (علیه السلام) حضور داشتند و برای او کارهای خارق‌العاده و پرمشقت انجام می‌دادند. برخی از جنّیان به خبرهای غیبی و سخنان ملائک گوش می‌دادند، اما پس از بعثت پیامبر اکرم(صلّ الله علیه و آله و سلم) آنان از گرفتن اخبار غیبی و استراق سمع منع شدند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه