اخبار داغ

معضل خام‌فروشی سنگ‌های قیمتی؛

توسعه، اشتغال و ارزآوری در کشور با حمایت از هنر گوهرتراشی/ دست‌هایی که سنگ را تبدیل به طلا می‌کنند

توسعه، اشتغال و ارزآوری در کشور با حمایت از هنر گوهرتراشی/ دست‌هایی که سنگ را تبدیل به طلا می‌کنند
دستان هنرمندان گوهرتراش تربت حیدریه سنگ‌های معدنی عقیق را صیقل داده و با تبدیل آن به سنگ های قیمتی مقدمات اشتغال‌زایی و ارزآوری در کشور را فراهم می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ استان خراسان رضوی با ظرفیت معدنی فراوان یکی از مهمترین مناطق سنگ های قیمتی در کشور است و عقیق یکی از این سنگ هاست که امروز توانسته به تناسب جایگاهی در بین سنگ های قیمتی داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در این گزارش میدانی به یکی از مناطق عقیق خراسان رضوی در جوار شهر بایگ تربت حیدریه می رویم، جایی که تا چشم کار می کند سنگ های قیمتی است، گنجی نهته و پنهان در دل زمین که بر دستان هنرمندان گوهرتراش بوسه می زند.

,

در شهر بایگ تربت حیدریه رگه عقیق از دل زمین بیرون آمده و به دلیل شرایط اقلیمی منطقه موجب شده که بهترین و با کیفیت ترین سنگ عقیق کشور در این منطقه استحصال شود، البته معادن طلا و گرانیت و دیگر سنگ های قیمتی نیز در پایتخت ابریشم کشور فعال است، اما در این گزارش به عقیق و هنر گوهرتراشی پرداختیم.

,

وجود آهن در عقیق تربت حیدریه رنگ این سنگ های معدنی را قرمز کرده، یعنی آن حالت شجری و درختی داخل سنگ بیشتر قرمز است، البته رنگ‌سبز و زرد هم دارد اما بیشتر آن قرمز رنگ است.

,

این سنگ گرانمایه اکنون به هنری ثروت افرین تبدیل شده و باعث ایجاد اشتغال برای علاقمندات به هنر گوهرتراشی شده است.

,

, ,

فعالیت ۸۰ کارگاه گوهرتراشی در تربت حیدریه

, فعالیت ۸۰ کارگاه گوهرتراشی در تربت حیدریه, فعالیت ۸۰ کارگاه گوهرتراشی در تربت حیدریه,

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اظهار داشت: ١٣٠ نفر در قالب ۸۰ کارگاه در حوزه تراش سنگ عقیق با هدف جلوگیری از خام فروشی در تربت حیدریه فعال هستند.

,

وی تصریح کرد: سنگ عقیق به صورت رگه‌ای در داخل سنگ سخت بازالت قرار دارد و برای استخراجش باید با بیل مکانیکی یا بولدوزر سنگ را کنار زد.

,

محمدی افزود: سنگ عقیق هم خاصیت درمانی دارد و هم به‌واسطه زیبایی‌اش در ساخت زیورآلات، کیف و کفش و تسبیح استفاده می‌شود و در طب سنتی گفته شده که سنگ عقیق برای تسکین درد و گرفتگی‌های عضلانی مناسب است.

,

وی ادامه داد: سنگ عقیق با وجود زیبایی و خاصیت درمانی‌اش می‌تواند به عنوان یک محصول تجاری هم مورد توجه قرار گیرد و صنعت گوهرتراشی، اگر رونق بگیرد می‌تواند علاوه بر ایجاد فرصت شغلی سالانه صدها هزار گردشگر را روانه این شهرستان کند و تماشای مراحل استخراج سنگ، تراش و رنگ‌آمیزی آن جذابیت بالایی دارد و خودش به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.

,

, ,

تلفیق هنر در سنگ های قیمتی بایگ تربت حیدریه

, تلفیق هنر در سنگ های قیمتی بایگ تربت حیدریه, تلفیق هنر در سنگ های قیمتی بایگ تربت حیدریه,

مدیر آموزشگاه گوهرتراشی و جواهرسازی در تربت‌ حیدریه گفت: با وجود ذخایر غنی عقیق بایگ تربت‌حیدریه، به دلیل آن که در معرفی آن کم کاری شده، تا امروز همپای فیروزه نیشابور به استان و بلکه ایران معرفی نشده‌ است.

,

حر رجب‌پور افزود: سنگ عقیق این خطه قدمتی ۶ هزار ساله دارد و تاکنون برداشتی که از معادن بایگ صورت گرفته به صورت سطحی و متاسفانه کسب درآمد از آن نیز به صورت خام فروشی بوده‌ است.

,

این کارآفرین افزود: در مدت نزدیک به ۲ سال فعالیت تاکنون برای ۱۰۸ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌ایم. همچنین در این آموزشگاه تاکنون برای ۶۰ نفر دوره دیده مدرک صادر و هم اکنون اقدام به برگزاری کلاس ویژه مربیان برای تدریس در دیگر نقاط استان کرده‌ایم.

,

رجب پور افزود: تا کنون ۱۰ دوره آموزشی ویژه کمیته امداد امام خمینی(ره)، کانون بازنشستگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در شهرستان‌های قاین، بجستان، زاوه، رشتخوار، بخش کدکن و بایگ تربت‌حیدریه برگزار کرده‌ایم.

,

, ,

وی اضافه کرد: در این حرفه اقدام به نو‌آوری کرده و تولیدات خود را با چرم و دیگر اشیا ترکیب و تلفیق و به بازار عرضه می‌کنیم و تاکنون تولیدات خود را به هند و سنگاپور نیز صادر کرده‌ایم.

,

وی ادامه داد: محور اصلی کار تراش سنگ، دستگاه تراش است که اکنون در بازار قیمت آن ۴۷ میلیون تومان است ولی ما اقدام به تولید دستگاه با ۵۰ درصد قیمت کنونی کرده ایم و آنها را در اختیار تولیدکنندگان می‌گذاریم.

,

منطقه بایگ تربت حیدریه موقعیت مناسبی از نظر ظرفیت و تنوع ذخایر معدنی دارد و از مشهورترین معادن آن می‌توان به معدن طلا ، عقیق و گرانیت اشاره کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه