شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان قزوین
ساعت: 15:13 منتشر شده در مورخ: 1400/01/29 شناسه خبر: 1725595
رئیس انجمن تغذیه استان‌قزوین:

بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان/ با این ترفندها روزه‌داری در ایام کرونا را آسان کنیم

بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان/ با این ترفندها روزه‌داری در ایام کرونا را آسان کنیم
مریم جوادی با اشاره به بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه رمضان، گفت: با رعایت اصول درست تغذیه در این ماه به راحتی می‌توان روزه را باوجود شرایط کرونا به جا آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ درباره تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: روزه یکی از ارکان اصلی دین اسلام است که احادیث و روایات زیادی در کتب فقهی دراین خصوص آمده است که علاوه بر تاثیرات روحی و روانی بر سلامت جسم نیز بسیار موثر است.

وی افزود: مطالعات بسیاری درمورد تاثیرات روزه‌داری بر سلامت انسان انجام شده که عمده این مطالعات توسط دانشمندان غیرمسلمان صورت گرفته به طوری که طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ بیش از پنج هزار مقاله علمی به ویژه در مورد روزه‌داری اسلامی منتشر شده که در پایگاه‌های اطلاعاتی در دسترس است.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: از ابعادی که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته می‌توان به تاثیر روزه‌داری بر سیستم‌های مختلف بدن انسان به ویژه سیستم ایمنی بدن، افزایش رشد برای نوجوانان در سنین رشد، میزان تغییرات فراسنج‌های بیوشیمیای خون مانند  قند، چربی، کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد.

وی ابراز کرد: به طور کلی سیستم ایمنی مجموعه‌ای از ارگان‌ها، بافت‌ها و سلول‌ها در بدن انسان است که از طرق مختلف بدن انسان را در مقابل عوامل میکروبی و بیماری‌زا حفظ می‌کند و عوامل مختلف از جمله شیوه زندگی سالم  شامل تغذیه، خواب، فعالیت بدنی، سلامت معنوی و دوری از دودینه‌ها در تقویت سیستم ایمنی موثرند.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین با اشاره به اینکه نحوه تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان و گرسنگی در طول روز یکی از عوامل تقویت‌کننده عملکرد سیستم ایمنی بدن است، عنوان کرد: نحوه غذا خوردن و نوع تغذیه در وعده افطار تا سحر عامل دیگری است که می‌تواند به سیستم ایمنی انسان کمک کرده و پاسخ‌های ایمنی را علیه عوامل میکروبی تقویت کند تا بدن ما از نظر سلامت وضعیت بهتری را داشته باشد.

وی ادامه داد: مطالعات مختلف نشان داده است که روزه‌داری سبب کاهش غلظت عوامل التهابی و به حد نصاب رساندن گلبول‌های سفید نظیر مونوسیت، گرانولوسیت، لنفوسیت می‌شود؛همچنین براساس مطالعات و مقالات موجود، در طی روزه‌داری فعالیت میکروب‌کشی سلول‌ها افزایش پیدا می‌کند.

جوادی با تاکید بر تغذیه سالم و نحوه صحیح روزه‌داری برای حفظ سلامت بدن اذعان کرد: روزه‌داری یکی از برترین نعمت‌های سلامتی است که علاوه بر دین مبین اسلام در تمام ادیان الهی نظیر یهودیت و مسیحیت نیز از آن به عنوان یک عمل واجب به افراد توصیه شده که نشان می‌دهد توجه خاص و ویژه‌ای به روزه‌داری شده است.

روزه بدون سحری به بدن آسیب می‌رساند

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها در روزه‌داری استفاده از غذای کافی، پاکیزه ، حلال و پرهیز از هرگونه افراط و تفریط است و هر فرد با توجه به شرایط فیزیولوژیک و پاتولوژیک که دارد باید از موادغذایی در وعده‌های مناسب استفاده نماید تا بدن از مواد مضر پاک شده و ترکیبات بیوشیمیای خون تنظیم شود.

وی با اشاره به برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان اضافه کرد: روزه‌دار باید در سه وعده سحر، افطار و میان‌وعده افطار تا سحر  موادغذایی لازم را دریافت کند و به هیچ عنوان روزه بدون سحری توصیه نمی‌شود؛ عدم مصرف غذا در سحر نه‌تنها نشان دهنده قدرت بدنی و سلامتی نیست بلکه به دستگاه گوارش، سیستم ادراری و کلیه‌ها آسیب می‌رساند.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین افزود: روزه‌داران می‌توانند از منبع اصلی کربوهیدرات نظیر نان، غلات، سیب‌زمینی ‌و برنج به عنوان منبع اصلی انرژی در وعده سحر استفاده کنند به طور مثال انواع پلو و خورشت، یا غذاهایی که با نان مصرف می‌شوند نیز این مواد غذایی احساس گرسنگی را در طول روز به تعویق می‌اندازد.

جوادی عنوان کرد: منابع غذایی سرشار از پروتئین مانند انواع کباب و کتلت‌ها بهتر است که در وعده افطار مورد استفاده قرار گیرد تا این فرصت را داشته باشیم که در فاصله افطار تا سحر  از آب کافی استفاده کنیم تا متابولیسم بدن به درستی انجام شود؛ چون این موا غذایی نیاز بدن را به دریافت آب افزایش می‌دهد که با مصرف آن در وعده افطار تا فاصله سحر می‌توانیم  مایعات لازم را دریافت کنیم.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: به طور میانگین لازم است ما حدود 2.5 لیتر مایعات در طول روز بیاشامیم که قسمت عمده آن باید به شکل آب تامین شود و مابقی را می‌توانیم از طریق آب میوه، انواع سوپ، آش و چای دریافت نمود.

وی اظهار کرد: میوه و سبزیجات علاوه بر اینکه می‌توانند در تامین آب مورد نیاز بدن موثر باشند، برای رفع عطش نیز بسیار مفید هستند همچنین برای جلوگیری از تشنگی در طول روز، ضمن پرهیز از خوردن سبزیجات تند و ترشیجات در وعده سحر، بهتر است از  سالاد و میوه‌هایی مانند هندوانه استفاده شود.

جوادی به این نکته تاکید کرد که ارزش مواد غذایی به کیفیت و مواد مغذی آن بستگی دارد لذا میوه و سبزیجات گران‌قیمت از نظر ارزش غذایی با میوه و سبزیجات ارزان قیمت تفاوتی نخواهند داشت.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین ادامه داد: روزه‌دار بهتر است اوایل سحر که از خواب بیدار می‌شود ابتدا اجازه دهد تا آرامشی در دستگاه گوارش ایجاد شود و پس از خوردن مقداری آب، غذای اصلی را میل کند، همچنین برای اینکه در طول روز به ویژه ابتدای روز احساس گرسنگی در فرد ایجاد نشود، خوردن یک عدد خرما در انتهای سحر می‌تواند بسیار مفید باشد.

غذاهای پرچرب، شور، ترش و فست فودی در وعده سحر ممنوع است

جوادی ابراز کرد: مصرف غذاهای پرچرب، شورجات، ترشیجات، و غذاهای فست فودی در وعده سحر نه تنها تشنگی را افزایش می‌دهند بلکه موجب اختلال در متابولیسم بدن خواهد شد لذا لازم است در طول روزه‌داری از مصرف آن‌ها خودداری شود.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: با مصرف مقادیر زیاد مواد قندی و شیرین به یکباره میزان قند خون افزایش و انسولین ترشح می‌شود و مجدد قند خون کاهش می‌یابد لذا این تغییرات در میزان قند و انسولین با عوارضی مانند سرگیجه، بی‌حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی همراه خواهد بود بنابراین خوردن یک عدد خرما در وعده سحر کفایت می‌کند.

وی عنوان کرد: در وعده افطار چون حدود ۱۵ تا ۱۶ ساعت فرد گرسنه بوده ذخایر بدنی او مقداری کاهش پیدا کرده بنابراین ابتدا لازم است قند خون را افزایش دهیم و ‌چون دستگاه گوارش ما خالی بوده برای اینکه لوله‌های گوارشی شسته شوند و مقداری از میل انسان به خوردن غذا کاهش پیدا کند، بهتر است افطار را با یک لیوان آب یا شیر ‌ولرم همراه با خرما یا شیره انگور یا عسل آغاز کرده و بعد از چند دقیقه غذای اصلی افطار را داشته باشیم.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین اذعان کرد: ترجیحا بهتر است افطار همان وعده شامی باشد که فرد در مواقع غیر ماه مبارک رمضان استفاده می‌کرده و اینکه بخواهیم فاصله‌ای بین یک افطاری سبک و وعده شام داشته باشیم عوارض مختلفی ایجاد می‌کند لذا توصیه می‌شود در زمان افطار غذای مورد نظر و شام نیز میل شود.

روزه‌داری صحیح در رشد نوجوانان موثر است

جوادی بیان کرد: می‌توانیم در فاصله بین افطار تا سحر یعنی دو ساعت بعد از افطار از میان‌وعده‌هایی مانند انواع چای، میوه، سبزی، شیر و لقمه‌های کوچک را استفاده کنیم به ویژه در مورد نوجوانان و روزه‌اولی‌ها باید به میان وعده افطار تا سحر توجه شود.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: یکی از عواملی که کمک می‌کند نوجوانان رشد قدی بهتری داشته باشند روزه‌داری است و برنامه غذایی صحیح و تامین نیازهای بدن به مواد غذایی می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد.

وی با اشاره به پرهیز از هرگونه مواد غذایی تند، پرادویه و چرب در وعده افطار بیان کرد: یکی از سنت‌های ما ایرانیان مصرف حلیم در ماه مبارک رمضان است که بهتر است، نمک یا چربی زیاد نداشته باشد همچنین مصرف غذاهای پروتئین‌دار نظیر نان و پنیر، تخم‌مرغ، شیر برنج، انواع سوپ مرغ و سبزیجات، ماهی، گوشت قرمز و سفید، گردو برای وعده افطار مناسب هستند.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین ادامه داد: یکی از مواد شیرین و پرطرفداری که در ماه مبارک رمضان، زولبیا و بامیه است که با داشتن چربی و شیرینی بسیار زیاد برای سلامتی مضر است لذا بهتر است که از مصرف آن خودداری شود و به جای آن از منابع غذایی شیرین و با ارزش مانند شیره انگور، خرما، عسل، توت و انجیر خشک، آن هم در مقادیر کم استفاده شود.

 از نوشیدن نوشابه‌ها و هرگونه مایع سرد خودداری شود

جوادی با بیان اینکه از نوشیدن نوشابه‌ها و هرگونه مایع سرد در تمام ایام به ویژه ماه مبارک رمضان باید خودداری شود، ابراز کرد: برای اینکه بدن کم‌آب نشود؛ مصرف شیر در وعده افطار، فاصله افطار تا سحر و وعده سحر به حفظ آب بدن کمک می‌کند و از این نظر ارزش غذایی خاصی نیز دارد همچنین مصرف قهوه و چای پررنگ علاوه بر اینکه مضر است، آب زیادی را از بدن خارج می‌کند.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: نکته مهم دیگر پاکسازی و ضدعفونی موادغذایی است که حتما باید بهداشت موادغذایی رعایت شود و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی  یعنی رعایت فاصله‌گزاری اجتماعی، زدن ماسک، شستشوی مرتب دست‌ها با مواد شوینده ضروری است.

وی با بیان اینکه عدم برگزاری مراسم افطاری و سحری و پرهیز از تجمعات ضروری است، عنوان کرد: روزه‌داری با روش سالم و صحیح، رعایت برنامه غذایی بر اساس نیاز، نه تنها هیچ عارضه‌ای ندارد بلکه بدن را نیز تقویت می‌کند چه بسا که الگوی زندگی سالم یک الگوی اسلامی است که براساس قرآن و احادیثی که از ائمه اطهار به ما رسیده می‌توانیم از آن‌ها بهره‌مند شویم.

رئیس‌ انجمن تغذیه استان قزوین تصریح کرد: بیماران دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند، کسانی که مشکلات کلیوی و گوارشی نظیر زخم معده دارند و مجبور هستند در طول روز دارو مصرف کنند و بیمارانی که پزشکان توصیه می‌کنند که نباید روزه بگیرند باید طبق دستور پزشک عمل کنند و این افراد می‌توانند از طریق ادعیه‌های مختلف که در این ماه مبارک وارد شده و نظم در رعایت مصرف مواد غذایی از فضیلت‌های این ماه بهره‌مند شوند.

جوادی ابراز کرد: در مورد افراد مبتلا به کرونا که اکنون بهبود یافتند برای روزه گرفتن باید حتما با پزشک معالجشان مشورت نمایند و کسانی که اکنون به کووید ۱۹ مبتلا هستند یا در فاصله کوتاهی بیماری‌شان بهبود پیدا کرده بهتر است با انجام سایر فرائض دینی که در ماه مبارک رمضان توصیه شده بهره‌مند شوند.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: در طول روزه‌داری ممکن است افرادی که برنامه غذایی و خواب مناسب نداشته باشند با دو مشکل همراه شوند؛ یکی احساس گرسنگی در هفته اول است که بعد از گذشت یک هفته که بدن به روزه‌داری عادت کرد، از بین می‌رود اما مشکلاتی مانند سردرد، عصبانیت، افت قند خون و فشار خون و تشنگی‌های شدید به ویژه برای افرادی که خارج از منزل فعالیت کنند نیز وجود دارد که استفاده از مواد شیرین سالم مانند خرما  در وعده سحر و افطار می‌تواند به کنترل قند خون آن‌ها کمک کند.

مصرف چای و قهوه پررنگ دفع آب از کلیه‌ها را افزایش می‌دهد

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین بیان کرد: به طور کلی بدن انسان در طول روز برای تامین ید به پنج گرم نمک نیاز دارد که این میزان شامل نمکی است که در نان و غذا وجود دارد بنابراین بدن نیازی به نمک اضافه ندارد لذا توصیه می‌شود از خوردن نمک اضافی پرهیز شود چه بسا که خود نمک هم عطش را افزایش می‌دهد.

جوادی ادامه داد: چای و قهوه پررنگ نیز موجب سختی مزاج یا یبوست می‌شود و از طرفی چون دفع آب از کلیه‌ها را  افزایش می‌دهد می‌تواند در طول روز ایجاد تشنگی کند بنابراین بهتر است چای و قهوه کمرنگ و در وعده افطار و سحر میل شود و به طور کلی لبریز و لب‌سوز نیز نباشد.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه بهترین نوشیدنی در طول ماه مبارک رمضان آب است، عنوان کرد: شیر با داشتن کربوهیدرات چربی موجود در آن به حفظ قند خون کمک کرده و انرژی خوبی را در طول روز در اختیار بدن قرار می‌دهد.

این کارشناس ادامه داد: از طرفی چون ترکیب شیر به گونه‌ای است که به حفظ آب بدن کمک می‌کند؛ احساس تشنگی کمتر می‌شود لذا کسانی هم که  به خوردن چای عادت دارند اگر این دستور رعایت کنند، دچار سردردهای ناشی از کمی مصرف چای نخواهند شد.

وی اذعان کرد: استفاده از سبزی و میوه نیز علاوه بر تامین آب لازم، انرژی خوبی به بدن می‌دهد و از طرفی آنتی‌ اکسیدان‌هایی مانند ویتامین آ و ای  را وارد بدن می‌کند که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و ریه‌ها، به دلیل فیبر بالای موجود در آن‌ها اجابت مزاج را راحت‌تر کرده و کمک می‌کنند تا موارد یبوست کاهش پیدا کند.

جوادی در پایان گفت: در دین مبین اسلام نکات لازم و صحیح تغذیه، خواب، فعالیت‌های بدنی و دور بودن از استرس و اضطراب مطرح شده که رعایت آن‌ها، با تقویت سیستم ایمنی همراه است؛ از طرفی توصیه می‌شود در این شرایط کرونایی مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از تجمعات خودداری کنند تا بتوانیم بر مشکلات ناشی از این ویروس فائق آییم.

انتهای پیام

https://www.dana.ir/1725595
ارسال نظر
نظرات