اخبار داغ

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خبر داد

واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان مرکزی

واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان مرکزی
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی از برنامه ریزی جهت طرح واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک با حداکثر پوشش (بالای 85 درصد) درجمعیت دام سبک ( گوسفند و بز ) از اول اردیبهشت ماه تا پایان تیرماه در استان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید رحیمی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب؛ گفت: همگام با برنامه جهانی کنترل و ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک و با توجه به هدف گذاری سازمان دامپزشکی کشور در راستای به صفر رساندن رخدادهای بالینی بیماری در کشور، مقرر گردیده واکسیناسیون علیه این بیماری به مدت 3 سال متوالی از اول اردیبهشت ماه تا پایان تیرماه در استان صورت پذیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: اولویت مایه کوبی، حاشیه مناطق حفاظت شده و کانون های بیماری در سالیان اخیر می باشد که به تدریج کل جمعیت دام سبک استان را در بر خواهد گرفت.

,

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: اصلی ترین هدف اجرای این طرح کاهش کانون های بیماری و زمینه سازی شرایط لازم برای ریشه کنی آن در سال های آینده است.

,

رحیمی گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است. لازم به ذکر است این بیماری قابلیت  سرایت از دام اهلی به حیات وحش را نیز دارا می باشد و در مکان هایی مشاهده می شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می کنند و درصورت بروز، باعث خسارات و تلفات شدیدی درحیات وحش می گردد.

,

رحیمی گفت: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه بروز پیدا می کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می شود. میزان تلفات در دام های جوان و حساس بیشتر است.

,

وی افزود: واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و و سایل نقلیه به دامداری مهم ترین راه پیشگیری ازبیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک می باشد.

,

رحیمی در پایان یادآور شد: دامداران درصورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه جا کردن دام اکیداً خودداری کرده و دام و دامداری را قرنطینه کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه