اخبار داغ

شاهراه اقتصادی ایران؛

صادرات ۱.۶ میلیون دلاری ماهی تولید البرز به آسیای جنوب شرقی و استرالیا/ کرج خاستگاه نخستین مرکز پرورش ماهی قزل آلا در کشور است

صادرات ۱.۶ میلیون دلاری ماهی تولید البرز به آسیای جنوب شرقی و استرالیا/ کرج خاستگاه نخستین مرکز پرورش ماهی قزل آلا در کشور است
در مجموع ۲۴۷ تن انواع آبزیان از البرز به ارزش ۱.۶ میلیون دلار به کشورهای آسیایی صادر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، مرداد ماه سال ۹۶ بود که دو وزارت خانه علوم و ارتباطات استان البرز را به واسطه ظرفیت های ظرفیت‌ های موجود در بخش داروسازی، کشاورزی، صنعت، علم و فناوری در معدن به عنوان قطب علم و فناوری کشور معرفی کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی ۱۴۰۰ به رسم سال های گذشته سال جدید را سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامگذاری کردند و خطاب به مسئولان کشور فرمودند؛ «چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایتهای همه‌ جانبه‌ قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد.».
,
 
,
به همین دلیل و با توجه به سفارش رهبر معظم انقلاب بر آن شدیم تا در قالب سلسله گزارشاتی، ظرفیت های تولیدی البرز را که در کشور به عنوان شاهراه اقتصادی شناخته می شود مورد بررسی قرار دهیم.
,
 
,
فعالیت ‌های آبزی ‌پروری در استان البرز در قالب استخرهای دو منظوره کشاورزی انجام می‌گیرد که با افزایش بهره وری آب کشاورزی، اثرات بسیار مثبتی در بهبود کیفیت و غنی سازی آب خروجی استخرها و کیفیت محصولات کشاورزی و همچنین افزایش درآمد خانوارهای روستایی و تأمین پروتئین مورد نیاز استان دارد.
,
 
,
لاله ضیاییان مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی البرز می گوید؛ البرز با ۱۳۲ واحد پرورش ماهی، سال گذشته ۲۵۵۰ تن انواع ماهیان پرورشی شامل ماهیان سردآبی و گرم آبی تولید کرده است. البته البرز سال گذشته ۱۴.۵میلیون قطعه ماهی زینتی هم از طریق ۲۶ واحد پرورش ماهی زینتی خود تولید کرده است.
,
 
,
 وی با اشاره به اینکه بخشی از این تولیدات صادر شده، توضیح داد: در مجموع ۲۴۷ تن انواع آبزیان به ارزش ۱.۶ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده که خوشبختانه از نظر وزنی ۶۰ درصد و از نظر ارزشی ۷۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. آبزیان مصرفی به کشورهای اروپایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، آسیای جنوب شرقی و استرالیا و ماهیان زینتی استان نیز به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده است.
,
 
,
این مسئول توضیح داد: اکثر فعالیت‌ های آبزی‌ پروری در استان در قالب استخرهای دو منظوره کشاورزی انجام می‌گیرد که با افزایش بهره وری آب کشاورزی، اثرات بسیار مثبتی در بهبود کیفیت و غنی سازی آب خروجی استخرها و کیفیت محصولات کشاورزی و همچنین افزایش درآمد خانوارهای روستایی و تأمین پروتئین مورد نیاز استان دارد.
,
 
,
ماهی سرای کرج نخستین مرکز پرورش ماهی قزل آلا در کشور است که اکنون سالانه ۳۰۰ تن ماهی قزل آلا تولید می کند. صالحی مالک مجموعه پرورش ماهی کاسپین می گوید: زیر ساخت های لازم برای بهره برداری از فاز مولد و پارک آبزی پروری انجام شده و با رفع مشکلات اداری برای اخذ مجوزها این دو فاز بعد از یکسال به بهره برداری خواهد رسید.
,
 
,
ماهی سرای کرج که قدیمی ترین واحد پرورش ماهی قزل آلا در کشور هست از مواردی است که در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده و از موفق ترین بخش های واگذاری به بخش خصوصی است. طرح توسعه این مجموعه از سال ۹۴ برای تبدیل شدن به بزرگترین مزرعه مکانیزه پرورش ماهی آغاز شده و اقدامات ویژه ای انجام گرفته است.
,
 
,
بر اساس اعلام مسئولین البرز تبدیل شدن مجموعه پرورش ماهی کاسپین به بزرگترین مزرعه مکانیزه پرورش ماهی هم نیازمند همکاری مسئولان استانی است.
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه