اخبار داغ

به دنبال کاهش ۷۱ درصدی بارش‌ها بررسی شد؛

بحران آب در کمین کشاورزی خراسان رضوی

بحران آب در کمین کشاورزی خراسان رضوی
بسیاری از شهرستان‌های خراسان رضوی به دلیل کاهش شدید بارش‌ها در تنش‌ شدید آبی قرار گرفتند، این روند علاوه بر آسیب به محصولات دیم، کشاورزان را نیز نگران کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، کاهش بارش‌های در کشور و خراسان رضوی مشکلات عدیده‌ای را برای کشاورزان ایجاد کرده است. بسیاری از شهرستان های خراسان رضوی به دلیل تنش‌های شدید آبی و کاهش شدید منابع زیرسطحی در وضع بحرانی قرار دارند و به همین دلیل شکاف‌های عمیقی در اطراف بسیاری از شهرستانها مانند نیشابور ایجاد شده است و برداشت آب از منابع زیرزمینی دارای محدودیت‌های شدید است. این میزان از کاهش باران علاوه بر آسیب به محصولات دیم شهرستان، کشاورزان را نیز نگران کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

مهدی بلوکی رئیس اداره هواشناسی نیشابور در گفت‌وگو با صبح توس در رابطه با میزان کاهش بارش‌ها در نیشابور گفت: در شهرستان نیشابور بارش‌ها از حد میانگین بسیار پایین‌تر بوده است و متأسفانه این شرایط برای کشاورزی سخت است.

, صبح توس,

وی تصریح کرد: حداقل تا ۱۰ روز دیگر از بارش در شهرستان نیشابور خبری نیست. لذا اگر وقت آبیاری مزرعه و یا باغ‌های مردم است پیشنهاد می‌کنم اقدام کنند و منتظر بارش نباشند.

,

رئیس اداره هواشناسی نیشابور اظهار داشت: تا ۶ اردیبهشت در شمال شرق سامانه‌های همرفتی وجود دارد ولی زیاد امیدی به بارش نیست و علاوه بر این، گرم شدن هوا به قدرتمندتر شدن این سامانه‌ها کمک می‌کند.

,

بلوکی خاطرنشان کرد: امسال احتمالاً تابستان زودرس داریم و بارش تابستان نیز در منطقه نیشابور کمتر از نرمال است.

,

وی با اشاره به میزان بارش‌ها در پاییز آینده بیان داشت: تا وقتی سایه لانینا و احتمال بازگشت آن مطرح باشد، به بارش‌های مطلوب پاییزی امسال ایران نیز امیدی نخواهد بود مگر اینکه اتفاقات جوی مهم دیگری در بارش‌ها دخیل باشد.

,

رئیس اداره هواشناسی نیشابور با اشاره به میزان بارش‌ها در نیشابور تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی تا امروز، ۸۶٫۵ میلی‌متر بارش داشته‌ایم و این در حالی است که سال پیش تا این موقع ۲۷۶٫۲ میلی‌متر بارش داشته‌ایم.

,

بلوکی در پایان خاطرنشان کرد: امسال حتی از میانگین بارش طولانی‌مدت که عددی حدود ۱۹۵ میلی‌متر بسیار فاصله‌داریم.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور در این رابطه گفت: کمبود بارش مشکلات عدیده‌ای را برای کشاورزان ایجاد کرده و خواهد کرد.

,

محمدعلی فرهمند راد با اشاره به اهمیت آفت سن گندم در این ایام و به دلیل کاهش بارش‌ها ادامه داد: با توجه به اهمیت سن در سال جاری و جمعیت بالاتر آن نسبت به سال‌های گذشته، کارشناسان بسیج نیز همراه با شبکه مراقبت شهرستان در مزارع تحت نظارت خود به‌طور منظم به بازدید پرداخته و نتایج را روزانه در تمامی ایام تعطیل و غیر تعطیل به حفظ نباتات مدیریت اعلام می‌نمایند.

,

وی تأکید کرد: کاهش بارش‌های سال زراعی جاری موجب کاهش چشمگیر رشد رویشی غلات شده است و به‌منظور کاهش عملکرد تغذیه گیاهی و کنترل عوامل خسارت زای غلات، پایش مرتب در دستور کار قرار گرفته است.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور گفت: اطلاع‌رسانی به کشاورزان جهت انجام به‌موقع کود دهی و سم‌پاشی مزارع از اقدامات مؤثر در این امر بوده است تا جلو از بین رفتن این میزان تولیدات نیز گرفته شود.

,

فرهمند راد اظهار داشت: در شهرستان نیشابور با تلاش کشاورزان هرساله گندم تمیز و خوبی را تولید و تحویل مراکز خرید می‌شده است و امیدواریم امسال نیز در سایه تلاش و همت همکاران و توجه کشاورزان به توصیه‌های اعلامی همچون سال‌های گذشته مشکلی در زمان خرید و کاهش عملکرد کمی یا کیفی را نداشته باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه