اخبار داغ

ممنوعیت کشت برنج تدبیر کشوری است/ بویراحمدی‌ها می‌توانند "کینوا" را جایگزین برنج کنند

ممنوعیت کشت برنج تدبیر کشوری است/ بویراحمدی‌ها می‌توانند "کینوا" را جایگزین برنج کنند
الیاس تاج الدینی کشت گیاه "کینوا" را جایگزین برنج عنوان کرد و گفت: ممنوعیت کشت برنج تدبیر ملی بوده و کم بارشی اصلی ترین علت آن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس بدنبال اعلان ممنوعیت کشت برنج در شهرستان بویراحمد کشاورزان این شهرستان از خبرنگاران ما خواستند(( اینجا بخوانید)) تا پیگیر این موضوع شویم و در این رابطه به سراغ رئیس جهاد کشاورزی استان رفتیم تا الیاس تاج الدینی با بیان اینکه متاسفانه بحران آبی و بارش های کم سالهاست گریبانگیر کشور شده است بگوید؛ با تدبیر مسئولان ملی تنها در بخش شمالی کشور کشت برنج انجام می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس, اینجا بخوانید,

وی با اشاره به اینکه هزینه تولید برنج را بیشتر از جایگزین ها و واردات این محصوص عنوان کرد و گفت: ممنوعیت های کشت در کهگیلویه و بویراحمد اعلان شده است.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کینوا را محصول مناسب و جایگزین عنوان کرد و گفت: این محصول در بخش های از استان در سنوات کشت گذشته تولید شده و ارزش غذایی این محصول بیش از برنج است.

,

, ,

کینو-آ (Quinoa)گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جز غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است. کینوا یکی از کهن‌ترین خوراکی‌های جهان است که کشور پروPeru را به‌عنوان مبدا آن معرفی کرده‌اند.

,

پروتئین، منیزیم، فیبر، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه ب، ویتامین ای و آنتی اکسیدان‌ها از جمله موادی هستند که به وفور در دانه‌های این گیاه وجود دارند. کینوا یکی از معدود گیاهان خوراکی است که همه ۹ آمینو اسید ضروری بدن را دارد.

,

این گیاه پنج هزار ساله به دلیل هضم راحت‌تر و کالری کمتر در دهه‌های اخیر جایگزین گندم و برنج شده است. در دوران قدیم کینوا را مادر همه غلات می‌دانستند و معتقد بودند که دانه‌ای مقدس است. برنج اینکا و خاویار گیاهی از جمله نام‌های دیگر این دانه است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه