اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

بازی عذرخواهی در شهر یا تلاش برای تداوم حیات سیاسی؟/ عذرخواهی شایسته‌تر است یا استعفا؟!

بازی عذرخواهی در شهر یا تلاش برای تداوم حیات سیاسی؟/ عذرخواهی شایسته‌تر است یا استعفا؟!
در چند ماه اخیر سازوکار قانونی در حوزه نقد عمکلردی میان شورای شهر تهران و شهردار تهران به یک بازی برای جلب توجه افکار عمومی تبدیل شده که هریک از طرفین نه با توسل به راهکارهای قانونی بلکه با اتکا به بهانه‌گیری و در قالب عذرخواهی از مردم خود را از قصورات کاری مبرا و علت ناکارآمدی‌ها را به طرف مقابل منتسب می‌کند..
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در چند ماه اخیر سیل تذکر اعضای شورای شهر پنجم به پیروز حناچی شهردار تهران، یکی از رفتارهای معنادار این شوراست. در کنار این تذکرها خط و مرز کشیدن بین شورا و شهرداری و سعی در تغییر جهت فلش هر انتقادی که شورا و اعضای آن را نشانه رفته از دیگر تلاش های چند صباح گذشته اعضای شورا، به وِیژه محسن هاشمی بوده که برای نمونه به نطق وی در حاشیه دویست و هشتاد و نهمین جلسه علنی این شورا  در روز یکشنبه 5 اردیبهشت می توان رجوع کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

عذرخواهی هاشمی از مردم

, عذرخواهی هاشمی از مردم, عذرخواهی هاشمی از مردم,

 

,

, ,

 

,

هاشمی در این جلسه در جمع خبرنگاران به عملکرد شورای پنجم نمره 15 می دهد و دلیل کم کردن پنج نمره را اینگونه تشریح می کند: به نظر بنده هنوز هم نمره عملکرد شورای پنجم ۱۵ است علت آن هم این است که عمدتاً در امر استفاده از حمایت دولت و بودجه‌های دولتی به ویژه در حمل و نقل عمومی و بافت فرسوده، به دلیل کرونا و بحران‌های اقتصادی موفقیت‌های چندانی به دست نیاوردیم و در زمینه تجهیز ناوگان حمل و نقل موفق عمل نکردیم. بدلیل کمبودها و ضعف هایی که در اجرا توسط شهرداری و هم عملکرد این دوره شورا وجود داشت، از شهروندان تهرانی عذرخواهی می کنیم و امیدواریم که مطالبات و انتظارات از دوره آینده شورا به نحوی در انتخابات شکل گیرد که گامی رو به جلو و نه به عقب، در حوزه اصلاح و توسعه مدیریت شهری برداشته شود.

,

وی در خاتمه تصریح کرده: البته وظیفه شورا نباید با وظیفه شهرداری مخلوط شود و عدم موفقیت شهرداری نباید به پای شورا نوشته شود.

,

اما سوال اصلی که خبرنگاران حاضر در جلسه مطرح نکرده بودند این است که 15 نمره ای که رئیس شورا برای عملکرد خود و همکارانش قائل شده مشتمل بر انجام چه اموری بوده که حافظه عامه مردم به امورات عالی قد نمی دهد؟

,

 

,

, ,

 

,

, ,

عذرخواهی حناچی از مردم و توپی که به زمین شورا برگرداند

, عذرخواهی حناچی از مردم و توپی که به زمین شورا برگرداند, عذرخواهی حناچی از مردم و توپی که به زمین شورا برگرداند,

بعد از صحبت‌های محسن هاشمی به ویژه اظهارات 48 ساعت گذشته او که به گونه ای در تمام نطق های اخیرش سعی در منفک نشان دادن اعضای شورا از شهردار و مسئولان شهرداری بوده و از عملکرد شهردار و معاونان او در حوزه مدیریت شهر برائت جسته بود، امروز پیروز حناچی میدان دار بود تا به هر شیوه ممکن توپ را به زمین حریف برگرداند.

,

پیروز حناچی در حساب توییتری خود با انتشار صفحه یک روزنامه و با اشاره به عذرخواهی رئیس شورای شهر از مردم در رشته توییتی نوشت:"‏ابایی از عذرخواهی بابت کاستی‌ها در برابر مردم نداشته‌ام و ندارم؛ ولی با مشاهده‌ تحریف‌ها و تخریب‌های غیرتخصصی و غیرمنصفانه‌ای که با غفلت از عملکرد مجموعه‌ خدوم شهرداری در بحبوحه‌ تحریم و کرونا بنا بر مقاصد سیاسی انجام می‌شود؛ لازم می‌دانم نوعی دیگر از مردم عزیز عذرخواهی نمایم."

,

وی در ادامه این رشته توئیت می نویسد: " عذرخواهی می‌کنم که علی‌رغم همه‌ی اقدامات صورت گرفته نتوانستم همه‌ی دست‌اندازان به بیت‌المال را به‌دستان قانون بسپارم. عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم شهر را به‌طور کامل از چنگال رانت‌خواران رها کنم و بیت‌المالی را که با راه‌های مختلف در اختیار افراد خاص بود از دستشان خارج کنم."

,

حناچی در ادامه آورده است :" ‏شهروندان شریف بدانند حرکتی را که در مبارزه با فساد، رانت و #شهرفروشی و توسعه‌ی شفافیت آغاز کردیم هرگز با این هجمه‌ها و تخریب‌ها متوقف نخواهد شد و امیدوارم با حضور مردم و تأیید تداوم نگاه حاکمیت قانون، تعهد و تخصص و نه سرمایه‌داری در شهر، در برابر خداوند و آیندگان سربلند باشیم."

, ,

اما نقطه عطف سخنان شهردار تهران تا زمان تنظیم این گزارش مجله ای است دو پهلو که به مناسبت روز شوراها وی در شورای شهر حضور یافته و با اشاره به انتخابات پیش روی شوراهای شهر و روستا در خاتمه سخنانش با اظهار امیدواری می گوید: امیدوارم در کشور عرصه‌ای باز شود که بهترین‌ها، سالم‌ترین‌ها و متخصص‌ترین ها در شوراها حضور پیدا کنند.

, امیدوارم در کشور عرصه‌ای باز شود که بهترین‌ها، سالم‌ترین‌ها و متخصص‌ترین ها در شوراها حضور پیدا کنند., امیدوارم در کشور عرصه‌ای باز شود که بهترین‌ها، سالم‌ترین‌ها و متخصص‌ترین ها در شوراها حضور پیدا کنند.,

 

,

 انتظارت ساده مردم از شهرداری و فرار رو به جلو حناچی!

,  انتظارت ساده مردم از شهرداری و فرار رو به جلو حناچی!,  انتظارت ساده مردم از شهرداری و فرار رو به جلو حناچی!,

سخنان حناچی در پاسخ اظهارات اعضای شورای شهر به ظاهر نشان دهنده اختلاف بین آنان است. گرچه به همان میزانی که سخنان رئیس شورای شهر از ادله کافی برخوردار نبوده ، اظهارات امروز حناچی هم برای تبرئه کردن خود و متوجه کردن عذر تقصیر به اعضای شورا ناکافی بوده است. مثلا شهردار به نکاتی اشاره کرده که از بیت المال هدر رفته و او نتوانسته آنها را به مردم بازگرداند!

,

در حالیکه انتظاراتی که از شهردار می رود در ساده ترین کارها خلاصه می شود کارهای ساده ای در حوزه مدیریت شهر مانند ساماندهی پسماند و زباله ها و تعیین تکلیف دفع زباله های عفونی و بیمارستانی به ویژه در دوران ظهور کرونا که زندگی و حیات شهروندان به ویژه حاشیه نشینان شهر تهران را به خطر جدی مواجه کرده است. یا همچنین مدیریت حمل و نقل عمومی و ساماندهی تاکسیرانی، ناوگان اتوبوسرانی و قطار شهری که باز هم در دوران کرونا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و با مدیریتی هوشمندانه امکان جلوگیری از ابتلای بسیاری از شهروندان را می شد فراهم کرد.

,

عملکرد شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا هم از طریق مدیریت صحیح طرح ترافیک می توانست از ابتلای شهروندان تهرانی به بسماری های ریوی، قلبی و تنفسی جلوگیری کند. در حالیکه شهرداری راضی نبود درآمد هنگفت حاصل از فروش طرح ترافیک را به قیمت بالا رفتن ضریب سلامت شهروندان تعطیل کند و فروش طرح ترافیک بهانه ای بود برای تامین بخشی از بودجه شهرداری!

,

بر اساس شواهد و قرائن موجود حناچی سعی دارد با فرار رو به جلو به گونه ای خود را تبرئه نشان دهد و در پایان عمر شورای پنجم که اصلاح طلبان اختیار دار مدیریت آن بودند، بسیاری از انتقاداتی که به وی وارد شده، را رفع و رجوع کند.

,

 

,

شورایی که ابزار کار خود را گم کرده

, شورایی که ابزار کار خود را گم کرده, شورایی که ابزار کار خود را گم کرده,

در این میان نکته مغفول مانده این است که شورای شهر تهران وظایف بسیاری دارد که در این میان یکی از مهمترین و اساسی ترین وظایف شورا تعیین شهردار و نظارت بر عملکرد شهردار و اقدامات شهرداری است. به گونه ای که تمام مردم اولین وظیفه شورای شهر را در تعیین شهردار و نظارت بر عملکرد او و در صورت لزوم عزل و استیضاح او می‌دانند.

,

از طرفی شورای شهر پنجم در انتخاب شهردار یک مسیر پر پیچ و خم و عجیب را طی کرد و با انتخاب مصطفی سلیمی، محمد علی نجفی، سمیع‌الله حسینی مکارم، سید محمدعلی افشانی در نهایت برای پنجمین بار به پیروز حناچی رسید. به گونه ای که این شورا رکورد عجیب انتخاب شهرداران را بدون هیچ تردیدی ازآن خود کرد. تا به جایی که بسیاری از شهروندان حتی نام و ترتیب این انتخاب شهردارانی را که در مدت بسیار کوتاهی بر مسند مدیریت شهری تکیه زدند را بیاد ندارند.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

بنابراین به نظر می رسد شورای شهر پنجم وظیفه گسترده خود را در رابطه با شهردار تنها در انتخاب و کاندید کردن او می داند و در دوسال و نیم آخر عمر شورا که به انتخاب حناچی رسیدند، عملکرد خود را در صورت سوء مدیریت شهرداران یا فراموش کرده یا به دلایلی نادیده گرفته است.

,

در حالیکه با توجه به همسو و همراه بودن حناچی به لحاظ سلایق سیاسی با اعضای شورای شهر بسیاری از مردم و مسئولان انتظار داشتند که نتیجه عملکرد شورا و شهرداری به اقداماتی خارق‌العاده ختم شود و بسیاری از معضلات و مشکلات از بین برود و کاستی‌ها اصلاح شود؛ انگاره ای که با گذشت زمان نتجه ای عکس آن حاصل شد.

,

 

,

چرا اعضای شورای شهر تصمیمی به عزل و استیضاح حناچی نگرفتند؟

, چرا اعضای شورای شهر تصمیمی به عزل و استیضاح حناچی نگرفتند؟, چرا اعضای شورای شهر تصمیمی به عزل و استیضاح حناچی نگرفتند؟,

در اولین اقدام شهردار تهران مهمترین پروژه‌های شهری تعطیل شد و اتفاقاتی که به صورت معمول در شهر تهران مانند ساماندهی محل های دفع زباله و پسماند بلا تکلیف ماند و از سوی شهروندان انتقادات جدی و بی شماری به سوی شهردار و شهرداری روانه شد.

,

عملکرد شهرداری در طول 3 سال گذشته در حوزه حمل و نقل و ترافیک در بخشی از حوزه های شهری عملکردی بسیار ضعیف بود که پیشتر به آن اشاره شد.  با این وجود جالب است که اعضای شورای شهر به جز تذکر دادن و گلایه کردن های معمول و متعارف که گویا از فشار حداکثری مطالبات مردمی نشأت می گرفت، کاری نکردند و  از مهمترین حربه خود یعنی استیضاح و عزل شهردار هیچ حرفی به میان نیاوردند؟

,

 

,

بازی "عذرخواهی از مردم" برای تداوم حیات سیاسی

, بازی "عذرخواهی از مردم" برای تداوم حیات سیاسی, بازی "عذرخواهی از مردم" برای تداوم حیات سیاسی,

 

,

, ,

 

,

اما حال که در چند سال گذشته نامه اعمال اصلاح طلبان سیاه است و هیچ نقطه قوتی برای ارائه به افکار عمومی ندارند و از سویی چند ماه مانده به انتخابات، اعضای شورا و شهرداری متفقاً در پی توجیه و راه اندازی معرکه هستند که در پی آن بتوانند بخشی از عملکرد ضعیف خود را در محضر مردم که تنها در زمان انتخابات ولی نعمت هستند، توجیه کنند و از کنار آن بگذرند! از همین رو یک بازی عذرخواهی از طریق توییتر ، مصاحبه و یا گفتگو با خبرنگاران رسانه ها ترتیب داده اند تا در خیال خود به این وسیله بخشی از را توجیه و خود را تبرئه کنند! در حالیکه آنان به بازی عذرخواهی برای فرار از پاسخگویی روی می‌آورند تا به این وسیله زمان بخرند و امید داشته باشند که در انتخابات شق القمر روی دهد!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه