اخبار داغ

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان نهبندان:

تالاب کجی نمکزار نهبندان خشک شد/ پیش‌بینی افزایش ریزگردها در منطقه

تالاب کجی نمکزار نهبندان خشک شد/ پیش‌بینی افزایش ریزگردها در منطقه
کوهستانی گفت: به دلیل کاهش بارندگی‌ها تالاب کجی نمکزار نهبندان خشک شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تالاب کجی نمکزار نهبندان پدیده‌ای منحصر بفرد در شرق کشور ایران است که وسعتی در حدود ۲۲ هزار و ۷۶۵ هکتار دارد. تالاب کجی نمکزار، در سال ۱۳۸۹ آبگیری خوبی داشت که این خود عامل شد تا چهارده گونه پرنده آبزی و کنار آبزی از قبیل مرغابی سرسبز و فلامینگو به این تالاب مهاجرت کنند. از پرندگان بومی منطقه می‌توان، زاغ بور، هوبره و عقاب طلایی، از خزندگان، مار قیطانی، مار شتری، مار پلنگی و تیر مار و بزمجه بیابانی را نام برد. پوشش گیاهی مناسب برای تخم‌‌گذاری پرندگان در این منطقه، باعث شده است تا هر سال تعداد زیادی از پرندگان مهاجر مثل، اردک سرسبز، کشیم گردن سیاه، حواصیل خاکستری، سلیم طوقی و غیره به این پناهگاه مهاجرت کنند. گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

حاشیه تالاب زیستگاه ۱۴ گونه پستاندار از قبیل: خرگوش، روباه، کفتار، گرگ، پایکا، پامسواکی، زرده‌بر و تشی است. املاح معدنی موجود در تالاب،دارای خواص درمانی برای بیماری‌هایی نظیر آرتروز، رماتیسم و بیماری‌های مفاصل است.

,

این تالاب در ۸۵ کیلومتری مرکز خراسان‌جنوبی و شوره‌زاری وسیع، که به دلیل پایین بودن سطح ارتفاع آن نسبت به مناطق اطراف محل تجمع زهاب منطقه است. این پدیده با توجه به شوری بیش از حد خاک آن به دریاچه نمکی تبدیل شده و مامن زندگی پرندگان و حیوانات زیادی است. 

,

این تالاب تنها آبگیری است که به روخانه و حتی آبراه‌ها وصل نمی‌‌شود و در تابستان خشک و در زمستان با جوشیدن آب آبگیری، مکانی برای حضور پرندگان و حیوانات مختلف است.

,

اما این روزها حال و روز این پدیده منحصر بفرد شرق کشور خوب نیست و به دلیل کاهش بارندگی ها در سال گذشته و فروردین امسال خشک شده و در حال حاضر نه مامن پرندگان مهاجر و حیوانات است و نه پوشش گیاهی مناسبی دارد.

,

تالاب کجی نمکزار نهبندان خشک شد

, تالاب کجی نمکزار نهبندان خشک شد, تالاب کجی نمکزار نهبندان خشک شد,

امیر کوهستانی سرپرست اداره محیط زیست شهرستان نهبندان در گفت‌وگو با خاورستان، در مورد وضعیت تالاب کجی نمکزار نهبندان، اظهار کرد: طی بارندگی‌های آبان و دی ماه سال گذشته تالاب کجی نمکزار نهبندان حدود 20 درصد آبگیری شد.

,

وی افزود: با توجه به عدم تداوم بارندگی پس از آن کم‌کم تالاب کجی نهبندان خشک شده است.

,

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان نهبندان بیان کرد: چشمه‌های کرانه تالاب اوایل بهار امسال مقداری آب داشت و در حال حاضر نیز مقداری آب درون چشمه ها وجود دارد اما با توجه به عدم بارندگی از ابتدای سال تاکنون پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آینده این مقدار آب نیز خشک شود.

,

کوهستانی از پایان مهاجرت پرندگان مهاجری که در تالاب کجی بودند خبر داد و گفت: با توجه به خشک شدن تالاب تنها نمک در سطح تالاب به جا مانده است.

,

وی اظهار کرد: با توجه به خشک شدن سطح تالاب، امسال با وقوع بادهای 120 روزه سیستان شاهد افزایش میزان ریزگردها در این منطقه خواهیم بود.

,

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان نهبندانعنوان کرد: امسال پوشش گیاهی منطقه نیز بسیار ضعیف است و این مسئله بر تاثیرات بیشتر ریزگردها و گردو غبار در منطقه خواهد افزود.

,

کوهستانی اظهار کرد: آبگیری تالاب کجی نمکزار نهبندان به گونه‌ای است که فقط بر اثر بارندگی و جاری شدن سیل آبگیری می‌شود و به هیچ رودخانه فصلی وصل نیست که آبگیری شود.

,

وی در مورد تدابیر اتخاذ شده برای تالاب کجی نمکزار نهبندان، اظهار کرد: تدابیر خاصی برای آبگیری تالاب اندیشیده نشده چراکه فقط به وسیله بارندگی و سیل آبگیری می‌شود اما از مردم منطقه درخواست می‌شود از چرای دام در این منطقه خودداری کنند تا حداقل پوشش گیاهی ضعیف منطقه حفظ شود.

,

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان نهبندان ادامه داد: همچنین لازم است برداشت آب از چاه موتورهای منطقه مدیریت و بدون برنامه آب برداشت نشود تا شاهد کاهش منابع آب زیرزمینی نباشیم و حداقل منابع آب زیر زمینی حفظ شود.

,

کوهستانی افزود: از کشاورزان منطقه نیز درخواست می‌شود به سمت کِشت‌های کم آب‌بر بروند تا با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی در مصرف آب صرفه جویی شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه