اخبار داغ

زردی، سهم محصولات جنوب و رخ برزگران؛

طرح ایجاد منطقه آزاد کشاورزی همچنان روی کاغذ مانده است/ کرایه های بالای ناوگان ترابری و افت قیمت پیاز عامل ضرر کشاورزان

طرح ایجاد منطقه آزاد کشاورزی همچنان روی کاغذ مانده است/ کرایه های بالای ناوگان ترابری و افت قیمت پیاز عامل ضرر کشاورزان
طرح ایجاد منطقه آزاد کشاورزی از سال گذشته به دولت پیشنهاد شده بطوری که هر ۷ شهرستان جنوب را پوشش دهد اما متاسفانه این امر تنها روی کاغذ مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، پیاز، سیب زمینی، گوجه و خیار سبز از جمله محصولات جالیزی است که به وفور در منطقه جنوب کرمان کشت می شود و اکثر کشاورزان این منطقه به کشت چنین محصولاتی روی آورده اند و دلیل آن را سودآوری بهتر نسبت به کاشت سایر محصولات از جمله گندم، ذرت، کلزا  عنوان می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این امر سبب شده تا کشاورزان منطقه جنوب هر ساله دچار بحران شدید شوند که گاهی اوقات منجر شده تا با اشباع بازار حتی محصول خود را برداشت نکرده و اقدام به شخم آن کند.

,

و این همت بالای متولیان امر را می طلبد تا به صورت مدون و ملی بدنبال حل و فصل این معضل بزرگ باشند.

,

کرایه های بالای ناوگان ترابری و افت قیمت پیاز عامل ضرر کشاورزان

, کرایه های بالای ناوگان ترابری و افت قیمت پیاز عامل ضرر کشاورزان, کرایه های بالای ناوگان ترابری و افت قیمت پیاز عامل ضرر کشاورزان,

سعید برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: تلاش های زیادی برای رفع بحران پیاز انجام شد بخشی از بحران پیاز به ناوگان حمل و نقل بر می گردد که هزینه کرایه در سال جاری افزایش پیدا کرد که این امر باعث شد تا قیمت پیاز به شدت کاهش یافته و کشاورز متضرر شود.

,

وی با بیان اینکه متاسفانه در جنوب به دلیل اینکه غیر از کشاورزی شغل دیگری وجود ندارد، افزود: البته بارها به کشاورزان سپرده ایم که به جای کشت جالیزی، گندم، کلزا و ذرت کشت کنند که بذر و کود آن را در اختیارشان قرار می دهیم و زمان برداشت نیز به طور تضمینی خودمان از آنان گندم را کیلویی ۵ هزار تومان و کلزار را کیلویی ۱۱ هزار تومان خریداری می کنیم که متاسفانه به دلیل سود دهی بیشتر محصولات جالیزی زیر بار کشت چنین محصولاتی نمی روند.

,

عدم وجود سایر مشاغل دلیل گرایش مردم جنوب به سمت کشاورزی   

, عدم وجود سایر مشاغل دلیل گرایش مردم جنوب به سمت کشاورزی   , عدم وجود سایر مشاغل دلیل گرایش مردم جنوب به سمت کشاورزی   ,

رئیس جهاد کشاورزی جنوب عنوان کرد: در جنوب به دلیل اینکه سایر مشاغل از جمله معادن، کارخانه و صنعت وجود ندارد و کشاورز تنها زمینی که در اختیار دارد حدود ۱/۳ هکتار است قبول نمی کند و اجبارا به سمت کشت محصولات جالیزی می رود که بتواند در طول سال مخارج زندگی خود را تامین کند.

,

برخوری تصریح  کرد: مقصر دولت است که نتوانسته در این منطقه سایر مشاغل را ایجاد کند در سال گذشته حدود ۲۰ محصول برای کشت در این منطقه معرفی کردیم اما آنها قبول نکردند زیرا در برخی از این محصولات توانایی رقابت با کشت محصولات جالیزی وجود  ندارد.

,

وی تنها رفع این معضل را  برداشت شکاف توسعه ای بین شمال و جنوب استان دانست و گفت: اگر این شکاف برداشته شود و در جنوب هم مشاغل صنعتی و معدنی ایجاد شود دیگر این بحران ها وجود نخواهد داشت.

,

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان خاطرنشان کرد: از دو سال پیش کشت چغندر قند به منطقه آورده شد که رکورد عیار و تناژ در هکتار در کشور زده شد اما متاسفانه به لحاظ رقابتی نتوانست با کشت محصولی مثل پیاز و سیب سودآوری داشته باشد.

,

برخوری همچنین در پاسخ به این سوال که  چرا هندوانه  از کشاورز کیلویی یک هزار تومان خریداری می شود، عنوان کرد: همه این بحران ها و معضلات به زیر ساخت ها بر می گردد که اگر مشکل ناوگان ترابری، برطرف شدن شکاف توسعه ای شمال و جنوب و صادرات حل شود بسیاری بحران ها حل و فصل خواهند شد که این امر یک همت و عظم ملی می خواهد.

,

ایجاد منطقه آزاد کشاورزی در جنوب برای صادرات و واردات 

, ایجاد منطقه آزاد کشاورزی در جنوب برای صادرات و واردات , ایجاد منطقه آزاد کشاورزی در جنوب برای صادرات و واردات ,

وی افزود: ایجاد منطقه آزاد کشاورزی را پیشنهاد کردیم که روی آن بحث زیادی انجام شد و  هم اکنون در حال مطالعات و بررسی است که اگر انجام شود کشاورزان جنوب در بحث صادرات محصولات و واردات نهاده ها مشکلی نخواهند داشت.

,

پیشنهاد  اجرای طرح کشاورزی قراردادی به دولت

, پیشنهاد  اجرای طرح کشاورزی قراردادی به دولت, پیشنهاد  اجرای طرح کشاورزی قراردادی به دولت,

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان، بحث کشاورزی قراردادی را یکی دیگر از طرح های پیشنهادی به دولت عنوان و اذعان کرد: این طرح هم اکنون در سطح ملی نیز در حال انجام است و  در استان نیز نیاز به عظم و همت متولیان امر دارد تا ما بتوانیم با تجار و بازار خارجی قرار داد ببندیم و سپس به کشاورز بگوییم که طبق قرارداد شما این محصول مورد نیاز را کشت کنید که آن را از شما خریداریم.

,

برخوری بیان کرد: ما شرمنده کشاورزان جنوب هستیم، البته تمام تلاش خود را می کنیم  تا زمان باقی مانده دولت بتوانیم به حل مسائل کشاورزان بپردازیم.

,

دولت اجازه خرید تضمینی  پیاز را  نمی دهد/قیمت ۵۹۶ تومان قیمت سال گذشته است

, دولت اجازه خرید تضمینی  پیاز را  نمی دهد/قیمت ۵۹۶ تومان قیمت سال گذشته است, دولت اجازه خرید تضمینی  پیاز را  نمی دهد/قیمت ۵۹۶ تومان قیمت سال گذشته است,

ذبیح الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی در رابطه با خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت به خبرنگار ما گفت:  با توجه به آمار بسیار بالای زیرکشت پیاز در جنوب شرق  و  نزدیک به ۴۳ هزار هکتار در جنوب کرمان که ۱۵ هزار  و ۷۲۳ هکتار ثبت سامانه شده است، جلسات متعددی با وزیر جهاد کشاورزی برگزار کردیم و در  کمیسیون این مشکل بارها و بارها بحث شد و همچنین با تمامی مراکزی که می توانند در صادرات محصولات کشاورزی کمک کنند از جمله وزارت امور خارجه، وزارت صمت، بخش خصوصی، اتاق بازررگانی ارتباط برقرار کردیم.

,

وی افزود: با توجه به شورای قیمت گذاری و قانونی  که در سال ۹۹ تصویب شد می بایست خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی از جمله پیاز در این شورا تصویب می شد که متاسفانه تشریفات اداری آن طول کشید بعد از آن هم قیمت پیشنهادی  یک هزار و ۵۱۶ تومان و حداکثر ۲ هزار و ۵۶ تومان به شورای مذکور ارائه کردیم.

,

نماینده مردم شهرستان جیرفت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:  یک جلسه حضوری با علی زینی وند استاندار کرمان و وزارت کشاورزی این مسائل بحث و مقرر شد که تمامی این موارد به شورای قیمت گذاری ارائه شود متاسفانه این کار انجام نشد و با توجه به اینکه قیمت پیاز پایین بود و  قابل برداشت نبود از شرکت تعاون روستایی درخواست کردیم با قیمت سال قبل ۵۹۶ تومان پیازهای درجه دو و درجه سه  را با این قیمت خریداری و جایی معدوم کرده و وارد بازار نکنند.

,

اعظمی تصریح کرد: از آن طرف هم به وزارت جهاد کشاورزی فشار آوردیم که بحث پیاز را به شورای قیمت گذاری ارائه کرده و قیمت را تعیین کنند متاسفانه رئیس جمهور دستور دادند که هیچگونه خرید تضمینی انجام نشود و هیچگونه قیمت گذاری هم صورت نگیرد که این مشکل قبلا هم  برای کلزا، چغندر و سویا پیش آمده بود که قیمت تعیین شده بود اما اجازه خرید داده نشده بود.

,

وی با تاکید بر اینکه با این قیمت ۵۹۶ تومان حتی کرایه حمل و برداشت محصول هم نمی شود، عنوان کرد: سپس پیشنهاد دادیم که پیاز در همان زمین شخم بخورد و همانجا پول کشاورز را بدهیم که حداقل هزینه برداشت برای کشاورز تحمیل نشود اما گفته شد از لحاظ شرع این موضوع درست نیست.

,

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما تاکنون و از فروردین که مجلس بازگشایی شد هنوز قیمت تضمینی برای خرید پیاز در نظر گرفته نشده است و اجازه ندادند که پیاز خریداری شود.

,

مقصر اصلی دولت است که با مجلس همکاری نمی کند

, مقصر اصلی دولت است که با مجلس همکاری نمی کند, مقصر اصلی دولت است که با مجلس همکاری نمی کند,

اعظمی در ادامه افزود: متاسفانه نه این دولت که همه دولت ها می خواهند از جیب کشاورز و مصرف کننده یارانه را بدهند و هرگاه مصرف کننده صدایش در آمد تمام هیئت دولت بسیج می شوند که این مشکل را حل و فصل کنند اما وقتی پیاز روی دست تولید کننده می ماند هیچگاه دولت نمی آید یک قدم اساسی بردارد و مشکل را حل کند، ما در اینجا مقصر اصلی را دولت می دانیم که با مجلس همکاری نکرد.

,

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ یک هزار شغل در بحث صنعت و معادن و صنایع وابسته ایجاد کردیم، گفت: یکی از عواملی که سبب می شود تا اکثر مردم به کشاورزی در جنوب روی آورند جذابیت آن است ما می بینیم که پزشک، دندانپزشک و جراح، مهندس و مکانیک در کنار شغل اصلی خود کشاورزی هم می کنند این نشانه جذابیت و درآمدی است که کشاورزی دارد.

,

دولت هیچ برنامه ای برای حمایت از کشاورزان ندارد

, دولت هیچ برنامه ای برای حمایت از کشاورزان ندارد, دولت هیچ برنامه ای برای حمایت از کشاورزان ندارد,

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت هیچ برنامه ای برای حمایت از کشاورزان ندارد، خاطرنشان کرد:  در طول یکسال کشاورز ۳۰۰ میلیون سود می کند که به اندازه ۵ سال حقوق یک کارمند است.

,

اعظمی تصریح کرد: الگوی کاشت از ۱۲ سال پیش توسط وزارت جهاد کشاورزی به دولت ارائه شد منتهی به مجلس  حتی در این دوره نیز تحویل  نشد.

,

احداث کارخانه قند برای کشت چغندر قند در جنوب کرمان

, احداث کارخانه قند برای کشت چغندر قند در جنوب کرمان, احداث کارخانه قند برای کشت چغندر قند در جنوب کرمان,

وی افزود: هم اکنون در حال تنظیم الگوی کاشت کشاورزی با کمک جهاد کشاورزی هستیم که بتوانیم محصولاتی به کشاورزان جنوب معرفی کنیم که بتوانند جایگزین پیاز، گوجه، سیب زمینی و خیارسبز کنند به طور مثال چغندر البته باید در نظر گرفت زمانی که چغندر کشت می شود کجا باید فرآوری شود کارخانه بردسیر هم مربوط به زمانهای خیلی قبل است و تکنولوژی آن قابل قبول نیست ما پی گیر این هستیم تا کارخانه قند در جنوب استان احداث شود و از آن به بعد بتوانیم این طرح الگوی کشت چغندر قند که می تواند جایگزینی برای سیب زمینی و پیاز باشد بگیرد.

,

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی محصولات در جنوب در زمستان با هزینه بسیار بالا تولید می شوند تازه خوری دارند که برای صادرات در کشورهای همسایه که نیاز مبرم به این محصول دارند  متاسفانه دولت در زمینه حمل و نقل، صادرات، گمرک و  استانداردها که به عنوان زیرساخت های مهم هستند را فراهم نمی کند که باید به صورت ملی انجام شود.

,

اعظمی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی  و نمایندگان مجلس در جنوب استان به تنهایی نمی توانند این معضل مهم و بزرگ را حل کنند.

,

وی همچنین به صنایع تبدیلی و فرآوری اشاره کرد و گفت: متاسفانه ۱۴ کارخانه رب گوجه در جنوب استان وجود دارد که حدود ۱۰ ماه از سال تعطیل هستند و زمانی که محصول گوجه برداشت می شود منتظر می مانند تا قیمت به حداقل برسد و آنوقت شروع به خریداری می کنند، آیا این اموالی که دردسترس دارند مگر متعلق به بیت المال نیست چرا در طول سال از آن استفاده نمی کنند تا کشاورزان متضرر نشوند.

,

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بابازدیدی که در روزگذشته از صنایع تبدیلی پیاز داشتیم متاسفانه  هنوز پیازی برای فرآوری وارد کارخانه نکردند.

,

اعظمی با تاکید بر اینکه حال کشاورزی در سال ۹۹ اصلا خوب نبوده است، اذعان کرد: با عرض شرمندگی باید بگویم ما در این ۱۰ ماه نتوانستیم معیشت مردم را حل و فصل کنیم بنابراین سفره مردم کوچک شده است هندوانه ای که در جنوب تولید شده شاید در اولویت چندم خانوار باشد و این از جمله مسائلی است که معمولا خرید و فروش در داخل و صادرات به خوبی صورت نگرفته است.

,

طرح ایجاد منطقه آزاد کشاورزی همچنان روی کاغذ مانده است

, طرح ایجاد منطقه آزاد کشاورزی همچنان روی کاغذ مانده است, طرح ایجاد منطقه آزاد کشاورزی همچنان روی کاغذ مانده است,

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ایجاد منطقه آزاد کشاورزی مشکلات مردم جنوب حل و فصل خواهند شد، گفت: این برنامه از سال گذشته به دولت پیشنهاد شده بطوری که هر ۷ شهرستان جنوب را پوشش دهد اما متاسفانه این امر تنها روی کاغذ مانده است.

,

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سفر اخیرا کمیسیون جهاد کشاورزی به جنوب پی گیری ایجاد منطقه کشاورزی آزاد بود.

,

ایجاد برنامه مدون ملی برای رفع بحران کشاورزی در جنوب

, ایجاد برنامه مدون ملی برای رفع بحران کشاورزی در جنوب, ایجاد برنامه مدون ملی برای رفع بحران کشاورزی در جنوب,

اعظمی افزود: باید برای کشاورزی کل کشور یک برنامه مدونی ایجاد شود زمانی که کشاورز اصفهانی و همدانی پیازی را کشت و سپس انبار می کند و در زمستان که کشاورز جنوب استان کرمان محصول خود را برداشت می کند همزمان وارد بازار کرده سبب می شود تا به بحران برخوریم و این در حالی است که ما با یک برنامه مدون می توانیم بگوییم که چقدر پیاز در تابستان کشت و برداشت شده و به کشاورز جنوب بگوییم که این کشت تنظیم شده است و او دیگر اقدام به کشت آن محصول نکند و به کشت دیگر بپردازد.

,

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه کشاورزی جنوب ساماندهی شود باید در ابتدا یک برنامه مدون ملی ایجاد شود.

,

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی افزود: در دنیا هیچ محصولی کشت و یا برداشت نمی شود مگر اینکه بازاری برای فروش داشته باشد تنها ایران است که چنین برنامه ای ندارد.

,

اعظمی اذعان کرد: مصوبات خوبی  از جمله تخصیص بودجه برای سوخت ادوات کشاورزی، تعیین تکلیف چاه ها، بخصوص اسناد رسمی کشاورزی و سایر موارد با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاونین ، رئیس جهاد کشاورزی جنوب در کمیسیون کشاورزی که لازم الاجرا برای کشاورزان جنوب است، ارائه شده است.

,

وی تصریح کرد: طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی در ۱۰ ماده  قرار است بزودی برای تصویب به مجلس ارائه شود که بتوانیم با این طرح قدم های مثبتی در این مسیر برداریم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه