اخبار داغ

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با دانا:

اظهارات جهانگیری درباره جلوگیری مجلس از کاهش نرخ ارز کذب است/ زنگنه گفت توان فروش بیشتر از ۱.۵بشکه نفت را دارم!

اظهارات جهانگیری درباره جلوگیری مجلس از کاهش نرخ ارز کذب است/ زنگنه گفت توان فروش بیشتر از ۱.۵بشکه نفت را دارم!
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادعای معاون اول رئیس جمهوری را مبنی بر اینکه مجلس اجازه کاهش نرخ ارز را نمی‌دهد را کذب محض دانست و گفت: بانک مرکزی نقش تعیین نرخ ارز در بازار ارز را بر عهده دارد نه مجلس.
[

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درباره اظهارات اسحاق جهانگیری مبنی بر اینکه مجلس اجازه کاهش نرخ ارز را نمی‌دهد، اظهار کرد: سخنان آقای جهانگیری و ادعای ایشان را کاملا رد می‌کنم، چون شنونده این اظهارات بودم و بعد از این ادعا مشتاقم تا بدانم بر اساس کدام مستندات و در کجا از سوی مجلس چنین مصوبه‌ای مستند شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: بر چه مبنایی ایشان مدعی هستند که مجلس مانع است؟ در حالی که همیشه بانک مرکزی در رابطه با کنترل نرخ ارز مدعی بوده است؛ علاوه بر نرخ ارز ترجیحی، قیمت اصلی را نرخ بازار تعیین و سامانه نیما و عرضه و تقاضاست که قیمت را تثبیت می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس توضیح داد: بانک مرکزی نقش هدایت‌گری در بازار ارز را بر عهده دارد و اگر به گفته جهانگیری چنین مصوبه ای باشد، که نرخ ارز نباید کاهش داشته باشد، باید به بانک مرکزی در راستای اجرا ابلاغ شده باشد و به تعبیر بانک مرکزی این روند بر اساس سیستم نرخ ارز شناور مدیریت می‌شود؛ جا دارد خود آقای جهانگیری مستنداتشان را در این‌باره ارائه کنند.

طغیانی گفت: بنده شخصا با صراحت اعلام می‌کنم که مجلس چنین مصوبه‌ای نداشته و حتی طرحی هم در این زمینه مطرح نبوده و در هیچ کمیسیونی چنین موضوعی مطرح و مصوب نشده است.

,
,
,
,
,


وی درباره اظهار دولت در زمینه خالی بودن خزانه، گفت: قانون بودجه تکلیف را مشخص کرده و ما بر اساس لایحه خود دولت و پیش‌بینی مسئولان اجرائی و لایحه‌ای که خودشان به مجلس پیشنهاد داده‌اند، بودجه را مصوب کرده‌ایم و در صورتی که این پیش‌بینی محقق نشده، نباید دولت چنین لایحه‌ای را ارئه می‌کرد.

این نماینده مردم گفت: به فرض که کمبود خزانه هم واقعیت داشته باشد که ندارد، اما دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰، فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت را آورده بود و رقم ۱۹۹ میلیارد درآمد از این راه پیش بینی کرده است؛ خود آقای بیژن زنگنه هم که در جلسه بودند با وجود تذکر مجلس اما وزیر نفت تاکید کردند که توان فروش بیش از اینها را هم دارند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت بعد از ارائه لایحه غیر کارشناسی شده نباید از کسری بودجه گله کنند؛ همه این‌ها در حالی است که در مالیات همان پیش‌بینی انجام شده با اندکی تفاوت محقق شده و اوراق هم که بیش از میزان نیاز در بورس ارائه و به فروش رسید که در این زمینه هم از پیش‌بینی خودشان جلوترند و بیش از پیش بینی که مدنظرشان بوده از بورس تامین مالی کردند و نمیدانم پشت ادعای خالی بودن خزانه از کجا آمده است.

,
,
,
,
,
,

طغیانی در پایان در مورد ادعای دولت مبنی بر نقش تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها، گفت: هدف از طرح این موضوع از سوی دولت برای پوشش همه کم کاری‌ه است و این ادعا از سوی آقای جهانگیری نیز بی اساس است.

,

انتهای پیام/ط

 

,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه