اخبار داغ

به مناسبت روز معلم؛

رتبه نخست فعالیت در شبکه شاد در انحصار معلمان البرزی است/ کرونا از ضعف زیرساخت‌های آموزش آنلاین کشور پرده برداشت

رتبه نخست فعالیت در شبکه شاد در انحصار معلمان البرزی است/ کرونا از ضعف زیرساخت‌های آموزش آنلاین کشور پرده برداشت
معلمان، جهادگرانی هستند که در ایام کرونا بار دیگر معنای ایثار و عشق به کار را احیا کردند و مدافعان آموزش شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از "تیتریک"؛ حدود ۲ سالی شده که کرونا حال و هوای مدارس را تغییر داده است، کلاس‌های درس و آموزش حضوری جایشان را با گوشی، تبلت و لپ تاپ عوض کرده اند، برای معلم‌ها هم تخته سیاه کلاس با صفحات الکترونیکی جابجا شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, .,

معنای درس و مدرسه در همین ۲ سال تحصیلی آنقدر تغییر کرده که دوران پس از کرونا هم بی شک تحت تاثیر خواهد بود و باید فکری به حال پساکرونا کرد؛ با این حال آنچه همچنان جاری است و تداوم دارد اهتمام معلمان حتی در شرایط غیرعادی آموزشی است.

, .,

چراغ آموزش همیشه روشن و باقی است و در این بین معلمین البرزی در این ۲ سال دوره آموزشی کرونا سربلند شدند؛ و معلمان استان البرز از لحاظ حضور و فعالیت در فضای شاد و فضای مجازی قبل از آن، جزو استان‌های برتر هستند.

,

"مریم ترکاشوند" از معلمین استانی با مدرک تحصیلی فوق لیسانس زبان و ادبیات عربی در دوره اول متوسطه مدارس آموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس به عنوان معلم نمونه البرزی در برنامه کشوری بزرگداشت روز معلم تجلیل شد.

,

معلم های استان البرز خوشبختانه در سال تحصیلی ۹۸ و  ۹۹ خوش درخشیدند و بعد از تهران بیشترین تدریس شبکه آموزش توسط معلم های البرزی انجام شد.

,
, ,

برخی در فضای مجازی به دنبال تضعیف جایگاه معلم در امر آموزش هستند

, برخی در فضای مجازی به دنبال تضعیف جایگاه معلم در امر آموزش هستند,

یکی از معلمین مقطع ابتدایی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: تدریس در دوران کرونایی تجربه ای سخت، اما شدنی بود؛ به ویژه برای مقطع ابتدایی و پایه اول بسیار دشوار بود.

, تیتریک,

"مریم عسگری" ادامه داد: آموزش آنلاین پایه ابتدایی که مهمترین پایه تحصیلی بود؛ در ابتدای شیوع کرونا سخت بود ولی با ایده های مختلف، تولید محتوای متنی، صوتی، فلیم، موشن و تصاویر توانستیم به این مهم دست یابیم.

,

وی افزود: والدین در ابتدای آموزش آنلاین مقطع ابتدایی بسیار نگران بودند و بعضا اقدام به گرفتن معلم خصوصی و... کردند، ولی آموزش های خلاق آنلاین باعث شد ترس والدین ریخته شود و این تجربه بزرگی بود که محقق شد.

,

این معلم استانی تصریح کرد: کرونا صنعت آموزش کشور را دچار تحول بزرگی کرد، به گونه ای که پس از پایان کرونا نیز این تجربه پرورش یافته و جهانی می شود.

,

عسگری با بیان اینکه تاثیرگذاری ای که کلاس حضوری در امر آموزش و تربیت دارد، قابل قیاس با فضای مجازی نیست، افزود: بعضا برخی در فضای مجازی به دنبال جا انداختن این جریان هستند که بدون معلم هم می شود درس خواند؛ ولی در آموزش مجازی فقط امر آموزش محقق می شود در صورتی که در جایگاه مدرسه تعلیم و تعلم و آموزش صورت می گرفت؛ حلقه مفقوده ای که پس از پایان کرونا نمایان می شود.

,

وی گفت: یکی دیگر از مضرات آموزش آنلاین این است که دانش آموز کمی تنبل می شود و بیشتر به سمت محتوای آنلاین روی می آورد ولی ما در بحث یادگیری الفبای فارسی؛ آموزش با نوشتن و تکرار محقق می شود؛ این شیوه ای بود که در آموزش حضوری کاملا محقق می شد.

,

این معلم استانی در خاتمه خاطرنشان کرد: زیست بوم جدید آموزش تحول و دگرگونی وسیعی را در امر آموزش ایجاد کرد ولی این زیست بوم نباید جایگاه معلم را تضعیف کند یا بعضا برخی با ایجاد شایعه در فضای مجازی درصدد تخریب جایگاه و مقام معلم باشند.

,
, ,

کرونا؛ دانش آموزان کم بضاعت را از تحصیل محروم کرد/ خلاقیت، رمز موفقیت در آموزش آنلاین

, کرونا؛ دانش آموزان کم بضاعت را از تحصیل محروم کرد/ خلاقیت، رمز موفقیت در آموزش آنلاین,

یکی دیگر از معلمین مقطع متوسطه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: انعطاف‌پذیری بیشتر در تعیین محل و نحوه‌ درس خواندن، دسترسی آسان، فراگیری، نداشتن قید زمان،  و... از مزایای آموزش آنلاین است.

, تیتریک,

"اعظم رادمهر" ادامه داد: آموزش آنلاین در بستر شاد بسیار سخت بود و  بعضا برخی از اساتید برای آموزش به شبکه های اجتماعی روی آوردند اما به طور کلی بستر و زیر ساخت آموزش آنلاین در ابتدای شیوع کرونا فراهم نبود.

,

وی افزود: اکنون که یک سال و اندی از آموزش آنلاین می گذرد؛ تا حدودی این بسترها آماده شده اما هنوز تا نقطه ایده آل فاصله داریم.

,

این معلم استانی تصریح کرد: از طرفی، آموزش آنلاین برخی از دانش آموزان را که از بضاعت مالی کمی برخوردار بودند از تحصیل محروم کرد؛ وقتی بستر آموزش آنلاین است، سیستم آموزشی باید برای این دانش آموزان تدابیری بیندیشد تا حق هیچ دانش آموزی ضایع نشود.

,

رادمهر گفت: با توجه به  اینکه شیوع کرونا به یکباره آموزش آنلاین را در کشور نهادینه کرد؛ برخی با این نوع آموزش بیگانه بودند البته این هم به معلم و هم به دانش آموز بر می گردد و ناخودآکاه امر آموزش و یادگیری برای هر دو طرف سخت شد اما خوشبختانه کم کم با گذر زمان باعث شد این نوع آموزش در کشور جایگاهی پیدا کند.

,

وی ادامه داد: اما هنوز برخی از دانش آموزان نتوانسته اند خودشان را با این نوع آموزش وفق دهند و در اواسط سال کلاس  و درس را رها می کنند.

,

این معلم البرزی خاطر نشان کرد: والدین باید فرزندان خود را در امر آموزش از دور کنترل کنند به این صورت نباشد که دانش آموزان خود را رها کنند؛ بلکه سعی کنند با ایجاد رابطه دوستی از دور فرزندان خود را کنترل کنند.

,

رادمهر در خاتمه تاکید کرد: تولیدات متنوع؛ رابطه تعاملی با دانش آموزان، شرکت دانش آموزان در فعالیت های کلاسی در امر آموزش مجازی بسیار مهم است. دانش آموزان باید تعامل داشته باشند تا بتوانند با این نوع آموزش ارتباط برقرار کنند.

,
, ,

کرونا از ضعف زیرساختهای آموزش آنلاین به ویژه برای دروس تخصصی و عملی در کشور پرده برداشت

, کرونا از ضعف زیرساختهای آموزش آنلاین به ویژه برای دروس تخصصی و عملی در کشور پرده برداشت,

یکی دیگر از معلمین مقطع دبیرستان در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: من در هنرستان معماری و نقشه کشی تدریس می کنم؛ معماری از دروس علمی است و ما بیشتر درس هایمان کارگاهی و عملی است.

, تیتریک,

"هاجر تاجدینی" ادامه داد: دانش آموزان معماری فقط چند درس تئوری دارند و بقیه دروس شان عملی است و با آموزش آنلاین این دانش آموزان واقعا در عذاب هستند برخی مواقع که شرایط کرونایی زرد می شود تعدادی کلاس با ظرفیت محدود به صورت حضوری برگزار می شود ولی بیشتر دروس آنلاین شده است.

,

وی افزود: من باید نقشه کشی را آنلاین به این دانش آموزان درس بدهم و واقعا سخت است چون باید کار را ببینند و من طریقه کشیدن نقشه دانش آموزان را در کلاس ببینم تا آموزش محقق شود.

,

این کارشناس تصریح کرد: واقعا آموزش آنلاین برای درس های عملی مثل گرافیک، نقشه کشی، معماری، الکترونیک و ... خیلی سخت است هم امر آموزش و یادگیری آن رنج آور است.

,

این معلم استانی گفت: من برای یک کلاس ۴ ساعته باید ۱۰ ساعت محتوای آنلاین تولید کنم تا بتونم محتوا را به دانشجو منتقل کنم و از طرفی باید ساعت ها وقت بگذارم تا طریقه کشیدن نقشه دانش آموزان را در ویدیوهای ارسالی شان ببینم و اشکالتشان را برطرف کنم؛  یعنی من تمام ساعات روز و هفته ام را باید صرف آموزش کنم.

,

تاجدینی افزود: واقعا برای تولید محتوا و رساندن آن به دانش آموزان از حجم اینترنت زیادی استفاده می کنم و بیشتر هزینه ها را شخصی تامین می کنم.

,

وی خاطرنشان کرد: این گوشه ای از امر آموزش آنلاین برای دروس تخصصی و عملی است و واقعا باید تدبیری برای این دروس عملی اندیشده شود زیرا واقعا این دروس باید حضوری و عملی آموزش داده شود.

,

این معلم البرزی در خاتمه گفت: برخی از دانش آموزان من وقتی نمی توانند نقشه بکشند یا مطالب را یاد بگیرند واقعا درس را رها می کنند و این از ویژگی ها بد امر آموزش آنلاین برای دروس عملی است و کرونا از ضعف زیرساخت های آموزش آنلاین به ویژه برای دروس تخصصی و عملی در کشور پرده برداشت.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه