اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

دستکاری قیمت ارز؛ بنام مذاکرات، بکام دولت!/ از «خودمان گران کردیم» واعظی تا «مذاکره دلار را ارزان کرد» روحانی!

دستکاری قیمت ارز؛ بنام مذاکرات، بکام دولت!/ از «خودمان گران کردیم» واعظی تا «مذاکره دلار را ارزان کرد» روحانی!
ادعای رئیس جمهور مبنی بر لغو تحریم ها و استناد آن به کاهش قیمت ارز، در شرایطی که هنوز مذاکرات وین بدون نتیجه مانده، حاکی از تلاش دولت برای دستاوردسازی برای مذاکرات است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس جمهور امروز در جلسه امروز هیئت دولت مدعی شد که تحریم های ضد ایرانی شکسته شده است؛ این ادعا در حالی مطرح شده که اخبار ضد و نقیض از وین حاکی از بی نتیجه ماندن گفتگوها میان طرف های ایرانی، اروپایی و آمریکایی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

شب گذشته یک منبع آگاه در گفتگو با دانا اعلام کرد که آمریکا حاضر به بازگشت به برجام نیست؛ از طرف دیگر اروپایی ها نیز به دنبال امتیازات فرابرجامی هستند و این یعنی همچنان اختلاف نظرها در وین برای برداشته شدن تحریم ها و بازگشت به برجام پا برجاست.

,

از سوی دیگر گفته می شود آمریکایی ها در پی سناریوی تفکیک تحریم ها به دوران ترامپ و غیر ترامپ هستند تا از این منظر با لغو موقتی تحریم های آن هم تنها تحریم های دوران ترامپ بر نتیجه انتخابات پیش روی  ایران اثرگذاری کند.

,
شبکه پرس تی وی نیز شب گذشته در خبری اعلام کرد براساس اخبار مذاکرات وین، آمریکا تاکنون نه تنها انجام اصلاحاتی را که باعث کاهش ریسک همکاری اقتصادی و بانکی با ایران می‌شود، نپذیرفته است، بلکه عملا ریسک همکاری با ایران را بالاتر برده است.
,
 
,
این منبع مطلع به پرس تی وی گفته است، آمریکا بر حفظ ساختار تحریم‌های فلج کننده و به ویژه عدم لغو قانون کاتسا اصرار دارد. همچنین آمریکا رفع تحریم‌ از نهادها و افراد باقی مانده در لیست تحریم SDN را به میزان زمان اجرای  برجام رد کرده است. 
,
 
,
, ,
 
,
وی به پرس تی وی گفته است  تاکنون نشانه‌ای از تمایل آمریکا به لغو کاتسا دیده نشده است، آمریکا با حفظ این تحریم‌ها به بهانه های مختلف درصدد تحمیل برجامی به مراتب ضعیف تر از برجام سال ۲۰۱۵ به ایران است که عملا هیچگونه گشایشی در اقتصاد ایران ایجاد نخواهد کرد. 
,
 
,
هفته گذشته نیز با وجود آنکه عباس عراقچی در اظهارات متعدد روند مذاکرات را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد شبکه پرس تی وی به نقل از یک منبع آگاه خبر داد: دستورالعمل آمریکا صرفا تعلیق تحریم‌ها و نه لغو کامل آنها است. در صورت رفع برخی تحریم‌ها، آمریکا قصد دارد آنها را در بازه‌های ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه تمدید کند؛ قصد آمریکا از عدم لغو کامل تحریم ها و اکتفاء به رفع موقت برخی از تحریم ها صرفا بازگشت به برجام است تا بتواند از امکان مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند. 
,
 
,
اما این میان ادعای رئیس جمهور مبنی بر لغو تحریم ها حاکی از تلاش دولت برای دستاوردسازی از مذاکرات وین است.
,
 
,
رئیس جمهور در اظهارات خود به کاهش قیمت دلار استناد کرده و گفته است تحریم ها لغو شده و آثار آن در کاهش قیمت دلار مشاهده می شود! استناد رئیس جمهور به کاهش قیمت دلار به عنوان یکی از نشانه های لغو تحریم ها در حالی مطرح شده که پیش از این رئیس دفتر رئیس جمهور در اظهاراتی حاشیه ساز گفته بود دولت قیمت ارز را دستکاری کرده است!
,
 
,
محمود واعظی، در اسفند 99 از نقش دولت در دستکاری قیمت دلار و افزایش بی سابقه آن تا بالای 30 هزار تومان پرده برداری کرد.
,
 
,
, ,
 
,
وی گفته بود: «از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده. دولت نرخ ارز را واقعی نمی‌داند و همواره برای کاهش نرخ ارز تلاش کرده است».
,
 
,
اگرچه دولتی ها تاکید داشتند که این اظهارات واعظی را تکذیب کنند، اما واقعیت های صحنه اقتصادی کشور نیز همین حرف های رئیس دفتر رئیس جمهور را تائید می کرد.
,
 
,
حال وقتی دولت برای اجرای سیاست های خود در مقاطعی قیمت ارز را بالا می برد، خود معید این است که در برهه ای دیگر می تواند برای اجرای برخی سیاست های دیگر قیمت ارز را کاهشی کند.
,
 
,
ادعای رئیس جمهور به لغو تحریم ها و استناد آن به کاهش قیمت ارز نشان از تلاش دولت برای دستاوردسازی از مذاکرات وین در آستانه انتخابات است چرا که هنوز آمریکایی ها گام عملی و اثرگذار برای لغو تحریم ها برنداشته و دولت به بهانه کاهش قیمت ارز به دنبال ساختن نمدی از مذاکرات وین است.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/ک
,
 
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه