اخبار داغ

عضو اسبق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد؛

جای خالی مکتب حاج قاسم در آموزش و پرورش/ سیاست زدگی آفت نظام تعلیم و تربیت است

جای خالی مکتب حاج قاسم در آموزش و پرورش/ سیاست زدگی آفت نظام تعلیم و تربیت است
ابوالقاسم خسروی از جای خالی مکتب حاج قاسم در آموزش و پرورش یاد کرد و نهادینه کردن این مکتب را در نظام تعلیم و تربیت بسیار راهگشا دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوالقاسم خسروی، معلم، پژوهشگر و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: یکی از بزرگترین و مهمترین آفت‌های نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌زدگی است و در هر دوره‌ای، تعلیم و تربیت کشور متأثر از فضای سیاسی حاکم بوده و فقدان تیم مدیریتی قوی و علمی چالش‌های این وزارتخانه را هر روز بیشتر می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی گفت: رقابت‌های غلط سیاسی متاسفانه باعث سوءاستفاده، نفوذ و رخنه عناصر فرهنگی با نگرش غربی و اندیشه‌های سکولاریسم در بدنه نظام تعلیم و تربیت شده و این یکی از چالش‌های آموزش و پرورش است.

,

نماینده اسبق مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی از عزل و نصب‌های گسترده سیاسی و جناحی انتقاد کرد و افزود: در هر دولتی بیش از سه هزار مدیر آموزش و پرورش، اکثریت مدیران ستادی، تمامی مدیران کل استان‌ها، مدیران و معاونان ۷۱۹ ادارات آموزش و پرورش کشور و حتی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره صندق ذخیره فرهنگیان تغییر کردند.

,

این پژوهشگر همچنین بیان کرد: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که تصمیم‌سازان ارشد کشور بدانند در بسیاری کشورها نظام آموزش ‌و ‌پرورش از جمله سازمان‌های ثابتی می‌باشد که تغییرات گسترده‌ای در آن با تغییر سران سیاسی کشور رخ نمی‌دهد و در نتیجه مدیران ارشد و میانی این نهاد ظرف سالیان دراز تجارب ارزشمندی را کسب و ذخیره و اجراء می‌کنند، اما در کشور ما متأسفانه با وجود تأکیدات فراوان دولت‌های مختلف بر فقدان تغییرات گسترده در نهادهای بنیادین جامعه در برخی زمان‌ها شاهد هستیم با تغییر یک مدیر ارشد دامنه این تغییرات حتی به آبدارچی‌ها و پیشخدمت‌های آن سازمان نیز می‌رسد.

,

خسروی سهل‌آبادی ابراز داشت: مهمتر از همه اینها کلام رهبر فرزانه معظم انقلاب است که به تاریخ دهم اردیبهشت سال ۱۳۹۲ فرمودند: "تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ارزشی و انقلابی و دورنگهداشتن محیط آن از دسته‌بندی‌های سیاسی، سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور است.

,

وی در ادامه به دیگر چالش‌های نظام آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت ایران اشاره و اظهار می‌دارد: حوزه‌ جذب و استخدام معلم و ساماندهی نیروی انسانی و بی‌توجهی به پیش‌دبستانی و مقطع ابتدایی، از جمله این چالش‌ها است.

,

خسروی سهل‌آبادی همچنین می‌گوید: اهتمام به دانشگاه فرهنگیان، فقدان توجه به آموزش‌های مهارتی و سبک زندگی اسلامی، دغدغه معیشت و کاهش منزلت اجتماعی معلمان، حافظه‌محوری، آثار و تبعات منفی کنکور سراسری، نگاه هزینه‌ای و مصرفی به جای نگاه سرمایه‌ای، آسیب‌های فضای مجازی، رسانه‌ای، اینترنت و ماهواره‌ای، سوءمدیریت و تخلف بزرگ مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان، مشکلات فضای آموزشی و مشکلات امور پرورشی و تربیتی از دیگر چالش‌های پیش روی نظام تعلیم و تربیت ایران است.

,

عضو ادواری کمیسیون آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به فرمان سال ۱۳۸۵ مقام معظم رهبری برای احیای تربیت معلم،اظهار می‌دارد: "نمى‌شود ما نگاه کنیم هر کسی بیکار بود، بگوییم آقا تو بیا اینجا درس بده، آن‌هم در رشته‌هایی که خیلى اوقات اصلاً از آن‌‌ها اطلاعى ندارند. ما درس دینی‌مان را در خیلى مدارس، به کسانى مى‌دهیم که هیچ مهارتی در این کار ندارند، این‌که درست نیست"

,

وی بیان کرد: معظم‌له همچنین فرمودند: "مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرح‌ها به گونه‌ای عمل کند که خارج از مسیر این ۲ دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته‌باشد".

,

این معلم پژوهشگر در ادامه می‌گوید: برای رفع این چالش‌ها اصلاح ساختاری آموزش‌ و ‌پرورش به نحوی که شئون امامت و ولایت جامعه اسلامی و مدیریت کلان آن با هدایت و تدبیر ولی امر جامعه اسلامی به ‌دور از سیاست‌زدگی اداره شود، نیاز است.

,

خسروی سهل‌آبادی می‌افزاید: بر اساس مبانی و اصول اعتقادی اسلام، آموزه‌‌های قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع)، تعلیم و تربیت، در حیطه وظایف پیامبران الهی، اولیاء خداوند و در عصر غیبت ولی‌عصر(عج) از وظایف و رسالت‌‌های ولی‌امر و امامت جامعه اسلامی است.

,

وی افزود: بر این اساس ساختار و مدیریت کلان آموزش‌ و ‌پرورش باید به دور از سیاست‌زدگی و با شاخصه‌‌هایی چون بومی، ساخته و پرداخته فکر، برنامه و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، ریشه‌دار در مبانی اعتقادات و باورهای اسلامی، مطابق انتظارات و فرهنگ مردم مؤمن و خداجوی و انقلابی جمهوری اسلامی ایران اداره شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه