اخبار داغ

بررسی مسائل مدیریت شهری چهارمین کلانشهر خراسان رضوی؛

بافت فرسوده بزرگترین چالش مدیریت شهری تربت حیدریه است/ عدم دخالت مردم و خطای مدیران؛ ریشه عقب‌ماندگی‌ها

بافت فرسوده بزرگترین چالش مدیریت شهری تربت حیدریه است/ عدم دخالت مردم و خطای مدیران؛ ریشه عقب‌ماندگی‌ها
با وجود نهایی شدن پروژه بهسازی بافت فرسوده تربت حیدریه از سال ۱۳۸۵، هنوز با تغییرات سلایق مدیریت شهری به عنوان بزرگ‌ترین چالش چهارمین کلانشهر خراسان رضوی قلمداد می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش صبح توس؛ یکی از فعالیت‌های مهم شهرداری‌ها بخصوص در کلانشهرها و شهرهای با جمعیت متوسط، نوسازی و بهسازی مناطق فرسوده است، حال آنکه این مناطق در مراکز شهرها واقع شده باشد مدیریت شهری را مجاب می‌کند تا با ارائه یک برنامه مدون و حساب شده بافت فرسوده را نوسازی کرده و به منبع در آمدی برای شهرداری تبدیل کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

شهر ۱۳۰هزار نفری تربت حیدریه بعد از مشهد، سبزوار و نیشابور بعنوان چهارمین شهر بزرگ خراسان رضوی به لحاظ وسعت و جمعیت از این قاعده مستثنی نیست و در برخی مناطق شهری با چنین بناهای قدیمی و بافت فرسوده مواجه است و اگر مدیریتی هوشمند و حساب شده برای آن برنامه‌ریزی می‌کرد امروز شاهد تغییر مبلمان شهری در تربت حیدریه بودیم.

,

بافت فرسوده  واقع در خیابان آیت الله طالقانی یکی از مناطق قدیمی در محدوده میدان مرکزی واقع شده که طبق مصوبه شورای شهر سوم تربت حیدریه، عملیات اجرایی پروژه تخریب و نوسازی فاز نخست آن در حدود ۱۰ هکتار با خرید و تملک اراضی در سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

,

مساحت بافت فرسوده دارای طرح در فاز نخست حدود ۱۰ هکتار است که ۳ هکتار آن تاکنون توسط شهرداری، شرکت زعفرانیه و شرکت مادر تخصصی شرق تملک شده است.

,

آزمون و خطاهای بافت فرسوده تربت حیدریه را پایانی نیست

, آزمون و خطاهای بافت فرسوده تربت حیدریه را پایانی نیست, آزمون و خطاهای بافت فرسوده تربت حیدریه را پایانی نیست,

جواد عظیمی، کارشناس مدیریت شهری تربت حیدریه در این میزگرد اظهار داشت: قصه پر غصه بافت فرسوده تربت حیدریه غم‌نامه ای است  که در حوزه مدیریت شهری می تواند درس عبرتی  برای همه مدیران شهری در جای جای کشور باشد.

,

وی افزود: پروژه که چندین طرح به خود دید تا اینکه در سال ۸۵ طرح آن نهایی شد و بر اساس آن تملک هایی نیز صورت گرفت، اما با تغییرات مدیریت شهری در حوزه شهرداری کلیه آن طرح ها به سطل زباله ریخته شد و طراحی جدید با سلیقه مدیران شهری جدید در دستور کار شهردار و شورای وقت قرار گرفت.

,

عظیمی بیان داشت: اینکه چرا شهردار آنچه تا کنون در این سالها اجرا شده را نپسندید و رای به فسخ یکطرفه کلیه قراردادها با شرکت زعفرانیه را داد بر ما پوشیده است.

,

وی اذعان کرد: آنچه بر شهروندان عیان می باشد این است که پروژه بهسازی بافت فرسوده با هزار امید و وعده کلنگ خورد اما اکنون سالهاست که به مانند لکه ننگی دامان مدیران شهری را خدشه دار کرده است.

,

کارشناس مدیریت شهری اظهار کرد: آنچه مسلم است سرمایه گذاران پروژه مجتمع تجاری زعفرانیه  از جریمه دیرکرد در تحویل واحدهای تجاریشان نخواهند گذشت و خسارت دیگری بر شهر و شهرداری تحمیل و به بدهی های موجود بانک شهر افزوده خواهد شد.

,

 ریشه عقب ماندگی در سیاست وزارت مسکن وقت و عدم دخالت مردم بود

,  ریشه عقب ماندگی در سیاست وزارت مسکن وقت و عدم دخالت مردم بود,  ریشه عقب ماندگی در سیاست وزارت مسکن وقت و عدم دخالت مردم بود,

در ادامه میزگرد محمد صادق مجتهدی عضو نظام مهندسی و شهردار سابق تربت حیدریه در این خصوص اظهار داشت: تفاوت این قسمت از بافت فرسوده تربت حیدریه در این است که این نقطه طرح تفصیلی ویژه دارد که این نمونه طرح های سیاست وزارت مسکن و شهرسازی وقت در دهه هشتاد بود.

,

وی بیان کرد: مبنای طرح این بود که با ویژگی های خاصی اصطلاحا کف تراشی شود و از صفر تا صد آن جابجایی معابر و ساخت و سازها و نوع آن تغییر می کرده و این مهمترین و اساسی ترین ریشه های شکست طرح های این چنینی است، زیرا طرح هایی که با حذف مردم سیاست گذاری می‌شود معمولا مقاومت هایی دارد و با شکست مواجه می‌شود.

,

این کارشناس مدیریت شهری اذعان کرد: این سیاست غلط در شهر تربت حیدریه بعنوان نخستین شهر غیر مرکز استان در کشور اجرا شد و در آن طرح تفصیلی اجرا شده، به انتخاب مدیریت شهری انجام گرفته و برای استفاده از سیاست‌های کلان در سطح ملی بود.

,

مجتهدی می افزاید: اکنون سیاست بافت های فرسوده امروز دقیقا در مقابل سیاست های گذشته است و باز آفرینی را تعریف کرده اند و کاملا مخالف چنین طرح هایی است و می گویند باید بافت زنده موجود و فرهنگ آن را حفظ کرد و مطلوب هم همین است.

,

وی گفت: در حال حاضر نه سیاست کلان دولت وقت است که بخواهد ورود کند و نه بودجه ای کلان در شهرداری موجود است که این معضل برطرف شود و این در حالی است که در این طرح تفصیلی قرار بود مانند پروژه شرکت رعفرانیه ۱۰ پروژه دیگر در ابعاد بزرگتر اجرا شود.

,

بافت فرسوده و بدهی بانک شهر که درآمد شهرداری را می بلعد

, بافت فرسوده و بدهی بانک شهر که درآمد شهرداری را می بلعد, بافت فرسوده و بدهی بانک شهر که درآمد شهرداری را می بلعد,

در ادامه میزگرد نیز محمد امانی عضو شورای شهر تربت حیدریه در خصوص موضوع بدهی شهرداری پیرامون بافت فرسوده به بانک شهر گفت: این بدهی مربوط به اوراق مشارکتی است که در فروردین سال ۹۰ به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان توسط بانک شهر برای شهرداری تربت حیدریه جهت توسعه و بهسازی بافت فرسوده این شهر  به فروش رفته و طبق بندی از قرارداد با شرکت مسکن سازان شرق مستقر در بافت فرسوده در آن زمان ۵۰ درصد این مبالغ باید در اختیار این شرکت جهت توسعه بافت فرسوده قرار می گرفت، به گونه‌ای که تعهدات آن ۲۵ میلیارد تومان به بانک نیز بر عهده  همان شرکت بوده اما این اقدام صورت نگرفته است .

,

وی بیان کرد: در برهه ای در سال ۹۵ نیز با تلاش شورای شهر و شهرداری و با درخواست خود بانک شهر، اراضی متعلق به شهرداری(۱۶۰۰۰ متر مربع ) به مبلغ ۶۸ میلیارد تومان جهت تهاتر با بدهی بانک شهر کارشناسی می شود و بدهی شهرداری نیز تقریبا مبلغ ۷۰ میلیارد تومان ظاهرا بوده اما در آن زمان هم به هر دلیلی این تهاتر متاسفانه اتفاق نیفتاده است.

,

امانی خاطر نشان کرد: در ابتدای شورای پنجم دیگر هیچ بانکی حق خرید زمین و املاک و مستغلات نداشتند و اتفاقات و اقداماتی برای پرداخت این بدهی صورت گرفت اعم از درخواست تنفس از بانک شهر جهت فروش اراضی،  ورود شرکت ثامن مشهد و ورود سرمایه گذاران که آنها نیز به نتیجه‌ای نرسید.

,

این عضو شورای شهر تربت حیدریه ضمن اشاره به اقدامات عملی شورای شهر و شهرداری  که در راستای تامین منابع مالی برای بدهی به بانک صورت گرفته گفت: در ابتدا ۸۶ میلیارد تومان اوراق از محل بدهی ادارات و نهادهای شهر به شهرداری جذب و حدود ۷۰ میلیارد تومان از این مبالغ در سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۸ که قابل تهاتر با بدهی بانکی شهرداریمی باشد ثبت شد، البته این مبلغ قابل افزایش به میزان حدود صد میلیارد تومان دیگر نیز بود که به دلایلی در شورای شهر مصوب نشد و حدود ۳۰ میلیارد از ۸۶ میلیارد تومان از محل بازگشت ملک فرمانداری است که در سال ۹۵ بدون مجوز شورای شهر به دولت رایگان واگذار شده بود.

,

امانی اضافه کرد: همچنین حدود ۶۰۰۰ متر اراضی متعلق به شرکت باز آفرینی شهری وابسته به وزارت مسکن توسط شهردار در سال ۹۷ با مبلغ ۳ میلیارد تومان که اکنون با ارزش افزوده بسیار بالا(حدود 15 میلیارد تومان) می تواند بخشی از بدهی بانک را تامین کند.

,

عضو شورای شهر می افزاید: واگذاری اراضی شرکت زعفرانیه به شهرداری به میزان ۸۵۰۰ متر و به مبلغ حدود 25 میلیارد تومان در حدود سه هفته قبل از استیضاح شهردار سابق که باز هم می تواند بخش مهمی از بدهی بانک شهر را تامین کند.

,

وی بیان کرد: بازگشایی معبر ۱۶ متری میلان درمانگاه موسی ابن جعفر در سالهای ۹۷ و ۹۸ که قطعا برای تمامی اراضی بافت مخصوصا اراضی خود شهرداری ارزش افزوده حداقل سی درصدی داشته که این مابه التفاوت نیز می تواند بخش مهم دیگری از بدهی بانک را تامین کند.

,

نسبت دادن مشکلات بافت فرسوده به گذشتگان از سوی شهرداری تربت حیدریه

, نسبت دادن مشکلات بافت فرسوده به گذشتگان از سوی شهرداری تربت حیدریه, نسبت دادن مشکلات بافت فرسوده به گذشتگان از سوی شهرداری تربت حیدریه,

سعید اکبریان شهردار تربت حیدریه گفت: این یک سوال جدی است که ذهن اکثر مردم شهر را اذیت می کند، آیا عدم وجود طرح مانع شده، سلیقه مدیران مانعش بوده، مقاومت مردم اجازه اجرا نمی داده، یا منافع ذی نفعان پروژه مانند شرکت  مسکن سازان شرق و شرکت زعفرانیه و شهرداری و سهامداران آنها اجازه این اصلاح را نداده است.

,

وی بیان کرد: چهارماه گذشته که با جدیت وارد این پروژه شدم و با مالکان موجود گفتگو کردم متوجه شدم مهم ترین مانع، عدم همت شهرداری و مجری طرح بر اجرای پروژه بوده است، وجود بیش از ۲۰ خانه مخروبه و مامن معتادان و بزهکاران در همجواری ساکنین این منطقه چه دلیلی می‌تواند جز "نخواستن" داشته باشد؟ چگونه شهردار می تواند شب سر به آسودگی زمین گذارد در حالی که ناموس شهرمان، شب و روز از گزند بزهکاران و آسیب های متعدد در امان نیستند؟ البته بین خانه مخروبه و خانه دارای سکنه تفاوت قائلیم.

,

اکبریان افزود: به تجربه ای که در شیراز و تهران و محله وکیل آباد مشهد به عیان دیده ام، با قاطعیت عرض میکنم دلیل این رهاشدگی، جز فراری دادن ساکنان و واگذاری ملکشان به سرمایه گذاران نبوده و این ادعا زمانی قوت می گیرد که خودِ کارگزار و واسطه هایی، مبادرت به خرید ملک در بافت نیز می کنند.

,

شهردار تربت حیدریه بیان داشت: عزم ما براین تعلق گرفت تا "اعتماد ازدست رفته" را بازگردانیم و مردم را شریک تحول بدانیم، طرح تفصیلی مصوب را اجرا و طرح نامصوب و ویرانگر را توسط مشاور طرح جامع تغییر دهیم.

,

وی گفت: تاکنون مصوبه شورای شهر و شورای ترافیک و ستاد بازآفرینی را اخذ و تایید کلی کمیته فنی میراث را گرفته ایم، براین اساس نقش ترافیکی معابر، قسمت جنوبی ۲۴ متری که از داخل راسته بازارهای قدیمی و منازل مسکونی می گذشت، حذف می شود، سبزه میدانی فاخر در میانه بافت ایجاد و خانه های ارزشمند حفظ و دو پارکینگ طبقاتی ساخته و دو خیابان هم پیاده محور و الباقی بافتِ تخریب شده با مشارکت مردم و سرمایه‌گذار احیا می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه