اخبار داغ

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور:

نگهداری ۳۳۷ جلد کتاب چاپ سنگی/ قدیمی‌ترین سند، حکم شاه عباس به کلانتری کرمان است

نگهداری ۳۳۷ جلد کتاب چاپ سنگی/ قدیمی‌ترین سند، حکم شاه عباس به کلانتری کرمان است
معصومه رفیع پور گفت: تعداد کتب چاپی که در اختیار سازمان قرار گرفته است ۷ هزار و ۳۴۲ جلد کتاب است و موجودی کتب خطی و قدیمی در سازمان ۲۷ جلد و موجودی نسخ کتاب های چاپ سنگی ۳۳۷ جلد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معصومه رفیع پور در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن گرامیداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب و با بیان اینکه امیدواریم با مشارکت و همکاری بین مدیران و مسئولان، بتوانیم خدمات ارزنده ای را به جامعه ارائه دهیم، گفت: سازمان اسناد ملی، نشان دهنده بارز بالندگی، فرهنگ، تمدن، مایه گسترش دانش، پایداری آئین و استحکام باور ملت ایران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور با اشاره به اینکه سازمان اسناد ملی محل نگهداری گنجینه مکتوب این سرزمین و ثمره تلاش های فرهنگی، هنری، علمی و فنی دانشوران این مرز و بوم است، عنوان کرد: این نهاد قلب، نظام اطلاع رسانی کشور است که ضمن نگهداری میراث فرهنگی گذشتگان، عامل سوق جامعه به سوی فردای متعالی نیز است.

,

وی با بیان اینکه اگر مردم به وظایف و اختیارات این سازمان توجه داشته باشند، قطعا همکاری لازم را جهت حفظ اسناد و هویت ملی کشور خواهند داشت، ابراز کرد: سازمان اسناد ملی در دو بخش اسناد دولتی و اسنادی که در اختیار مردم است فعالیت می کند.

,

این مقام مسئول افزود: در بخش دولتی، اسنادی در اختیار دستگاه های دولتی است و با توجه به بخش نامه هایی که وجود دارد، این اسناد از طریق دستگاه های اجرایی و بایگانی دستگاه ها و با همکاری سازمان اسناد ملی، اسناد ارزشمند جمع آوری و به سازمان انتقال داده می شود.

,

مردم اسناد و میراث مکتوب را در خانه ها نگهداری نکنند

, مردم اسناد و میراث مکتوب را در خانه ها نگهداری نکنند, مردم اسناد و میراث مکتوب را در خانه ها نگهداری نکنند,

رفیع پور افزود: بخش دوم مربوط به اسناد مردمی است که در گنجینه ها و خانه ها نگهداری می شود و متأسفانه بسیاری از مردم از اینکه جایی باشد که به نحو مناسب از اسناد نگهداری کند، اطلاعی ندارند و امیدواریم با درایت و اطلاع رسانی اصحاب رسانه، مردم از این مهم مطلع شوند که وظیفه سازمان اسناد ملی، حفظ و نگهداری اسناد است و مردم به راحتی می توانند، اسناد خود را در اختیار سازمان قرار دهند.

,

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور  با اشاره به اینکه مردم می توانند اسناد و میراث مکتوب خود را به عنوان اهدا گران سند، اهدا کنند و یا اسناد خود را برای فروش به سازمان انتقال دهند، اظهار کرد: مردم می توانند کلیه دست نوشته ها، شناسنامه ها، اسناد ازدواج و احکام حکومتی قدیمی و مربوط به دوره های گذشته که ارزشمند و دارای هویت ملی هستند را به سازمان اهدا و یا بفروشند.

,

وی در خصوص موجودی اسناد ملی در سازمان اسناد ملی جنوبشرق کشور گفت: موجودی پیش آرشیو ۱۷۹ هزار و ۲۲۷ پرونده است که این تعداد باید فهرست نویسی و در سامانه ثبت شوند، موجودی آرشیو ۳۸ هزار و ۳۲۷ پرونده است که فهرست نویسی شده و در اختیار محققان قرار می گیرد.

,

نگهداری ۳۳۷ جلد کتاب چاپ سنگی در سازمان/ قدیمی ترین سند حکم شاه عباس به کلانتری کرمان

, نگهداری ۳۳۷ جلد کتاب چاپ سنگی در سازمان/ قدیمی ترین سند حکم شاه عباس به کلانتری کرمان, نگهداری ۳۳۷ جلد کتاب چاپ سنگی در سازمان/ قدیمی ترین سند حکم شاه عباس به کلانتری کرمان,

این مقام مسئول ادامه داد: تعداد کتب چاپی که در اختیار سازمان قرار گرفته است ۷ هزار و ۳۴۲ جلد کتاب است و موجودی کتب خطی و قدیمی در سازمان ۲۷ جلد و موجودی نسخ کتاب های چاپ سنگی ۳۳۷ جلد است.

,

رفیع پور خاطر نشان کرد: قدیمی ترین سند موجود حکم شاه عباس است که توسط شاه صفوی، شاه سلطان حسین صفوی، مبنی بر نسب خواجه زمان به کلانتری کرمان بوده است برای موروثی شدن این منصب در آن خاندان در سازمان اسناد جنوبشرق کشور نگهداری می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه