اخبار داغ

اصفهان شهری گران برای خرید مسکن؛

خانه داری که برای بسیاری تبدیل به رویا شده است/ چگونه می توان ترمز افزایش قیمت مسکن در کلان شهر اصفهان را کشید؟

خانه داری که برای بسیاری تبدیل به رویا شده است/ چگونه می توان ترمز افزایش قیمت مسکن در کلان شهر اصفهان را کشید؟
مشکل مسکن در کلان شهر اصفهان به قیمت ها در خرید و فروش خلاصه نمی شود و در اجاره و رهن نیز قیمت ها دست را می سوزاند و زور جیب های مردم به آن نمی رسد؛ البته مشکل گرانی مسکن مختص اصفهان نبوده و یک مشکل کشوری است اما در کلان شهری مانند اصفهان این مشکل صدچندان خودنمایی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ اصفهان یک کلان شهر بزرگ در کشور است که مانند بسیاری از کلان شهرها مشکلاتی چون آلودگی، کمبود سرانه ورزشی و آموزشی، مشکلات آب شرب، حاشیه نشینی، فقر و در کنار همه آن ها قیمت بالای  اجاره و مسکن در آن وجود دارد و این مشکلات زندگی را برای بسیاری از شهروندان در این شهر سخت کرده است و با توجه به نگاه برخورداری که به این استان می شود برخی از مشکلات این شهر سال هاست ادامه دارد و هنوز راهکاری عملی برای آن اندیشیده نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

*آیا می شود با 500 میلیون در اصفهان خانه خرید؟

, *آیا می شود با 500 میلیون در اصفهان خانه خرید؟, *آیا می شود با 500 میلیون در اصفهان خانه خرید؟,

قیمت مسکن در شهر اصفهان به شکلی افزایش یافته است که کمتر کسی می تواند به صورت عادی در این شهر و مخصوصاً در هسته مرکزی آن خرید منزل داشته باشد؛ محمد بورونی یکی از مشاوران املاک در اصفهان است که در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: وقتی کسی برای خرید خانه به ما مراجعه می کند ابتدا از قدرت خرید او سوال می پرسیم تا بتوانیم منطقه ای که می تواند در آن خرید داشته باشد به او معرفی کنیم.

,

ابن فعال بازار مسکن در مورد اینکه چه مواردی در قیمت یک مسکن تاثیر گذار است، گفت: عوامل زیادی در این زمینه تاثیر گذار است، منطقه ای که مسکن در آن قرار دارد، طبقه، واحد، امکانات مانند انباری و آسانسور، سال ساخت، وضعیت سند، عرض کوچه و خیابان و عوامل دیگری که تاثیر دارد.

,

وی در مورد اینکه بیشتر از خریداران مسکن چگونه وضعیتی دارند، بیان کرد: بیشتر کسانی که برای خرید مراجعه می کنند یک مسکن دارند که تصمیم دارند آن را بفروش برسانند وکمی بزرگتر و یا در منطقه بهتری خرید کنند و البته برعکس آن نیز کمتر دیده می شود و کمتر کسی می آید که بخواهد برای اولین بار مسکنی خرید کند.

,

بورونی در مورد قیمت مسکن در اصفهان گفت: به هر حال همان طور که گفتم در هر منطقه قیمت ها متفاوت است و این موضوع نیز طبیعی است؛ البته در اجاره نیز وضعیت همین گونه است.

,

این فعال بازار مسکن در مورد اینکه آیا می شود با 500 میلیون منزلی خرید با لبخند گفت: البته منازل با متراژ پایین با قیمت پایین نیز وجود دارد و نمی توان کف معین کرد؛ به قول معروف وقتی شما از خیلی از امتیازها چشم پوشی کنید و یا ایرادهایی را بپذیرید با پول کمتری می توانید خریدکنید.

,

محمد بورونی در مورد اینکه بیشتر منازلی که برای فروش دارد در چه قیمت هایی است، گفت: تقریبا بیشتر منازلی که ما برای فروش داریم بین یک تا 2 میلیارد است؛ البته مواردی نیز داریم که کمی کمتر از یک میلیارد و خب بالای دو هم که فراوانی بیشتری دارد.

,

این فعال بازار مسکن در مورد اینکه یک باب مسکن معمولی را در حال حاضر با چه قیمتی می توانئ خرید، گفت: ایده ال ها و خوب بودن در نظر همه متفاوت است و نمی تواند مرزی برای آن گذاشت و ما وقتی از یک خانه صحبت می کنیم در واقع یک واحد آپارتمان منظورمان است که می تواند متفاوت باشد.

,

خنده این فعال مسکن و البته همکاران وی ما را حساس تر کرد که واقعاً به این سوال فکر کنیم که آیا با 500 میلیون که با فرض اینکه یک فرد ماهیانه 5 میلیون درآمد داشته باشد و هیچ هزینه ای نکند درآمد 100 ماه آن خواهد بود می توان مسکن تهیه کرد؟

,

سراغ دیوار رفتیم و در بخش مسکن حداکثر قیمت 500 میلیون تومان را انتخاب کردیم  تا ببینیم گزینه ای را برای ما پیشنهاد می دهد یا خیر در شهر اصفهان؛ نتیجه جست و جو ما علاوه بر پیشنهاد چند منزل در بیرون از شهر اصفهان یک سوئیت 31 متری در حاشیه شهر و یک سوئیت دیگری نیز با متراژ کمتری پیشنهاد می داد که هر دو هم فاقد اتاق بودند.

,

*یک جوان برای خرید مسکن در اصفهان چقدر می تواند پول تهیه کند؟

, *یک جوان برای خرید مسکن در اصفهان چقدر می تواند پول تهیه کند؟, *یک جوان برای خرید مسکن در اصفهان چقدر می تواند پول تهیه کند؟,

سراغ یک زوج اصفهانی رفتیم که به تازه گی ازدواج کردند و از آن ها در مورد مسکن سوال کردیم؛ احمد که تازه داماد شده است در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: بعد از ازدواج قرار است نفری 70 میلیون وام ازدواج بگیریم که با موافقتی که خانواده دختر داشته اند قرار است 70 میلیون خانم هم من بردارم.

,

او ادامه داد: ماهانه 4 میلیون حقوق می گیرم که با بررسی های کردم و اگر بخواهم نصف بیشتر آن را قسط بدهم نزدیک 60 تا 90 میلیون نیز می توانم وام بگیرم و یک 80 میلیون نیز توانسته ام پس انداز کنم .

,

احمدی می گوید: جمع این ها نزدیک 300 میلیون است که خب باید هزینه عروسی و خریدهای عقد و در این مدت نیز با این پول ها پرداخت کنیم.

,

این تازه داماد در مورد اینکه به خرید خانه فکر کرده است یا خیر، گفت: البته که فکر کردم من اکنون 28 سال دارم و شاید یکی از دلایلی که تا کنون ازدواج نکرده بودم مسکن بود و هنوز هم به این موضوع فکر می کنم اما واقعیتش اکنون حتی برای اینکه بتوانم مسکنی را اجاره کنم نیز شاید برایم سخت باشد.

,

احمد در جواب این سوال که فکر می کند چند درصد 27 ساله ها مثل او باشند، می گوید: من لیسانس دارم و حتی از دبیرستان نیز کار کردم و حین تحصیل نیز این شرایط بوده است و بعد از آن نیز حتی گاهی بیشتر از یک شیفت کار کردم و اغلب نیز پول خود را هزینه بیهوده نکرده ام.

,

او ادامه داد: نمی دانم چند نفر یا درصد مثل من هستند اما اگر کسی پشتوانه اقتصادی نداشته  و کار معمولی داشته باشد شرایط مالی است چند ده میلیون این طرف و آن طرف در این محدوده قرار دارد اما خب کسانی هستند که با پشتوانه های اقتصادی راحت تر خرید می کنند و به آن ها در خرید مسکن کمک می شود یا حتی مسکن به آن ها هدیه داشته می شود و یا در منزل پدر و مادر و یا اقوام زندگی می کنند.

,

*چرا قیمت مسکن اینگونه افزایشی شد؟

, *چرا قیمت مسکن اینگونه افزایشی شد؟, *چرا قیمت مسکن اینگونه افزایشی شد؟,

آنچه مسلم است بین قدرت خرید عموم جامعه در مسکن و قیمت آن فاصله زیادی افتاده است و این فاصله در این سال ها به شدت با افزایش همراه بوده است؛ تا جایی که خرید مسکن برای بسیاری یک رویای دست نیافتنی شده باشد جلال حسینی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در مورد این افزایش قیمت اظهار کرد: وقتی افزایش قیمت مسکن مطرح می شود خیلی زود نگاه ها به سمت افزایش مصالح ساختمانی و دستمزدها می رود که البته تا حدی درست است.

,

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اما باید به دید کلی تری به این موضوع نگاه کرد ما در جامعه با نگاهی روبرو هستیم که مسکن یک پشتوانه اقتصادی به عنوان سرمایه گذاری و پس انداز به حساب می آید و در این سال ها نیز باید اعتراف کرد که نگاه اقتصادی با هدف سود به آن کاملاً موفقیت آمیز بوده است.

,

وی افزود: این نگاه یعنی ورود پول های سرگردان به این بازار و در واقعه افزایش تقاضا و در پی آن افزایش قیمت؛ البته این موضوع به تنهایی نقش ایفا نمی کند و انتظار افزایش قیمت نیز خود دلیلی دیگر برای افزایش است.

,

حسینی ادامه داد: قیمت زمین نیز یکی دیگر از عوامل قیمت مسکن است که در کلان شهرهایی مانند اصفهان نقش آن نیز بسیار پر رنگ است؛ در کنار این ها باید قبول کنیم که ما برنامه مدنی را برای حل مشکلات مسکن پشت سرنگذاشته ایم که بخشی از آن حتی غیر از مباحث اقتصادی خلاصه می شود.

,

جلال حسینی گفت: البته ما در تسهیلات نیز باید بیشتر روی ساخت مسکن تمرکز می کردیم چرا که وام های خرید مسکن هر چند لازم است اما مشکلی را زا این بازار حل نخواهد کرد.

,

*چگونه می توان ترمز افزایش قیمت مسکن در کلان شهر اصفهان را کشید؟

, *چگونه می توان ترمز افزایش قیمت مسکن در کلان شهر اصفهان را کشید؟, *چگونه می توان ترمز افزایش قیمت مسکن در کلان شهر اصفهان را کشید؟,

اما وقتی حرف از حل مشکلات مسکن در کلان شهر اصفهان می شود بیشتر صحبت از شهرها و شهرک های اطراف این شهر می شود که بتواند جوابگوی نیاز افراد و شهروندان باشد و کمتر از راهکارهای دیگر صحبت می شود؛ امیر عطایی فعال ساخت در بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: هزینه های ساخت مسکن در سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرد و همچنین قیمت ارز و دلال بازی منجر شد تا ما با جهش های متعدد در بازار رو به رو شویم.

,

وی افزود: قبلا این که زمین رایگان می تواند حتی در حاشیه شهرها و در شهرک ها در قیمت مسکن در کلان شهرها تاثیر بگذارد مثبت بوده است پس می توان با اجرای طرح هایی در این زمینه ترمز این افزایش ها را کشید.

,

عطایی گفت: در کلان شهرها زمین رایگان به ندرت معنی پیدا می کند اما تسهلات در بافت های فرسوده که در اصفهان نیز می بینیم که خانه های که شرایط خاص و بدون استفاده دارند به آپارتمان ها تبدیل شوند و گاهی حتی الزام به این ساخت ها می تواند تاثیر گذار باشد.

,

وی افزود: مشکل بعدی در کلان شهرها منازل خالی و همچنین منازلی هستند که صرفا برای گران شدن خریداری شدند و حتی در مدار اجاره نیز گاها قرار نمی گیرند که امیواریم قانون جدید مجلس بتواند در این زمینه مفید باشد.

,

این فعال مسکن گفت: در کلان شهرها کار برای پایین آوردن قیمت مسکن کمی دشوارتر است چرا که در مسکن های ارزان قیمت زمین نقش قابل توجه ای دارد اما می توان باز هم با تسهیلات و راهکارهای مختلف کمی از این رشد و افزایش قیمت کاست و البته اجازه دوباره افزایش قیمت را ندارد.

,

عطایی بیان کرد: بخشی از هزینه های ساخت در کلان شهرها و بافت های فرسوده هزینه های ادرای در شهرداری ها و … است که نمی توان آن را ناچیز عنوان کرد و باید هم در مقدار و هم در روند آن بازبینی کرد.

,

مشکل مسکن در کلان شهر اصفهان به قیمت ها در خرید و فروش خلاصه نمی شود و در اجاره و رهن نیز قیمت ها دست را می سوزاند و زور جیب های مردم به آن  نمی رسد؛ البته مشکل گرانی مسکن مختص اصفهان نبوده و یک مشکل کشوری است اما در کلان شهری مانند اصفهان این مشکل صدچندان خودنمایی می کند.

,

به نظر می رسد در حل مکشلات مسکن نیاز به یک عزم جهادی آن هم با پیش بردن همه راهکارهاست تا نیاز جوانان و خانواده ها تامین و در عین حال با قدرت خرید مردم نیز همخوانی داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه