اخبار داغ

رئیس گروه مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی:

نوزاد مبتلا به تالاسمی تا ۶ ماهگی علائمی ندارد/ انتقال ژنتیکی این بیماری به فرزند

نوزاد مبتلا به تالاسمی تا ۶ ماهگی علائمی ندارد/ انتقال ژنتیکی این بیماری به فرزند
روح الله یزدانی با اشاره به اینکه ژن های هر نوع تالاسمی آلفا و بتا از پدر و مادر به فرزندان منتقل می شود، گفت: نوزاد مبتلا در شش ماه اول زندگی علامتی ندارد و علامت های بیماری ابتدا به صورت کم خونی، رنگ پریدگی، ضعف و بی قراری، بی اشتهایی و عدم افزایش وزن بروز می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روح الله یزدانی، رئیس گروه مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک، با اشاره به اینکه تالاسمی یک بیماری ارثی خونی است، اظهار داشت: این بیماری باعث کم خونی خفیف یا وخیم می شود که این کم خونی به خاطر کاهش هموگلوبین و کمتر بودن گلبول های قرمز خون از حد نرمال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

وی ادامه داد: هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را به همه قسمت های بدن می رساند.

,

یزدانی آلفا و بتا را دو نوع اصلی تالاسمی خواند و افزود: ژن های هر نوع تالاسمی از پدر و مادر به فرزندان منتقل می شود و تالاسمی آلفا و بتا، هر دو نوع وخیم و خفیف دارند.

,

وی در خصوص بتا تالاسمی مینور گفت: اگر فردی یک ژن سالم از یک والد و یک ژن معیوب را از والد دیگر برای ساختن زنجیره بتا به ارث ببرد ناقل سالم (مینور) است که این فرد بیمار محسوب نمی شود و زندگی عادی دارد.

,

یزدانی بیان داشت: اگر یکی از والدین حامل ژن تالاسمی باشد در هر بارداری احتمال دارد، 50 درصد فرزند ناقل باشند ولی هیچ یک از فرزندان تالاسمی ماژور نخواهند بود ولی اگر پدر و مادر هر دو مینور باشند در هر بارداری 25درصد احتمال دارد که فرزند آن ها به تالاسمی ماژور مبتلا شود.

,

وی با اشاره به این که اگر فردی دو ژن ناسالم را از والدین به ارث ببرد به بتا تالاسمی ماژور مبتلا می شود، گفت: در این حالت فرد دچار کم خونی شدید بوده و باعث اختلال رشد و نارسایی قلبی می شود.

,

این مقام مسئول ادامه داد: نوزاد مبتلا در شش ماه اول زندگی علامتی ندارد و علائم بیماری بتدریج از شش ماهگی شروع شده و بصورت کم خونی، رنگ پریدگی، ضعف و بی قراری، بی اشتهایی و عدم افزایش وزن بروز می کند سپس کبد و طحال بزرگ شده و تغیرات استخوانی (در استخوان جمجمه و صورت) باعث ایجاد چهره خاص در بیماران مبتلا به بتا تالاسمی ماژور می شود.

,

وی بیان داشت: معمولا بیماران تالاسمی ماژور پس از پایان سال اول زندگی به تزریق خون وابسته می شوند که با این تزریق خون، مشکل کم خونی بیمار حل می شود ولی اگر خون تزریق نشود، فعالیت غیرموثر خون سازی مغز استخوان باعث تغییرات استخوانی در بدن می شود.

,

یزدانی با بیان این که تالاسمی از طریق آزمایش خون (CBC) تشخیص داده می شود، گفت: افراد ناقل ممکن است گاهی رنگ پریده و خسته به نظر برسند و یا کم خونی خفیف داشته باشند که این امر بدلیل کوچکتر بودن گلبول قرمز و بیش از حد معمول بودن HbA2 می باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه