اخبار داغ

کارشناس ارشد عمران محیط زیست:

بحران افت تراز آب‌های زیرزمینی گریبانگیر البرز شده است/ زیرساخت استفاده از حق‌آبه دو برابری سد کرج و طالقان فراهم نیست

بحران افت تراز آب‌های زیرزمینی گریبانگیر البرز شده است/ زیرساخت استفاده از حق‌آبه دو برابری سد کرج و طالقان فراهم نیست
حسین رضوانی گفت: اضافه برداشت از آّب‌های زیرزمینی در البرز موجب ایجاد شکاف ۵۴۰ میلیون مترمکعب در سال بین آب تولید شده و مصرف شده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  یک کارشناس ارشد عمران محیط زیست دانشگاه تهران درباره وضعیت آبی استان البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: میزان برداشت از دو سد در این منطقه سالیانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب است و مابقی برداشت ها مربوط به آب‌‌ های زیرزمینی می ‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
حسین رضوانی با اشاره به اینکه کل برداشت آب در البرز به یک میلیارد و ششصد میلیون متر مکعب در سال می ‌رسد، افزود: اضافه برداشت ایجاد شده موجب ایجاد شکاف ۵۴۰ میلیون مترمکعب در سال بین آب تولید شده و مصرف شده می شود.
,
 
,
وی انتقال بین استانی سالیانه  ۶۵۳ میلیون متر مکعب آب از البرز اشاره کرد و اظهار داشت: این روند را در حالی شاهد هستیم که ۷۸٪ از منابع تامین آب استان به منابع زیر زمینی وابسته شده است. البته اخیرا توسط وزارت نیرو سهم دو برابری از مجموع دو سد استان تخصیص داده شد.
,
 
,
رضوانی با اشاره به لزوم توجه به زیرساخت استفاده از تخصیص آب به البرز، تصریح کرد: در استان دو تصفیه خانه مهم داریم؛ یک مورد آن تصفیه خانه بیلقان با ظرفیت تصفیه ۸ mcm و دیگری تصفیه خانه حسن آباد با ظرفیت ۴۷ mcm است.
,
 
,
وی گفت: با تخصیص جدید برای بهره برداری از افزایش حق آبه از محل طرح آبرسانی شرکت آب و فاضلاب یک واحد جدید با ظرفیت تصفیه ۱۵ mcm در حال احداث است که البته با در مدار قرار گرفتن این مدول جدید در تصفیه خانه حسن آباد وضعیت کیفیت و کمیت آب شرب در مناطق شاهین ‌ویلا، باغستان، گوهردشت و کمالشهر بهتر خواهد شد.
,
 
,
رضوانی افزود: برای بهره برداری کامل از افزایش حق آبه البرز باید تصفیه خانه سومی احداث شود. سال ۹۵ مطالعات اولیه ساخت تصفیه خانه انجام شد و برای اخذ پیمانکار به مناقصه رفت اما با تغییرات نرخ ارز از سال ۹۷ به بعد، شرکت پیمانکار با مدل قبلی سرمایه‌گذاری نتوانست کار را ادامه دهد.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه اخیرا به قرارداد خاتمه داده شد تا چاره اندیشی دوباره ‌ای بر اساس شرایط موجود صورت گیرد، اظهار داشت: باید بر اساس تسهیلات ماده ۵۶، تامین اعتبار از محل تنش آبی و ... جایگزین مدل مالی قبلی شود.
,
 
,
رضوانی با تاکید بر اینکه تصفیه خانه سوم قرار بود مشکل آب فردیس را حل کند، تصریح کرد: در فردیس دو مشکل اصلی داریم؛ وضعیت نامطلوب کیفیت آب و وابستگی بیش از حد به منابع آب‌ زیرزمینی به طوری که تراز آب ‌های زیر زمینی فردیس به خاطر اتکا به منابع زیرزمینی به شدت افت کرده است.
,
 
,
وی گفت: مشکل بعدی مسئله آب در کرج به اشتهارد و نظر آباد برمی‌گردد زیرا به علت اضافه برداشت بسیار زیاد در منطقه اشتهارد، هم تراز آب زیرزمینی افت کرده است و هم با پیش روی آب شور در شیرین مشکلات کیفی آب به شدت افزایش یافته است.
,
 
,
رضوانی افزود: تنها راه حل موجود برای اشتهارد در بلند مدت اجرای طرح ضلغ غربی رینگ آب شرب استان (تامین منبع از سد طالقان) و در کوتاه مدت استفاده از قنات قاضیان و رگ‌های آب شیرین در روستای جارو است که البته نیاز به مطالعه و آزمایشات اولیه دارند.
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه