اخبار داغ

کارشناس فضای مجازی مطرح کرد؛

گفتگوی صوتی روبیکا از کلاب‌ هاوس پیشی گرفت/ لزوم روشنگری در انتخابات با پیام‌‌رسان‌های داخلی

گفتگوی صوتی روبیکا از کلاب‌ هاوس پیشی گرفت/ لزوم روشنگری در انتخابات با پیام‌‌رسان‌های داخلی
محمد ذاکر دوست گفت: جریان اصلاحات پس از انتخابات سال ۸۸ و همچنین در دوره انتخابات بعدی بخش زیادی از تاثیرگذاری خود بر بدنه اش را از طریق رسانه های بیگانه انجام داده است و از آنجا که راهبرد احتمالی رسانه های خارجی تحریم انتخابات خواهد بود، ارتباط گیری راس اصلاحات دچار اختلال خواهد شد. این واقعیت سیاسی می تواند تا حدودی در فضای کلاب هاوس جبران شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس فضای مجازی در گفتگو با "تیتریک" گفت: کلاب هاوس شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت است که از آوریل ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) فعالیت خود را آغاز کرد و نسخه اولیه آن را تنها کاربران سیستم عامل IOS می توانستند استفاده کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, IOS,

"محمد ذاکر دوست" ادامه داد: در این نرم افزار به جز صوت از هیچ فرمت دیگری اعم از متن، ویدیو و تصویر برای ارتباط نمی توان استفاده کرد و چیزی نیز در آن ثبت نمی شود.

,

وی افزود: امکان ورود برای همه به کلاب هاوس فراهم نیست و تنها با دعوتنامه از طرف کاربرانی که قبلا در این شبکه بوده اند می توان به آن پیوست. این موضوع موجب شده تاکنون تمام کاربران این شبکه واقعی و البته محدود باشند، همچنین فضای آن از دیگر شبکه های اجتماعی سالم تر بماند.

,

این کارشناس تصریح کرد: در مقایسه با توییتر که محورش شبکه سازی است، در کلاب هاوس با فضایی مانند وبلاگ سرویس ها مواجه هستیم که اولویت بر انتشار است.

,

ذاکر دوست گفت: کسانی در کلاب هاوس وزن بیشتری دارند که پیش از ورود به آن دارای سرمایه اجتماعی بوده اند.

,

وی ادامه داد: فضای کلاب هاوس برخلاف توییتر سیاسی نیست، اما در ایران حضور مستمر مقامات ایرانی فضای این شبکه را به شدت سیاسی کرده است.

,

این کارشناس تاکید کرد: نزدیکی زمان رشد کلاب هاوس در ایران به انتخابات موجب شده تا به تاثیر این دو بر هم بسیار توجه شود. مقایسه تعداد مخاطبان گفت و گوهای آنلاین در اینستاگرام و کلاب هاوس به خوبی نشان می دهد که فقط قشر خاصی از کلاب هاوس استفاده می کنند.

,

ذاکر دوست افزود: به دلیل هزینه های جانبی، تنها بخش کوچکی از دهک های اول و دوم اقتصادی امکان حضور در این شبکه اجتماعی را دارند. مباحث مطرح شده در کلاب هاوس به دلیل آنکه امکان انتشار گفت و گوها چندان راحت نیست، به بیرون منتقل نمی شود.

,

وی ادامه داد: شاید کلاب هاوس به شکل گیری گفت و گوی نخبگانی کمک کند، اما نمی تواند بستر مناسبی برای تبلیغات انتخاباتی باشد. کلاب هاوس نمی تواند میدان رفتارهای بسیج کننده انتخاباتی باشد، بلکه بیشتر فضایی برای عمیق سازی ارتباطات، گفتمان سازی، توجیه و اقناع سرشبکه ها و افراد گروه های میانی فضای سیاسی است.

,

این کارشناس گفت: جریان اصلاحات پس از انتخابات سال ۸۸ و همچنین در دوره انتخابات بعدی بخش زیادی از تاثیرگذاری خود بر بدنه اش را از طریق رسانه های بیگانه انجام داده است و از آنجا که راهبرد احتمالی رسانه های خارجی تحریم انتخابات خواهد بود، ارتباط گیری راس اصلاحات دچار اختلال خواهد شد. این واقعیت سیاسی می تواند تا حدودی در فضای کلاب هاوس جبران شود.

,

ذاکردوست افزود: چندی نگذشت که کلاب هاوس هم به دلیل افشای اطلاعات کاربرانش و نا امن بودن فضا فیلتر شد. فضای مجازی "کلاب هاوس" را بستر ضد انقلاب و منافقانی که هیچ بویی از آزادی بیان و قلم نبرده‌اند ایجاد کرده، ولی از آنجا که حق همیشه پیروز است بعد از مدت کوتاهی در کشور فیلتر شد.

,

وی ادامه داد: با محبوبیت یافتن کلاب هاوس، هر روز شبکه‌های اجتماعی بیشتری، خدمت گفت‌وگوی صوتی را به کاربران ‌خود ارائه می‌کنند. حال در نمونه‌ای ایرانی یعنی اپلیکیشن روبیکا هم شاهد اضافه‌شدن قابلیت گفت‌وگوی صوتی در اتاق گفت‌وگو هستیم.

,

کارشناس فضای مجازی بیان کرد: کاندیداها می توانند برای انجام امور تبلیغاتی خود از ظرفیت این پیام رسان داخلی استفاده کنند، با این تفاوت که این اپلیکیشن داخلی بوده و فضای آن کاملا امن است.

,

ذاکر دوست افزود: فرمانِ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها را باید با حذف بد افزارهایِ کثیفِ آمریکایی و تقویت نرم‌افزارهای خوبِ ایرانی شروع کنیم.

,

وی خاطرنشان کرد: هر گروه یا کانالی در روبیکا می‌تواند به اتاقی برای گفت و گو تبدیل شود و فرصت ایده‌آلی را در اختیار چهره‌های سرشناس برای گفتگوی مستقیم با مخاطبانشان قرار دهد.

,

این کارشناس در خاتمه گفت: ما در آستانه انتخابات می توانیم از این ظرفیت برای روشنگری مردم استفاده کنیم و نشست های پرسش و پاسخ و تخصصی برای عموم مردم در این فضا ترتیب دهیم تا مردم بتوانند فرد اصلح را انتخاب کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه