اخبار داغ

مدیر کل امور عشایری استان اصفهان:

کوچ اجباری پیش از موعد عشایر به دلیل خشکسالی/ اجازه کوچ زودهنگام به عشایر؛ تصمیم سازمان جنگلبانی و منابع طبیعی!

کوچ اجباری پیش از موعد عشایر به دلیل خشکسالی/ اجازه کوچ زودهنگام به عشایر؛ تصمیم سازمان جنگلبانی و منابع طبیعی!
مدیر کل امور عشایری استان اصفهان گفت: کاهش بارش‌ها و خشکسالی امسال کوچ اجباری پیش از موعد را برای عشایر استان اصفهان به همراه داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ سمیرم، فریدونشهر، چادگان، شهرضا و دهاقان پنج شهرستان عشایرپذیر در استان اصفهان هستند. عشایر هر ساله پایان اردیبهشت ماه اجازه داشتند وارد استان اصفهان و این پنج شهرستان به عنوان ییلاقشان بشوند. اما تغییرات اقلیمی زندگی عشایری را هم تحت تأثیر قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛,

کاهش بارش‌ها و خشکسالی که تغییرات اقلیمی یکی از دلایل آن است، عشایر بختیاری و قشقایی را در منطقه گرمسیر و قشلاقی خود در تنگنا و مشقت قرار داده است.

,

مدیر کل امور عشایری استان اصفهان در این رابطه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: بارش‌ها امسال نسبت به سال‌های قبل کاهش بسیار زیادی داشت و در مناطق قشلاقی استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر هم هوا به شدت گرم شد و هم بارش‌ها کم بود که سبب شد عشایر زودتر از هر سال به سمت ییلاق حرکت کنند.

, صاحب نیوز,

*کوچ پیش از موعد عشایر با موافقت دستگاه‌های مربوطه بوده است

, , *کوچ پیش از موعد عشایر با موافقت دستگاه‌های مربوطه بوده است,

مختار اسفندیاری گفت: مسئولان استان نیز با هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه تمهیداتی اندیشیدند تا امسال عشایری که وارد مرزهای استان شده بودند، پیش از موعد به سمت ییلاق خود حرکت کرده و در آنجا مستقر شوند.

,

وی با بیان این که امسال بارش‌ها نسبت به سال گذشته، 40 درصد کاهش یافته است عنوان کرد: در تلاش هستیم با اقداماتی نظیر اعطای تسهیلات بانکی، تأمین نهاده‌های دامی، آبرسانی سیار و هر کاری که کمک کند به کم شدن اثر خشکسالی بر روی زندگی عشایر، از عشایر استان در مقابل شرایط سخت پیش آمده حمایت کنیم.

,

مدیر کل امور عشایری استان همچنین افزود: غربالگری و تهیه و توزیع اقلام بهداشتی بین عشایر از حمله تصمیماتی بوده است که برای جلوگیری از شیوع و انتشار کرونا در ارتباط با عشایر گرفته است.

,

اسفندیاری اظهار کرد: با توجه به شرایط دشوار پیش آمده برای عشایر که از طرفی خشکسالی و از طرفی کرونا دامنگیر زندگی این قشر مولد شده است، همه دستگاه‌های استان پای کار آمده‌اند و در فراهم کردن شرایط بهتر برای ایشان با ما همکاری دارند.

,

*چالش‌های کوچ زودهنگام عشایر

, *چالش‌های کوچ زودهنگام عشایر, *چالش‌های کوچ زودهنگام عشایر,

ورود زود هنگام عشایر به استان اصفهان با شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی و همچنین شیوع کرونای هندی به ویژه در نقاط جنوبی کشور، نگرانی‌هایی را در پی داشت که الزام عشایر بر حضور حداقلی در شهرها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و وضع قوانین محکمی در این رابطه می‌تواند تا حد زیادی در کنترل این مسأله مؤثر باشد.

,

البته ورود زودهنگام دام عشایر در منابع طبیعی و مراتع خدادادی می‌تواند برای منابع طبیعی نیز مضر باشد. چه این که هنوز مراتع به اندازه کافی غنی و پربار نشده و علوفه به اندازه کافی رشد نکرده‌اند تا علوفه کافی برای دام‌ها فراهم شود و با ورود زودهنگام دام فشار بیش از حد ظرفیت به مراتع وارد شده و سبب از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه می‌شود و چه این که آسیب‌ها و مشکلات دیگری نظیر از بین رفتن گیاهان با ارزش دارویی در مراتع و یا برخوردهای اجتماعی با ساکنان مناطق ییلاقی عشایری می‌شود که همه این مسائل باید توسط مسئولان مدنظر قرار گرفته و در جهت پیشگیری از این مشکلات اهتمام ورزیده شود.

,

 

,

*کاهش 40 درصدی پوشش گیاهی در مناطق ییلاقی

, *کاهش 40 درصدی پوشش گیاهی در مناطق ییلاقی, *کاهش 40 درصدی پوشش گیاهی در مناطق ییلاقی,

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر در مورد اجازه کوچ زودهنگام به عشایر به شهرستان فریدونشهر گفت: این تصمیم بر اساس مصوبه سازمان جنگلبانی و منابع طبیعی بود که در رابطه با کوچ زودهنگام عشایر برای استان‌های زاگرسی اتخاذ شده بود.

,

امین حافظی بیان کرد: با توجه به کاهش 30 درصدی بارش در شهرستان فریدونشهر، پوشش گیاهی مراتع و تولید علوفه در آن حدود 40 درصد کاهش داشته است.

,

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با بارش‌های احتمالی پیش رو این مسأله جبران خواهد شد یا نه، با اشاره به این که طبق پیش بینی‌های هواشناسی تا سه هفته آینده بارش مؤثری در سطح شهرستان رخ نخواهد داد، افزود: بارش‌های بعد از این بازه زمانی هم نه تنها دیگر برای مراتع سودمند نیست بلکه سبب وارد آمدن خسارت خواهد شد.

,

رئیس اداره منابع طبیعی فریدونشهر اظهار کرد: با توجه به کاهش بارش و کاهش آب ذخیره خاک، علوفه‌ها زودتر از هر سال وارد مرحله گلدهی شده و رشدشان متوقف شده است و دیگر نمی‌توان انتظار داشت با بارش باران رشد کنند.

,

استان اصفهان حدود 53 هزار نفر عشایر کوچ‌رو دارد که در 83 استقرارگاه در این استان، فصل ییلاق خود را طی می‌کنند. این عشایر از دو قوم بختیاری و قشقایی هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه