اخبار داغ

دلایل افزایش قیمت نان بررسی شد؛

دست تدبیر نان را هم از سفره مردم برداشت/ نانوایان خواستار دریافت یارانه دولتی هستند

دست تدبیر نان را هم از سفره مردم برداشت/ نانوایان خواستار دریافت یارانه دولتی هستند
قیمت نان از روز گذشته در خراسان جنوبی حداقل ۳۰ درصد افزایش داشته است و فشاری دیگر بر معیشت مردم وارد شد. نانوایان، دولت را مقصر این افزایش قیمت می‌دانند و اعلام می‌کنند هزینه‌های جانبی و دستمزد و بیمه کارگر افزایش یافته و ما نیازمند یارانه حمایتی دولت هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، اگرچه هنوز سخن قطعی در خصوص افزایش قیمت نان از سوی متولیان امر از جمله استانداری و اداره کل صنعت، معدن و تجارت اعلام نشده، اما بررسی‌های میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که از روز گذشته نانوایی‌ها اقدام به افزایش قیمت نان تا حدود 30 درصد کرده‌اند. البته نرخ‌ها در نانوایی‌ها متفاوت بوده و در حال حاضر شاهد چند نرخی بودن نان در سطح استان هستیم؛ به عنوان نمونه برخی از واحدها نان لواش را با قیمت ۴۰۰ تومان، برخی با قیمت ۴۵۰ تومان و برخی دیگر همان نرخ مصوب 580 تومان می‌فروشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

افزایش حداقل 30 درصدی قیمت نان

, افزایش حداقل 30 درصدی قیمت نان, افزایش حداقل 30 درصدی قیمت نان,

گزارش میدانی خبرنگار خاورستان حاکی است امروز چهارشنبه نان تفتان ۲ هزار تومانی، ۲۶۰۰ به فروش می‌رسد که تقریبا شاهد ۳۰ درصدی افزایش قیمت نان هستیم.

با یکی از نانوایان که در این خصوص صحبت کردیم، وی گفت: علت افزایش قیمت نان، بالارفتن دستمزدها و افزایش تورم ناچار به افزایش قیمت شده اند. از سویی دیگر نیز برخی از نانوایان می‌گویند که آزادپز هستند.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر تمامی هزینه حامل‌های انرژی، قیمت خمیر مایه و هزینه کارگر ۱۰ برابر شده اما هزینه نان ثابت مانده است، افزود: ما خواستار پرداخت یارانه و کمک های دولتی به نانوایان هستیم.

وی عنوان کرد: ما از خود مردم هستیم و نمی‌خواهیم با افزایش قیمت نان به مردم فشار اقتصادی وارد شود اما چاره ای نیست و باید دولت و مسئولان به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه نانوایان وضعیت کشور و اوضاع سیاسی و اقتصادی را درک می کنند اظهار کرد: چرا باید مسئولان کاری کنند که اینقدر فشار به نانوا و به طبع آن به سفره نان مردم وارد شود؟ قطعا مقصر اصلی دولت است.

در ادامه یکی از مشتریان نانوایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: هیج حساب و کتابی در قیمت نان دیده نمی شود و هر نانوایی به یک قیمت نان عرضه می کند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

وی افزود: برخی نانوایی نیز وزن نان را کوچک‌تر می‌کنند و هیچ‌گونه نظارتی دیده نمی‌شود.

,

, ,

تعطیلی برخی نانوایی‌ها

, تعطیلی برخی نانوایی‌ها, تعطیلی برخی نانوایی‌ها,

در ادامه به چند نانوایی مراجعه کردیم که با تعطیلی روبرو شدیم؛ علت را که جویا شدیم متوجه اعتراض نانوایان به تعیین قیمت نان در اتحادیه شدیم.

,

نانوایان گلایه داشتند که در سه سال اخیر، هزینه‌های آنها به‌شدت افزایش پیدا کرده است و به‌صرف تثبیت قیمت مهم‌ترین نهاده تولید آنها یعنی آرد، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت نان ثابت بماند. اما رای منفی مسئولان دولتی در شورای آرد و نان، باعث شده تعدیل قیمت رسمی نان به تاخیر افتد. هر‌چند در این مدت با واکنش‌های غیررسمی برخی نانوایان به این نرخ‌ها مواجه بودیم و اتفاقاتی نظیر کاهش نامحسوس وزن چانه نان، افزایش قیمت در قالب نان‌های حاوی کنجد و سبزی خشک و...، در عمل به‌عنوان راهکار دور‌زدن قیمت‌ها موردتوجه قرار می‌گرفت.

,

مقصر اصلی افزایش قیمت نان دولت است

, مقصر اصلی افزایش قیمت نان دولت است, مقصر اصلی افزایش قیمت نان دولت است,

یکی از متصدیان نانوایی در گفت‌وگو خبرنگار خاورستان، مقصر اصلی این افزایش قیمت را مسئولان و دولت دانست و تصریح کرد: دولت قیمت حامل‌های انرژی و هزینه های جانبی نانوایی ها را به سه سال پیش برگرداند یا یک یارانه به نانوایان پرداخت کند و ما نیز قیمت نان را به 5 سال پیش برخواهیم گرداند.

,

از سویی دیگر، طبق آنچه که مسئولان به صورت تلویحی افزایش قیمت نان را در استان اعلام می‌کنند، قیمت نان به صورت رسمی در نانوایی افزایش یافته و مورد اعتراض نانوایان از طرفی و از طرف دیگر مورد اعتراض مردم قرار گرفته است.

,

قیمات نان 25 درصد افزایش می‌یابد

, قیمات نان 25 درصد افزایش می‌یابد, قیمات نان 25 درصد افزایش می‌یابد,

علی تهوری معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی روز گذشته در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفت: قیمت نان در خراسان جنوبی به دلیل افزایش هزینه‌های کارگری، بیمه و حمل و نقل ۲۵ درصد افزایش می یابد.

,

وی اظهار کرد: افزایش قیمت نان در خراسان جنوبی هنوز ابلاغ و مصوب نشده و با گرانفروشان و کم فروشان برخورد می شود.

,

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان صمت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قیمت نان هنوز در خراسان جنوبی افزایش نداشته است، گفت: برای افزایش قیمت نان کارگروه آرد و نان استان متشکل از نمایندگان استانداری، اتاق اصناف، شرکت غله و پشتیبانی، تعزیرات و سایر دستگاه های نظارتی تشکیل شده است.

,

تهوری با بیان اینکه قرار است قیمت نان در خراسان جنوبی 25 درصد افزایش یابد، گفت: این درصد هنوز مصوب نشده است.

,

وی با بیان اینکه قیمت نان در خراسان جنوبی از سال 1398 تاکنون تغییری نداشته است، مطرح کرد: افزایش قیمت تمام شده پخت نان با احتساب افزایش هزینه هایی شامل بیمه، حقوق و دستمزد کارگران، اجاره بهای ملک، هزینه های حمل و نقل، مالیات و هزینه های آب، برق و گاز افزایش نداشته است.

,

, ,

نارضایتی ایجاد نکنید

, نارضایتی ایجاد نکنید, نارضایتی ایجاد نکنید,

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی نیز صبح امروز در سومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان خراسان‌جنوبی گفته در این یک ماه نباید هیچ تصمیمی در سطح استان و ملی گرفته شود که باعث نارضایتی مردم شود. برای نمونه در خراسان‌جنوبی در آستانه انتخابات یکدفعه نان را تا ۳۰ درصد گران کردن باعث ایجاد نارضایتی بین مردم می‌شود. مثلا اگر مردم نان را تا روز گذشته ۱۵۰۰ تومان خریداری می‌کردند امروز باید به ۲ هزار تومان بخرند. دولت که ورشکسته این ۵۰۰ تومان نیست. صبر کند یک ماه دیگر که انتخابات برگزار شود و بحث افزایش قیمت شائبه‌ای ایجاد نکند.

وی افزود:در مورد افزایش قیمت نان در استان، روز گذشته با استاندار خراسان‌جنوبی صحبت شد و استاندار گفت این موضوع را پیگیری می‌کند که این موضوع افزایش قیمت اتفاق نیفتد.

حجت الاسلام حمیدی عنوان کرد: نارضایتی که به وجود می‌آورد تاثیر منفی در جامعه دارد که باید کنترل شود.

بنابراین گزارش؛ اکنون باید توجه داشت در آستانه انتخابات و شرایط خاص کشور افزایش  قیمت جدید نان که موجب گرانی خودسرانه و چندگانه شده، نه‌تنها به هرج و مرج در این بخش دامن زده بلکه با توجه به حساسیت بالایی که نان دارد، این هرج و مرج می‌تواند به سایر کالاها نیز تسری یابد؛ از این رو باید متولیان هر چه سریع‌تر تکلیف را مشخص کنند.

,
,
,
,
,
,
,

اخبار مرتبط:

,

قیمت نان در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد/ مشکل، کمبود آرد نیست

, قیمت نان در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد/ مشکل، کمبود آرد نیست,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه