اخبار داغ

در سال کرونایی صورت گرفت؛

کاهش ۴۵درصدی اهداء عضو در کشور/ حذف ۸ کاندید اهداء عضو به دلیل ابتلا به کرونا در استان سمنان

کاهش ۴۵درصدی اهداء عضو در کشور/ حذف ۸ کاندید اهداء عضو به دلیل ابتلا به کرونا در استان سمنان
مسئول تیم هماهنگ کنندگان فراهم آوری اعضای پیوندی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: متاسفانه کرونا برهمه چیز سایه انداخته و بعد از شیوع این بیماری به دلایل مختلف شاهد کاهش ۴۵ درصدی اهداء عضو در سطح کشور بوده ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مریم همتی عضو واحد شناسایی و فراهم آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با گرامیداشت به 31 اردیبهشت روز اهداء عضو در کشورگفت: متاسفانه کرونا برهمه چیز سایه انداخته و بعد از شیوع این بیماری شاهد کاهش 45 درصدی  اهداءعضو در سطح  کشور بوده ایم. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی با بیان اینکه بالغ بر ۲۵هزار بیمار نیازمند پیوند در لیست‌های انتظار اعضای مختلف وجود دارند ،تصریح کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا روزانه 7 الی 12 نفر در کشور براثر نرسیدن عضو اهدایی از دنیا می رفتند که متاسفانه به دلایل مختلفی شیوع ویروس کرونا باعث افزایش این تعداد شده است. 

,

همتی در ادامه افزود: بیشترین تعداد مرگ مغزی در کشور براثر تصادفات جاده ای است که  با شیوع کرونا و کاهش حجم سفرهای  جاده ای که البته خوشحال کننده است  تعداد مرگ مغزی کاهش پیداکرده  و از طرف دیگر، تعداد قابل توجهی از افراد مرگ مغزی مبتلا به کرونا بودند که امکان پیوند اعضای آنان به یک فرد سالم وجود ندارد در نهایت مجموع این عوامل سبب کاهش تعداد اهداءعضو شده است.

,

عضو واحد شناسایی و فراهم آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اذعان کرد: در سال گذشته 13مورد کاندید اهداءعضو در استان سمنان بودند که 8 نفر ازآنها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از فهرست اهدای حذف وتنها 5 خانواده راضی به این کار شدند. 

,

همتی با بیان اینکه بعد از مرگ مغزی خانواده بیمار دو راه در پیش رو دارد خاکسپاری ارگان ها یا نجات فردی از مرگ ؛ در رابطه با این موضوع اظهارکرد: هرفرد مرگ مغزی با اهدا 8 ارگان  2کلیه، ۲ ریه، کبد، قلب، روده، لوزالمعده  می تواند جان 8 انسان را نجات دهد و همچنین با اهدا ۱ تا ۵۳ نسج (مانند قرنیه، دریچه قلب، تاندون و ...) می تواند ۱ تا ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

,

وی در خصوص عمل برداشت عضو دراستان توضیح داد: این عمل در استان های کم جمعیت مانند سمنان انجام نمی گیرد و اگر یک فرد در استان  کاندید اهداءعضو شود، اقدامات لارم انجام می شود و در صورت رضایت خانواده به استان های همجوار که از امکانات لازم برخوردارند، فرستاده می شود که برای سمنان به دلیل نزدیکی به پایتخت به آنجا انتقال داده می شود.

,

این مقام مسئول در مورد شرایط اهداءعضو در صورت داشتن کارت اهداء گفت: در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا، کارت اهدای عضو، جنبه قانونی ندارد و صرفا جهت اعلام نظرهر فرد به اطرافیان در مورد تمایل او به اهدای عضو پس از مرگ است؛ حتی با داشتن کارت اهدای عضو، باز هم باید در صورت وقوع مرگ مغزی، از خانواده وی رضایت گرفت.

,

وی در پایان با اشاره به اینکه دارندگان کارت اهداء سفیران زندگی هستند، تاکید کرد: کارت اهداء تنها اعتباری برای فرهنگ سازی مناسب برای انجام این عمل خداپسندانه در لحظات بحرانی است و معمولا برای کمک به تصمیم گیری خانواده ها در آن لحظات بسیار موثر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه