اخبار داغ

وقتی صنعت زندگی مردم یک روستا را مختل می کند؛

کارخانه سیمان؛ بلای جان و اقتصاد اهالی "فارمد"/ مهاجرت تنها راه ادامه حیات برای این مردم است

کارخانه سیمان؛ بلای جان و اقتصاد اهالی "فارمد"/ مهاجرت تنها راه ادامه حیات برای این مردم است
مجاورت روستای فارمد با کارخانه سیمان و نیز سایر کارخانجات صنعتی، آن را درمعرض انواع آلودگی‌های زیست محیطی قرار داده و ریزگردهای ناشی از آن علاوه بر ایجاد بیماری‌های تنفسی برای اهالی روستا، سبب نابودی اقتصاد روستا شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ روستای فارمد با قدمت ۱۵۰۰ سال از توابع بخش مرکزی در ۱۸ کیلومتری شهر مشهد جاده سیمان واقع شده است. مجاورت روستای فارمد با کارخانه سیمان و نیز سایر کارخانجات صنعتی آن را درمعرض انواع آلودگی های زیست محیطی قرار داده است و وجود ریزگردها علاوه بر ایجاد بیماری های تنفسی برای اهالی روستا سبب نابود شدن کشاورزی، باغداری و دامداری در دهه اخیر در این منطقه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

, ,

در همین رابطه حسین کبکی، رئیس شورای روستای فارمد در رابطه با معضلات همجواری واحد‌های صنعتی عظیم با روستای فارمد اظهار کرد: کارخانه سیمان که از سال ۱۳۳۲ تاسیس شده است و به تدریج توسعه یافته، اکنون با ظرفیت چهار هزار تن مشغول به فعالیت است و با ایجاد آلایندگی زیست محیطی بالا خسارات و لطمات جبران ناپذیری به اهالی منطقه وارد کرده است.

, .,

وی افزود: یکی از پزشکان مرکز بهداشت پیش بینی کرده است که با ادامه روند فعلی تا یک دهه دیگر اکثر مردم منطقه به بیماری های آسم و تنفسی دچار خواهند شد.

, .,

, ,

رئیس شورای روستای فارمد خاطر نشان کرد: فعالیت کارخانه ایزوگام، کشتارگاه طیور و مرغ در اطراف روستا و انجام عملیات بهره برداری از معادن موجود تحت عنوان شن‌شویی در اژدرکوه موجب پیدایش معضلات عدیده زیست محیطی در منطقه شده است.

,
وی افزود: بر طبق آمار کارخانه سیمان فقط ۱۳۵ نفر از نیروهای این کارخانه از روستای فارمد و روستاهای اطراف هستند، و دیگر نیروها از مشهد و شهرستان ها به کار گرفته شده اند این در حالی است که تعداد قابل شماری از جوانان روستای فارمد با توجه محاطه کارگاه‌های صنعتی در اطراف روستا از پرداختن به امور دامداری و کشاورزی محروم هستند لذا بیکاری معضل اصلی جوانان فارمدی به حساب می‌آید که از حیث بر طرف کردن این معظل نیز کارخانه سیمان و دیگر کارگاه‌های صنعتی مشکلی را از سر راه مردم روستا برنداشته‌اند.
,
 
,

, ,
کبکی با بیان اینکه معضل کوهخواری در صدر جدول مشکلات روستای فارمد قرار گرفته است گفت: با وجود این که سازمان منابع طبیعی مجوز واگذاری ۹۹ سال ۱۸۴۴ هکتار از مراتع همجوار روستای فارمد را طی طرح بوته کاری و فراهم سازی بستر پرورش دام در روستای فارمد صادر کرده است، سازمان صمت طی نامه‌نگاری ها و قوانین مختلف این اراضی را به افراد حقیقی واگذار کرده است.
,
 
,
وی افزود: طرح توسعه مراتع جهت حمایت از دامداران و رونق دامپروری در روستاها از سال ۱۳۸۰ پیاده سازی شد و روستای فارمد به عنوان اولین روستای توسعه دهنده این طرح، به رتبه یک  کشوری در سال ۱۳۸۰ دست یافته است.
,

رئیس شورای روستای فارمد تصریح کرد: کشاورزان و دامداران روستای فارمد با منابع مالی شخصی نسبت به کاشت گونه‌های مختلف پوشش گیاهی در مراتع فارمد جانی دوباره به صنعت دامپروری این روستا بخشیدند ولی متأسفانه اکنون هیچ اثری از این پوشش گیاهی در این منطقه نیست.

, .,

وی افزود: عضو شورای روستای فارمد با اشاره به نحوه خریداری زمین های کشاورزی روستا توسط معادن یا کارخانه جات، اظهار کرد: خرید زمین در این روستا به دو صورت انجام می شود برخی اوقات کشاورز بر اساس فشارهای مالی که دارد مجبور به فروش زمین می شود و برخی اوقات هم وقتی زمین همجوار به شن شویی واگذار می شود او هم مجبور است زمین خود را بفروشد چون زمین کشاورزی غیر قابل کشت می شود.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه