اخبار داغ

همه آنچه از کلاب هاوس باید بدانیم/ نقش آفرینی شبکه اجتماعی جدید در انتخابات

همه آنچه از کلاب هاوس باید بدانیم/ نقش آفرینی شبکه اجتماعی جدید در انتخابات
انتخابات 1400 بیش از پیش متأثر از فضای مجازی خواهد بود و امسال با حضور شبکه اجتماعی کلاب هاوس که به دلایلی مورد توجه ویژه بسیاری از نخبگان و افراد اثرگذار و جریان ساز کشور قرار گرفته است، شاهد تحولی نسبت به گذشته خواهد بود. تحولی که ناشی از ایجاد یک فضای جدید و سهل الوصول مباحثه و مناظره بین جامعه نخبگانی و کاندیداها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز_ احسان جدیدی/کمتر از یک ماه به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی است، همان انتخابات 1400 مشهور.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

چند دوره‌ای است که انتخابات‌ها متأثر از کنش‌های در فضای مجازی است و بهتر است بگوییم سال‌هاست که زندگی مردم تحت تأثیر فضای مجازی است و این فضا همه ابعاد زندگی بشر از جمله انتخابات را تحت تأثیر قرار داده است.

,

سال به سال اهمیت فضای مجازی و اثرگذاری آن در انتخابات بیشتر می‌شود و به عبارت بهتر دیگر می‌توان گفت فضای مجازی به یک پارامتر تعیین کننده در انتخابات تبدیل شده است.

,

در هر دوره نسبت به دوره قبل شاهد رشد فضای مجازی و گسترده‌تر و بروزتر شدن آن هستیم. روزی همه تأثیرات فضای مجازی در انتخابات خلاصه می‌شد به فعالیت تعداد محدودی صفحه در شبکه اجتماعی فیس بوک و رفته رفته با آمدن پیام رسان‌های جدید و سهل الوصول‌تر، افزایش سرعت اینترنت و غیره به نقطه کنونی رسیدیم که تصور دنیا بدون فضای مجازی برای بسیاری از مردم غیرقابل امکان شده است.

,

اما انتخابات 1400 نیز شاهد یکی دیگر از این تحولات است. چند ماهی است پای یک شبکه اجتماعی جدید با شیوه ارتباطی جدید به عرصه وجود فضای مجازی فارسی باز شده است که «کلاب هاوس» نام دارد.

,

, ,

 

,

*شیوه جدید ارتباط گروهی

, *شیوه جدید ارتباط گروهی, *شیوه جدید ارتباط گروهی,

این شبکه اجتماعی را می‌توان محصول جدیدی در عرصه ارتباطات نامید. در کلاب هاوس که بر پایه صدا ایجاد شده است نه امکان ارسال تصویر و ویدئو وجود دارد و نه حتی امکان ارسال متن و تنها باید از طریق صحبت کردن (وویس) در اتاق‌های عمومی ایجاد شده محتوایی را منتقل کرد.

,

این شبکه اجتماعی جدید مانند اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک، تلگرام و غیره نیست که بتوان در آن هر متن و عکس و فیلمی که خوشمان آمد را برای دیگران به اشتراک بگذاریم و اصطلاحاً Share کنیم بلکه اینجا برای عرضه محتوایی باید آن را با صحبت و به صورت صوتی تولید یا بازتولید کرد. همین التزام برای خلق اثر جهت انتشار آن سبب جذابیت و البته نخبگانی بودن این شبکه اجتماعی شده است چرا که همه مردم اهل خلق کردن نیستند.

,

وارد شدن از طریق کلاب هاوس از طریق دعوتنامه اعضای آن امکان پذیر است مانند آن چه Gmail در آغاز فعالیت خود انجام داد. این مسأله به دو دلیل می‌تواند باشد ابتدا نوعی کلاس گذاشتن بوده و برای اعتبار افزوده دادن به این شبکه اجتماعی طرح ریزی شده است و در ثانی می‌تواند جلو هجوم شتابان کاربران برای پیوستن به این شبکه اجتماعی را بگیرد تا برنامه نویسان آن فرصت کافی برای رفع باگ‌هایی که کم کم با افزایش کاربران رخ نمایان می‌کند داشته باشند.

,

پس از ورود به کلاب هاوس باید بدانید در ان خبری از ارسال پیام مستقیم (Direct)  و شخصی به افراد وجود ندارد و فعالیت شما تنها خلاصه می‌شود در حضور در اتاق‌ها و کلاب‌های عمومی، تغییر متن و عکس بیوگرافی خود و مشاهده بیوگرافی دیگران و فالو و آنفالو کردن کاربران دیگر این شبکه اجتماعی که در نمایش روم‌های این کاربران برای شما مؤثر خواهد بود.

,

در حال حاضر کلاب هاوس مانند تلگرام و اینستاگرام و غیره نیست که مملوء از میلیون‌ها پیج و کانال و صفحه باشد بلکه تعداد کلاب‌ها و روم‌های محدودی دارد که قابل اسکرول کردن و چک کردن هستند.

,

وارد هر کلابی خواستید می‌شوید و به بحثی که در آن مطرح است گوش می‌دهید و اگر خواستید در بحث مشارکت کنید درخواست حضور در استیج را می‌دهید و اگر درخواست شما توسط مدیریتورها پذیرفته شد، بر روی استیج رفته و صبر می‌کنید تا توسط مدیریتور از شما خواسته شود صحبت خود را ارائه دهید. البته گاهی نیز مدیریتورها از شما دعوت می‌کنند تا در وضعیت استیج قرار گرفته و امکان صحبت کردن و مشارکت در بحث را پیدا کنید.

,

پیش از کلاب هاوس امکان گفتگوی گروهی به صورت محدود در واتس‌اپ و یا به صورت گسترده‌تر در کانال‌های تلگرام فراهم شده بود. اما کیفیت بالای این شبکه اجتماعی که خیلی هم زود فیلتر شد، موجب جذب بالای کاربرانش شده است.

,

*کلاب هاوس و جریان سازی

, *کلاب هاوس و جریان سازی, *کلاب هاوس و جریان سازی,

به دلایلی که ذکر شد همچون عدم امکان به اشتراک گذاشتن مطالب دیگران و لزوم تولید و بیان مطلب توسط کاربر و بصری نبودن و عدم امکان نوشتن پیام متنی و یا درج عکس و فیلم و لزوم سخن گفتن و سخن شنیدن سبب شده تا این فضای خیلی توسط عموم مردم مورد استقبال واقع نشود و در عوض به دلایلی نظیر امکان برقراری ارتباط مستقیم و آسان با شخصیت‌هایی که از طریق صدایشان هنگام صحبت کردن، هویت واقعی ایشان اثبات می‌شود و موارد دیگر فعالان عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای و به تبع ایشان مسئولان و شخصیت‌های کشور جزء کاربران و علاقمندان اصلی این شبکه اجتماعی قرار گرفتند.

,

بدین وسیله نخبگان و افراد تأثیرگذار و جریان ساز جامعه در کلاب هوای گرد هم آمدند و با محوریت برخی از این افراد روم‌ها و کلاب‌های خبری، سیاسی و فرهنگی شکل گرفته است و از آن جا این گروه بیش از مردمی که در شبکه های اجتماعی دیگر به دنبال مطالب فان و سرگرمی هستند، برای وقت خود ارزش قائلند، تلاشی در جهت افزودن بی جهت و بی رویه به کلاب‌ها و روم‌ها نکرده‌اند لذا در تعداد مشخصی روم و کلاب فعالیت می‌کنند که خود این موضوع سبب شده است تفکرات مختلف از جای جای جهان در یک محیط گرد هم آمده و به عنوان مثال  خبرنگار خبرگزاری اصولگرای فارس در کنار خبرنگار خبرگزاری اصلاح طلب انتخاب گردهم آمده و به بیان نقطه نظرات خود راجع به یک موضوع به صورت زنده بپردازند.

,

این امکان یعنی امکان صحبت زنده با اقشار مختلف از دانش آموزی و دانشجو گرفته تا نخبه علمی یا سیاسی، از عزت الله ضرغامی گرفته تا علی لاریجانی، در یک فضای عمومی که امکان شنیدن این بحث توسط هشت هزار نفر وجود دارد، برای اولین بار توسط کلاب هاوس عرضه شد و این امکان مباحثه و مذاکره و تبادل اطلاعات چیزی بود که به ویژه اهالی رسانه و خبر در جستجوی آن بودند و با ارائه کلاب هاوس به سرعت به این فضا پیوستند.

,

یعنی کسانی به این فضا پیوستند و شبکه اجتماعی کلاب هاوس را به عنوان ارجح ترین مکان فعالیت خود در فضای مجازی برگزیدند که جریان ساز تحولات در فضای مجازی و همچنین در فضای حقیقی هستند.

,

این گروه زمانی که به یک موضوع به عنوان خبر می‌پردازند، آن را در جامعه نشر می‌دهند و به این وسیله آن خبر در سطح جامعه بسته به اهمیت خبر منتشر خواهد شد.

,

اکنون با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت که کلاب هاوس چه نقشی در جریانات جاری در سطح جامعه اعمّ از جریانات فضای مجازی یا فضای حقیقی به دست آورده است. به ویژه در آستانه برگزاری انتخابات این نقش می‌تواند هم بر امنیت جامعه، هم بر مشارکت مردم و هم نحوه انتخاب ایشان اثرگذار باشد. هر گاه خبر و یا مطلبی در این فضا تبادل و مطرح شود، همزمان توسط اهالی رسانه و نخبگان شنیده شده و در رسانه‌ها منعکس می‌شود.

,

, ,

 

,

*فعالیت کاندیداها در کلاب هاوس

, *فعالیت کاندیداها در کلاب هاوس, *فعالیت کاندیداها در کلاب هاوس,

اما کارکرد انتخاباتی کلاب هاوس و ایجاد تحول این شبکه اجتماعی در انتخابات 1400 تنها به این موضوع خلاصه نمی‌شود بلکه امکان مباحثه، مناظره و مذاکره‌ای که این پلتفرم به وجود آورده است فضایی را ایجاد کرده تا کاندیداها وارد آن شده، کاندیداتوری خود را عرضه کنند و شیوه‌های جدید تبلیغاتی مبتنی بر مناظره و پاسخگویی را آغاز کنند. شیوه‌ای که در سال‌های قبل به صورت خیلی محدود وجود داشت.

,

این که یک کاندیدای ریاست جمهوری شخصا در یک جمعی که می‌تواند متشکل از هر کسی اعمّ از موافق و مخالف قرار بگیرد تا هر کس خواست بتواند آزادانه سؤال خود را مطرح کند و کاندیدا به سؤالات ایشان پاسخ دهد و چالش‌های پیش آمده را طی کند، اتفاقی بود که برای اولین بار رخ می‌داد.

,

این موضوع جدای از این که یک شیوه جدیدتر تبلیغاتی است یک کارکرد دیگر نیز دارد که به نوعی سومین کارکرد مهم کلاب هاوس در انتخابات است و آن این که چون روح پرسشگری و مباحثه در این فضا حاکم است، بسیاری از مسائل با دید واقع بینانه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

,

چه این که طرف مقابل خود کاندیدا باشد یا طرفدار یک کاندیدا باشد و یا اصلاً این که متخصص و یا اهل فکری باشد، چون در پیشگاه یک جمع از نخبگان قرار دارد نمی‌تواند مانند طفره رفتن از سؤالات مجری یک برنامه تلویزیونی و یا یک مجری سفارشی عمل کند و از زیر پاسخگویی به سؤالات شانه خالی کند بلکه این جا باید پاسخ سؤالات داده شود و آن جیزی هم گفته شود که با معیار فکر و عقل مطابقت داشته باشد.

,

بنابراین بررسی واقع بینانه و ریزبینانه و همچنین در بوته آزمایش گذاشتن راستی گفتار کاندیداها و طرفداران و مدعیان ایشان سومین کارکرد مهم کلاب هاوی در انتخابات است و این گونه است که این شبکه اجتماعی تأثیری در نتیجه انتخابات  پیش روز خواهد گذاشت که نمی‌تواند آن را نادیده گرفت و به ویژه طرفداران و برنامه ریزان کاندیداها باید بآن را مدّنظر داشته باشند.

,

مطالب فوق نگاه به کلاب هاوس از منظر اثرگذاری بر انتخابات است و همه وجوه این شبکه اجتماعی به رشته تحریر درنیامده است. به عنوان مثال اتاق‌هایی در آن ایجاد شده است که صرفا جنبه سرگرمی و بازی دارد اما به نسبت اتاقها و کلاب‌های سیاسی و نخبگان تعداد خیلی کمی هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه