اخبار داغ

قفل فراموشی بر ۱۳ مدرسه یک روستا؛

هیچ هیاهویی سکوت مدارس «سانیچ» را نمی‌شکند/ احیای مدارس متروکه روستایی؛ ظرفیتی برای مهاجرت معکوس

هیچ هیاهویی سکوت مدارس «سانیچ» را نمی‌شکند/ احیای مدارس متروکه روستایی؛ ظرفیتی برای مهاجرت معکوس
از مجموع ۱۵ مدرسه در مقاطع دبستان و راهنمایی در منطقه سانیج ۱۳ مدرسه به دلیل مهاجرت و عوامل دیگر منحل شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، بسیاری از فرهنگ های روستایی دست نخورده است و با وجود عصر ماشینی و پیشرفت های بشر در عرصه فناوری اطلاعات، صداقت و مهر و صفا کاملا در فرهنگ بسیاری از روستاییان دیده می شود و این یک حسن بزرگ این جوامع است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

زندگی روستایی کاملا متکی بر تولید است و زمانی که این عرصه از آنان گرفته شود، ناگزیر به فکر مهاجرت و کوچ از دیار خود می افتند که این حرکت دستکم دو عیب و اشکال دارد که نخست آسیب به تولیدات روستایی و دوم مهاجرت به شهرها و افزایش معضلات شهری و حاشیه نشینی است.

,

مرحوم قیصرامین‌پور شعر کوتاهی دارد که می‌گوید:«خدا روستا را/بشر شهر‌ را/ و شاعران آرمانشهر را آفریدند/ که در خواب هم خواب آن را ندیدند» گویی که انگاری خدا در روستا به آدمیزاد نزدیک‌تر است. اگر سال‌ها در کتاب‌های درسی از مهاجرت روستاییان به شهرها خواندیم و اگر کلی فیلم و سریال و قصه دیدیم و شنیدم از آدم‌هایی که در روستا به دنیا آمدند اما برای پیشرفت به شهر رفتند و کارشان حسابی گرفت؛ باید بگوییم همیشه هم اینطوری‌ها نیست.

,

, ,

استان یزد با قریب 900 آبادی و روستا در این زمینه از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است و می توان یکی از وجه های تماز استان یزد نسبت به دیگر شهرهای مجاور دانست اما متاسفانه نبود امکانات، تمایل به زندگی شهرنشینی، نبود استغال و غیره باعث شده تا روستاهایا ستان یزد هر روز خلوت تر و حتی خالی از سکنه شوند.

,

یکی از روستاهای استان یزد از توابع شهرستان تفت، روستای سانیچ است که علیرغم وجود آب و هوای مطبوع و زمینه های گردشگری متاسفانه خالی از سکنه ثابت شده و تنها به منطقه ای برای تفریح مردم طبقه مرفح بدل شده است.

,

از مجموع 15 مدرسه در مقاطع دبستان و راهنمایی در منطقه سانیج 13 مدرسه به دلایل گوناگون از جمله مهاجرت و.. منحل شده اند.

,

مدارس سانیج در مقطع ابتدایی؛ مدرسه بردستان ، مدرسه سلطانب ، مدرسه باغ مهدی، مدرسه مزرعه حسن، مدرسه اسفیدارک، مدرسه فرخی، مدرسه نظامی، مدرسه دره شیر، مدرسه حسن آباد، مدرسه دشتک سفلی، مدرسه دشتک علیا، مدرسه قدیمی فیض آباد، مدرسه انقلاب اسلامی فیض آباد و مدرسه صادق آباد امروزه به مخروبه ای تبدیل شده اند.

,

و از چهار مدرسه مقطع راهنمایی منطقه سانیچ متاسفانه تنها دو مدرسه فرخی و انقلاب اسلامی دایر است و دو مدرسه محمدعلی توکلی، مدرسه ام البنین از گردونه تحصیل دانش اموزان خارج شده اند.

,

سالها پیش روستای سانیچ تفت نیز مانند سایر روستاهای شهرستان ساکنین بی شماری داشت و به تبع آن نیازمند امکاناتی نیز بود اما مردم روستا فارغ از اینکه نگاهشان به دولت باشد خود برای آبادانی روستایشان، مسجد، حمام و مدرسه ساختند تا فرزندانشان، هرچند کم، در رفاه باشند.

,

, ,

با گذشت زمان و با توجه به تمایل ساکنین این روستا به زندگی شهرنشینی، بیشتر اهالی روستای سانیج مهاجرت کردند و امروزه تقریبا این روستا خالی از سکنه ثابت و بومی گردیده است یا منصفانه تر بگوییم تعداد آن ها به حداقل رسیده است.

,

این موضوع باعث شد تا مدارس روستا که روزگاری پذیرای هیاهوی دانش اموزان بودند امروزبا تعطیلی کامل به حالت تعلیق دربیاید تا جایی که چیزی جز مخروبه هایی از آن باقی نمانده باشد.است.

,

هر چند پس از گذشت سال ها در حال حاضر بازگشت هایی به روستا هرچند کم و غیرثابت صورت گرفته است اما به اقتضای زمان نیازهای بیشتری در روستا احساس می شود.

,

محمد دهقان یکی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار کرد: برای بازگشت اهالی به این روستا نیاز است تا برخی نیازمندی ها برطرف شود تا با ایجاد زمینه رفاه بیشتر میل و رغبت مهاجرین برای بازگشت بیشتر شود.

,

, ,

وی افزود: برای ایجاد بستراشاعه فرهنگ و تعلیم و تربیت مردم منطقه سانیج نیاز است مدارس روستا دوباره احیا شود اما مشکل و معضل تعمی و بازسازی مکانی که سال‌ها متروک مانده بیش از توان خود مردم است و یاری مسئولان شهرستان تفت و استان را می طلبد.

,

دهقان عنوان کرد: مسلما سرمایه گذاری بر روی کودکان، نوجوانان و جوانان روستایی برای دلگرمی و ماندن در روستا بازدهی بالاتری دارد و این محقق نخواهد شد جز با همت خود مردم و مسئولین که یکی از این دلگرمی ها بازگشایی مجدد مدارس روستا در قالب یک مجموعه رفاهی و فرهنگی برای فعالیت های جوان پسند است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه