اخبار داغ

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با دانا:

ریشه مشکلات اقتصاد ایران، نرخ تورم است/ کاهش دستوری نرخ ارز فقط در کوتاه مدت اثر گذار است

ریشه مشکلات اقتصاد ایران، نرخ تورم است/ کاهش دستوری نرخ ارز فقط در کوتاه مدت اثر گذار است
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه ریشه اصلی مسائل و مشکلات اقتصاد ایران، نرخ تورم است؛ گفت: همه سیاست‌های اقتصاد باید منوط به کنترل تورم باشد، که راهکارها مشخص است و فقط نیاز به اصلاحات ساختاری دارد.
[

وحید شقاقی شهری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد تورم در اقتصاد ایران و ریشه‌ها و تاثیر نرخ دلار در آن، اظهار کرد: ریشه افزایش نوسانات نرخ دلار به تورم وابسته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
تورم عامل اصلی افزایش نرخ ارز است/ ایران جزو ۵ کشور تورم خیز دنیا
, تورم عامل اصلی افزایش نرخ ارز است/ ایران جزو ۵ کشور تورم خیز دنیا, تورم عامل اصلی افزایش نرخ ارز است/ ایران جزو ۵ کشور تورم خیز دنیا,
 
,
وی افزود: عامل اصلی افزایش نرخ دلار، رشد نرخ تورمی است که در اقتصاد ایران وجود داشته و دارد. در دهه ۹۰ میانگین نرخ رشد تورم اقتصاد ما ۲۴ درصد تورم بود و در  در سه ساله اخیر بیش از ۱۱۵ درصد تورم تجمعی اقتصاد ایران بوده است. در نظریه سیاست‌های ارزی یکی از مهم‌ترین عوامل اثر گذار بر قیمت ارز بحث تفاوت تورم داخل و خارج است.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ایران جزو ۵ کشور تورم خیز با نرخ بالا در دنیا است، گفت: تقریبا بجز ۱۰ کشور، مابقی کشورها مسئله تورم را حل کرده‌اند. اقتصاد  ایران هم که تورم‌های بالا دارد، طبیعتاً  تفاوت نرخ تورم داخل و خارج باید در قیمت ارز تعدیل شود و اگر انجام نشود، مانند فنری جمع خواهد شد و با هر تکانه‌ای اعم از تحریم و یا مسائل اقتصادی و... این فنر  آزاد خواهد شد؛ به طوری که بارها این موضوع را تجربه کردیم.
, اقتصاد  ایران هم که تورم‌های بالا دارد، طبیعتاً  تفاوت نرخ تورم داخل و خارج باید در قیمت ارز تعدیل شود و اگر انجام نشود، مانند فنری جمع خواهد شد و با هر تکانه‌ای اعم از تحریم و یا مسائل اقتصادی و... این فنر  آزاد خواهد شد؛ به طوری که بارها این موضوع را تجربه کردیم.,
 
,
 
,
اقتصاد ایران برای حل مشکلات چاره‌ای جز کنترل تورم ندارد/ راهکارها مشخص است
, اقتصاد ایران برای حل مشکلات چاره‌ای جز کنترل تورم ندارد/ راهکارها مشخص است, اقتصاد ایران برای حل مشکلات چاره‌ای جز کنترل تورم ندارد/ راهکارها مشخص است,
 
,
شقاقی شهری ادامه داد: ریشه اصلی مسائل و مشکلات اقتصادی ما تورم است؛ تقریبا نخبگان اقتصادی معتقدند اگر اقتصاد ایران بخواهد در بحث‌های مختلف مانند رونق تولید، تجاری و... پیش برود؛ چاره‌ای جز کنترل تورم ندارد.
,
 
,
وی تاکید کرد: در اقتصاد با تورم بالا، نه تولید می‌تواند رقابتی باشد و نه صادرات؛ و با این وضعیت تورم نمی‌توانیم نرخ ارز را دستوری کاهش و یا سامان دهیم؛ زیرا دوباره با رشد تورم مانند فنری جمع و آزاد می‌شود.
, در اقتصاد با تورم بالا، نه تولید می‌تواند رقابتی باشد و نه صادرات؛ و با این وضعیت تورم نمی‌توانیم نرخ ارز را دستوری کاهش و یا سامان دهیم؛ زیرا دوباره با رشد تورم مانند فنری جمع و آزاد می‌شود.,
 
,
این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید همه سیاست‌های اقتصاد کشور و مسئله ما منوط به کنترل تورم باشد، که در دانش اقتصاد ایران وجود دارد؛ راهکارها مشخص است و فقط نیاز به اصلاحات ساختار در سیاست‌های پولی و مالی و تولید در اقتصاد ایران دارد.
, باید همه سیاست‌های اقتصاد کشور و مسئله ما منوط به کنترل تورم باشد، که در دانش اقتصاد ایران وجود دارد؛ راهکارها مشخص است و فقط نیاز به اصلاحات ساختار در سیاست‌های پولی و مالی و تولید در اقتصاد ایران دارد.,
 
,
 
,
متاسفانه به سراغ حل مسئله تورم نرفتیم/ کنترل تورم باعث ثبات نرخ ارز خواهد شد
, متاسفانه به سراغ حل مسئله تورم نرفتیم/ کنترل تورم باعث ثبات نرخ ارز خواهد شد, متاسفانه به سراغ حل مسئله تورم نرفتیم/ کنترل تورم باعث ثبات نرخ ارز خواهد شد,
 
,
شقاقی شهری گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به سراغ حل مسئله تورم نرفتیم؛ طبیعتاً با این وضعیت رشد نرخ تورم در اقتصاد ایران ناچار به پذیرش  مسائل مختلف هستیم که یکی از آنها کاهش قدرت خرید مردم است.
,
 
,
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در مورد افزایش ارزش پول ملی، بیان کرد: اگر می‌خواهیم در بلند مدت نرخ ارز ثبات داشته باشد، مهم ترین عامل کنترل تورم است البته تک عامل نیست و در کنار آن کاهش کسری‌های تجاری، کنترل قاچاق و... هم اثر گذار است ولی مهم‌ترین مسئله تاثیر گذار بر قیمت ارز، تورم است و تورم هم علل مختلفی دارد.
,
 
,
 
,
کاهش دستوری نرخ ارز فقط در کوتاه مدت اثر گذار است
, کاهش دستوری نرخ ارز فقط در کوتاه مدت اثر گذار است, کاهش دستوری نرخ ارز فقط در کوتاه مدت اثر گذار است,
 
,
وی با اشاره به کاهش نرخ ارز با توجه به ارزپاشی و یا دستوری، اضافه کرد: در کوتاه مدت، با کاهش قیمت دلار می‌توانیم امیدوارم باشیم که قیمت برخی از کالا کاهش پیدا کند و با این کاهش قیمت قدرت خرید مردم یک مقدار افزایش پیدا می‌کند و دلیل اینکه دولت به سراغ نرخ ارز رفته و می‌رود، همین دلیل است.
,
 
,
شقاقی شهری گفت: نرخ ارز یک واسط بین تورم و قیمت کالاها و خدمات نهایی است ولی تورم عامل اثر گذار بر نرخ ارز است و نرخ ارز هم برقیمت کالاها و خدمات نهایی اثر دارد؛ ولی فقط عامل واسط است نه عامل ریشه‌ای.
,
 
,
این استاد دانشگاه تاکید کرد: کاهش نرخ ارز، تورم وارداتی را کاهش می‌دهد، زیرا ۷۰ درصد واردات اقتصاد ایران مواد اولیه، تجهیزات تولید و کالای مصرفی است؛ در چنین اقتصادی طبیعتاً نرخ ارز در قیمت کالاها اثر گذار است.
,
 
,
وی توضیح داد: نرخ ارز یک عامل میانی بین تورم و تورم عامل نرخ ارز و نرخ ارز هم روی قیمت کالاها و خدمات به دلیل وابستگی اقتصاد ایران به واردات اثر گذار است. کاهش نرخ ارز در کوتاه مدت باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود؛ ولی اگر نتوانیم ریشه تورم را حل کنیم؛ دوباره در نرخ ارز تاثیر می‌گذارد و نرخ ارز باعث افزایش قیمت خدمات و کالاها خواهد شد و این روند ادامه پیدا می‌کند.
,
 
,
 
ناترازی نظام بانکی ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است
,
 
,
ناترازی نظام بانکی ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است
, ناترازی نظام بانکی ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است, ناترازی نظام بانکی ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است,
 
,
شقاقی شهری در مورد اینکه بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ تورم گام برداشته است یا نه پاسخ داد: مسائل اقتصاد ایران یک شبه ایجاد نشده و انباشت بیش از ۵۰ سال است و یک شبه حل نخواهد شد.
,
 
,
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: آقای همتی در بانک مرکزی نسبت به سیاست‌های رئیس کل سابق بانک مرکزی در مجموعه اقدامات موثرتری انجام داد و زمانی که مسئولیت را بر عهده گرفت شدیدترین تحریم‌ها اعمال شد و اصلاحات تدریجی و جزیی انجام داد که اثر بخش بود.
,
 
,
وی با بیان اینکه ناترازی نظام بانکی بیش از ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است، بیان کرد: اصلاحلات اقتصادی و بانکی زمان‌بر است و به هیمن سادگی اصلاح نمی‌شود زیرا مدیریت نظام بانکی ضعیف است و قوانین نیاز به تغییر دارد.
,
 
,
 
,
نرخ ارز به کدام سو می‌رود؛ کاهش یا افزایش؟/ پیشنهاد به بانک مرکزی
, نرخ ارز به کدام سو می‌رود؛ کاهش یا افزایش؟/ پیشنهاد به بانک مرکزی, نرخ ارز به کدام سو می‌رود؛ کاهش یا افزایش؟/ پیشنهاد به بانک مرکزی,
 
,
شقاقی شهری در آینده نرخ ارز، گفت: در کوتاه مدت نااطیمنانی‌ها، انتظارات تورم، آزاد شدن منابع بلوکه شده کشور در کاهش نرخ ارز اثر گذار است ولی کنترل نرخ دلار  در بلند مدت نیاز به اصلاح ساختاری دارد که اگر انجام نشود روند آن همچنان صعودی خواهد ماند.
,
 
,
این کارشناس مسائل اقتصادی با مذاکرات برجامی، گفت: اگر این مذاکرات به توافق منجر شود، باعث کاهش انتظارات تورمی، دسترسی به ۲۰ میلیارد دلار منابع مسدودی و افزایش صادرات نفتی خواهد شد به نوعی درآمدهای ارزی را بیشتر می‌کند که در کوتاه مدت در نرخ دلار اثر گذار است.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه کسی در کشور مخالف مذاکره نیست، گفت: فقط نحوه مذاکرات محل مناقشه است، ولی کنترل نرخ تورم و قیمت ارز به تصمیمات بانک مرکزی نیاز دارد. تا نرخ دلار به محدود با ثبات برسد. به آقای همتی پیشنهاد می‌کنم که بر پایه یک سناریویی محدوده‌ای برای نوسان نرخ ارز در نظر بگیرد که با واقعیت‌های اقتصاد ایران منطبق باشد و در آن محدود نرخ ارز مدیریت کند.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه