اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

تصمیم شورای نگهبان منطبق با قانون اساسی است

تصمیم شورای نگهبان منطبق با قانون اساسی است
شهرام محمدی کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر کسی نظر شورای نگهبان را نپذیرفت نمی تواند نظر خود را در جایگاه قانون بداند و عمل کند، در غیر این صورت هرج و مرج می شود پس لازم است منطبق با قانون پیش رفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پروفسور شهرام محمدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بر مبنای قانون اساسی کشور ما روند فعالیت ها برای نمایندگی مجلس یا رئیس جمهور واضح و روشن است.

وی با اشاره به اینکه در مورد انتخابات ریاست جمهوری در قانون اساسی شرایط کاندیدا ریاست جمهوری آمده است تصریح کرد: در قانون اساسی به صراحت امده که باید ایرانی الاصل باشد، مدیر و مدبر و رجال سیاسی و مذهبی داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه طبق قانون اساسی شورای نگهبان باید صلاحیت کاندیداها را بررسی کند گفت: شورای نگهبان باید بررسی کند که فرد کاندیدا ایرانی الاصل باشد.

وی با اذعان بر اینکه همیشه این سوال برای مردم پیش می آید که اگر کسی پدر و مادر و خودش متولد ایران باشد اما تابع یک کشور دیگری باشد آیا این ایرانی الاصل محسوب می شود بیان داشت: عقل و منطق هرکدام روی این مسئله یک حکم می دهد اما شورای نگهبان از نظر حقوقی باید آن را تایید کند.

محمدی یادآور شد: هیچ عقل سلیمی این را  نمی پذیرد که فردی بخواهد در جایگاه ریاست جمهور قرار گیرد اما تابعیت یک کشور دیگر را داشته باشد قطعا" کسی به چنین فردی رای نمی دهد.

این فعال سیاسی ادامه داد: برای ریاست جمهوری در تمام کشورها تابعیت داشتن امر بسیار مهمی است به گونه ای که این مسئله را بشدت بررسی می کنند ، حتی سوگند می دهند و بعضی اوقات تعهد محضری نیز می گیرند که اگر درآینده بین کشوری که تبعیت آن را می پذیری با کشوری که در آن متولد شدی تضاد منافعی به وجود آمد ملزم هستیم که از کشوری که تابعیت آن را داریم دفاع و حمایت کنید.

محمدی اظهار کرد: یک متن هست برخی افراد را می برند و در محضر از آن ها تعهد میگیرند و تمام قوانین مربوط به افراد و تابعیت آن ها را به گونه ای تنظیم می کنند که منافع ملی کشور در آن کاملا لحاظ شده و حتی ذکر می کنند که اگر شما از ایران درخواست تابعیت دارید وبرای مثال اگر یک روزی بین انگلیس و ایران جنگ شد شما باید اسلحه برداری و روی هم وطنان قبلی بکشی و مجبور هستی این کار را بکنی.

وی با اذعان بر اینکه کشورهای دیگر چیزی به نام تابعیت دوم ندارند گفت:  در قانون اساسی و قوانین عادی ما  نیز تابعیت دوم رسمیت ندارد و اگر کسی رفت و تابعیت خارج شد یعنی ایرانی نیست، اگرچه در ایران به دنیا آمده باشد و پدر و مادر هم ایرانی باشد.

محمدی افزود: دلیل دوم اینکه شما میخواهید رئیس جمهور یک کشور باشید اما یک کشور دیگر تابعیت داده باید از منافع او دفاع کنید و چطور می شود هم زمان هنگام تعارض منافع از کشوری که تعهد دادی و تابعیت پذیرفتی دفاع کنی و هم از کشوری که می خواهی رئیس جمهور شوی، معلوم است این درست نیست و بدون شک شورای نگهبان وظیفه شرعی ، قانونی و ملی دارد که این را بررسی کند و فردی که تابعیت یک کشور دیگر را پذیرفته و از کشور خارج شده چطور می تواند در بالاترین مقام اجرایی یک کشور قرار گیرد که حق و انصاف هم به این حکم نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان هم مانند بسیاری از انسان ها ممکن است خطا کند گفت: در خصوص صلاحیت و رد صلاحیت یک سری اطلاعات داده می شود و از دستگاه های قانونی کشور اطلاع می گیرد و با یک پیش زمینه اطلاع قوی تصمیم می گیرد.

محمدی ادامه داد: افراد باید این را بپذیرند که برخی تصمیمات خوب یا بد باید گرفته شود و ما در جایگاه قضاوت نیستیم که بخواهیم نظر دهیم که کار شورای نگهبان درست یا غلط بوده است.

وی با اذعان بر اینکه هرکشوری که دارای قانون است باید طبق قانون هم پیش رود گفت: در هر مسئله ای نظرها و سلایق متفاوت است اما صلاحیت اجرایی طبق قانون است و باید به آن احترام گذاشت.

محمدی در پایان خاطر نشان کرد: اگر کسی نظر شورای نگهبان را نپذیرفت نمی تواند نظر خود را در جایگاه قانون بداند و عمل کند، در غیر این صورت هرج و مرج می شود پس لازم است منطبق با قانون پیش رفت.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه