اخبار داغ

کارشناس رسانه مطرح کرد؛

رژیم مصرف رسانه‌ای؛ حلقه مفقوده فضای مجازی

رژیم مصرف رسانه‌ای؛ حلقه مفقوده فضای مجازی
سید محمد جواد شیخ‌الاسلامی گفت: مراقبت ذهن خیلی سخت شده و میز ولع‌آور که در دست مردم است شما را به اشتها می‌آورد تا برای میز خود از غذای او سفارشی به موتور جستجو بدهید، اما غافل از اینکه غذاهای ناسالم ذهن‌ها را بیمار می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس رسانه و عضو اندیشکده فضای مجازی "ژرفا"در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در مترو هر کس میز غذای ذهنی خود را در صفحه موبایلش می چیند که گاه ذائقه ما را تحریک می کند اما باید مراقب باشیم که هر غذایی را نخوریم چرا که معده ما نمی تواند هضم کند و اصلا برای ما نیست. مثلا فیلم هایی که دارای صحنه های غیر اخلاقی است فردی در حال تماشای آن هست آیا برای ما خوب است؟ این فرد می خواهد میز غذای ذهن خود را با لجن های فاضلاب بچیند و متوجه نیست چه آسیبی به روح و ذهن خود وارد می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

سید محمد جواد شیخ الاسلامی ادامه داد: "مراقبت ذهن" خیلی سخت شده و میز ولع آور که در دست مردم است شما را به اشتها می آورد که با بزاق آویزان و تحریک شده به سراغ میز این فرد بروید یا برای میز خود از غذای او سفارشی به موتور جستجو بدهید، اما غافل از اینکه غذاهای ناسالم ذهن ها را بیمار می کند.

,

وی افزود: در اینجا داشتن سواد رسانه و دانش کافی نیست باید جلوی خود را بگیریم یعنی باید تقوا داشته باشیم. و الا در مقابل هجوم غذاهای ناسالم طراحی شده ما نمی توانیم تجویز رژیم سالم کنیم اول نیاز به پاک سازی و نگهداری است بعد رژیم درمانی.

,

این کارشناس تصریح کرد: شاید در شرایط کنونی بتوانیم فضای مجازی را به کرونا تشبیه کنیم. کرونایی که همه جا هست و جزئی از زندگی ما شده است، کرونایی که دیده نمی شود اما هست و ماسک زدن دیگر نشانه حساسیت بالای افراد نیست بلکه نشانه خطرناک بودن تیم ویروس است. حالا سوال این است که آیا در مدل مواجهه با کرونا می شود رژیم مصرف طراحی نمود؟

,

وی ادامه داد: به نظرم که حرف بسیار مسخره ای است و همه می دانند که راه مقابله با ویروس محدود کردن بعضی از کارها است یا به عبارتی دیگر فیلترینگ باید انجام دهیم تازه ماسک مان نیز باید فیلتر داشته باشد تا ما را حفظ کند اما در مقابل این فضا ما خود را ایمن می دانیم نمی دانم این اطمینان را از کجا آورده ایم؟!

,

شیخ الاسلامی گفت: راستی محدودیت هم مرز دارد فکر نکنیم بدون مرز است، مرز آن نیز حفظ سلامتی است بقیه همه چیز آزاد است. در مواجهه با فضای مجازی حفظ سلامت قلب و ذهن بسیار مهم است.

,

این کارشناس افزود: حفظ باورها و هویت بسیار مهم است، لذا محدودیت یا فیلتر کردن را هر چند به اندازه دست دادن و بوسیدن عزیزان مان باشد می پذیریم و از دوست داشتن های خودمان می گذریم و اگر دستمان به سطوح خورد که نمی خواستیم سریعا ضد عفونی می کنیم و همه اینها برای سلامت جسم مان است اما برای روح و ذهنمان فکر کرده ایم تازه این اول کار برای شروع بندگی تا رسیدن به مقام بندگی است.

,

وی ادامه داد: خدا کار خاصی جز محافظت از خودمان از ما نمی خواهد، اما خلاف خواسته های خدا به دنبال دوست داشتی های کوچک حرکت می کنیم و از حرکت و رسیدن به مقام شرافت بر همه موجودات باز می مانیم. در این روش جدید و فضای مجازی ما حتی به دنیا هم نمی رسیم به چیزی که مجهول است می پردازیم و برایش همه کار می کنیم.

,

این کارشناس افزود: آیا بچه ها و جوان هایی را دیده اید که برای بازی خود در شب ساعت کوک می کنند تا از بازی عقب نمانند انتهای این بازی چیست؟ به کجا می رسند؟

,

شیخ الاسلامی بیان کرد: این دنیایی است که اگر همین فرد در دل همان شب فقط برای خدا و فهمیدن حیات بیدار شود مطمئن باشید به آن دست پیدا می کند اما این دنیای جدیدمعلوم نیست ما را به کجا می رساند.

,

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: پیشنهاد می کنم برای غذاهای ذهنی خودمان فکر کنیم، تبلیغات و غذاهای دیگران ما را اغفال نکند، مراقب باشیم که در کجا هستیم؟ دنیا کجا است؟ فضای دیجیتال کجا است و قرار است ما به کجا برسیم؟ برای آنچه خلق شده ایم تلاش کنیم تا موقع مرگ پشیمان نشویم.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه