اخبار داغ

عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس:

باید از کشت گیاهان آب‌بَر جلوگیری شود/ سیستم‌های نوین جایگزین آبیاری غرق‌آبی شود

باید از کشت گیاهان آب‌بَر جلوگیری شود/ سیستم‌های نوین جایگزین آبیاری غرق‌آبی شود
عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با جلوگیری از کشت گیاهانی که نیازمند آب فراوان هستند، می‌توان مصرف آب را در بخش کشاورزی کاهش داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نورمحمد تربتی‌نژاد، عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز با بیان این‌که راه‌حل کوتاه‌مدت برای مقابله با کم‌آبی فقط صرفه‌جویی است، گفت: شاید نتوان در کوتاه‌مدت از مصرف آب واحدهای صنعتی کاست، اما می‌توان با جلوگیری از کشت گیاهانی که نیازمند آب فراوان هستند، مصرف آب را در بخش کشاورزی کاهش داد و برای جلوگیری از کشت چنین گیاهانی باید وزارت جهاد کشاورزی سیاست‎‌های تشویقی را در نظر بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز ,
وی بیان کرد: کشور ما چون در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و هرساله مشکل کم‌آبی تشدید می‌شود، باید در کنار راهکارهای کوتاه‌مدت، برروی راهکارهای بلندمدت هم تمرکز کرد. همانطور که گفتم شاید در کوتاه‌مدت نتوان مصرف آب را در واحدهای صنعتی کاست اما در درازمدت با اتخاذ برخی سیاست‌ها می‌توان از میزان آب مصرفی در بخش صنعت هم کاست.
,
 
,
این نماینده سابق مردم در مجلس دهم معتقد است که میزان تعرفه آب مصرفی در روستاها و در برخی از مناطق شهری بسیار پایین است؛ طوری‌که هدررفت آب را در پی دارد؛ بنابراین باید روی تعرفه آب‌های روستایی هم تجدیدنظر صورت پذیرد.
,
 
,
تربتی‌نژاد پیشنهاد کرد که باید به سمت منابع آبی جدید رفت و در این رابطه گفت: شیرین کردن آب‌های شور دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمران می‌توان یکی دیگر از راهکارهای عملیاتی در درازمدت باشد و باید برروی آن مطالعات وسیعی صورت پذیرد.
,
 
,
او گفت: در برنامه ششم توسعه برای استفاده بهینه از منابع مختلف آبی به خصوص آب‌هایی که در کشاورزی مصرف می‌شود، محورهایی گنجانده شده است و من فکر می‌کنم کارهای نسبتاً خوبی طبق برنامه ششم انجام پذیرفته که تبدیل سیستم آبیاری غرقابی به آبیاری قطره‌ای و بارانی یکی از این کارها است، اما در کل سیاست کشت خیلی مهمتر است و دولت می‌تواند سیاست‌های را در رابطه با کشت طراحی و اعمال کند، ولی متأسفانه تاکنون دولت نتوانسته کشاورزان را متقاعد کند که به سمت کشت نوین و ابزارهای نوین در این حوزه رو بیاورند.
,
 
,
به گفته عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس؛ مجلس در برنامه‌های پنج‌ساله و هم در قوانین و طرح‌ها باید دولت را موظف کند که مباحث مرتبط با صرفه‌جویی در آب را بیشتر پیگیری کند؛ چون مسئله کم‌آبی و فرونشست زمین بسیار جدی است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه