اخبار داغ

کارشناس و فعال فضای مجازی:

ساختار نظارت استصوابی در حاکمیت سیاسی تمام کشورهای دنیا وجود دارد/ امروز جبهه انقلاب نیاز به اتحاد و وفاق دارد

ساختار نظارت استصوابی در حاکمیت سیاسی تمام کشورهای دنیا وجود دارد/ امروز جبهه انقلاب نیاز به اتحاد و وفاق دارد
رشید آذری گفت: در حاکمیت سیاسی بسیاری از کشور ها برای صیانت و جلوگیری از عدول از قانون اساسی نهاد های نظارتی با عناوین دیگر تحت عنوان دیوان عالی قانون اساسی و یا دادگاه قانون اساسی وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رشید آذری فعال رسانه و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا نهاد های نظارتی مانند شورای نگهبان وجود دارد، گفت: در حاکمیت سیاسی بسیاری از کشور ها برای صیانت و جلوگیری از عدول از قانون اساسی نهاد های نظارتی با عناوین دیگر تحت عنوان دیوان عالی قانون اساسی و یا دادگاه قانون اساسی وجود دارد.

آذری همچنین افزود: حتی در کشور آمریکا هم دیوان عالی ایالات متحده عالی‌ترین نهاد قضائی و مرجع تفسیر قانون اساسی این کشور است که از ۹ قاضی تشکیل شده و تمامی این اعضای  توسط رئیس جمهور آمریکا تعیین می شوند و در پست خود مادام العمر باقی هستند.

وی فلسفه ایجاد شورای نگهبان را در ایران از دوران مشروطه دانست و اظهارکرد: در آن زمان ۵ فقیه به مصوبات مجلس وتطبیق آن با قانون اساسی نظارت داشتند در حال حاضر نیز شورای نگهبان وظیفه نظارت برتصویب قوانین در مجلس را برعهده دارد تا از بروز هرگونه مغایرتی با موازین شرع و قانون اساسی جلوگیری به عمل آید و علاوه بران  تأیید صلاحیت نامزدهای تمامی انتخابات سراسری کشور به جز انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز در حیطه وظایف این شورا جای دارد.  

وی با بیان اینکه عده‌ای این شبهه را در ذهن خود دارند که اصول مربوط به نظارت شورای نگهبان در قانون اساسی، اصولی غیر دموکراتیک بوده و فقط در قانون اساسی ایران جای دارد؛ خاطر نشان کرد: وجود نهاد نظارتی در دیگر کشورها مورد تردید نیست، تنها ماهیت این نهادها متفاوت است که آن هم به ساختار سیاسی- حقوقی کشورها بستگی دارد، در واقع آن‌ چه که موجب ایجاد شبهه مبنی بر عدم وجود نهاد نظارتی بر انتخابات می‌شود، صرفاً نشأت ‌گرفته از عدم آگاهی از حقوق اساسی و نظام انتخاباتی دیگر کشورها است.

آذری همچنین با اشاره به رفتار دوگانه جبهه اصلاحات در جریان انتخابات افزود: جریان اصلاحات چه در زمان احراز صلاحیت ها و چه در زمان اجرای انتخابات اگر برخلاف شخص متبوع نظر آنها تایید شود، ادعای تقلب در جریان انتخابات می کنند  و اعتراض سر می دهند.

وی در ادامه افزود: حتی در سال ۱۳۸۴ در حالی که عاملان برگزاری انتخابات در وزارت کشور از جبهه اصلاحات بودند، چون رای اکثریت  مردم برخلاف میل آنها بود ادعای تقلب کردند و در سال ۹۲ چون رای اکثریت حسن روحانی بود آن انتخابات را سالم ترین انتخابات دانستند.

این فعال فضای مجازی انتقادی هم به جریان اصولگرا کرد و گفت : متاسفانه در سال ۹۲ عدم اتحاد جبهه انقلاب باعث پراکنش آراء و ایجاد تفرقه شد که در نهایت افراد نالایقی برسر کار آمدند و در حال حاضرمهمترین موضوع  حمایت همه جانبه و اتحاد جبهه انقلابیون است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه