اخبار داغ

فعال صنایع دستی:

ادامه شرایط کنونی برای صنایع دستی، در ۱۰ سال آینده آن ها را از بین می برد

ادامه شرایط کنونی برای صنایع دستی، در ۱۰ سال آینده آن ها را از بین می برد
فعالیت در صنایع دستی اصفهان بعد از افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه، تحریم ها و کرونا شرایط سختی پیدا کرد و بسیاری از تولید کنندگان کارگاه های خود را تعطیل کردند؛ به سراغ یکی از فعالان این عرصه در اصفهان رفته ایم و برای بررسی مشکلات با وی گفت و گو کردیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ اصفهان از دیر بازبا آثار باستانی و صنایع دستی زبان زد است و در جهان شناخته شده است؛ فعالیت در صنایع دستی اصفهان بعد از افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه، تحریم ها و کرونا شرایط سختی پیدا کرد و بسیاری از تولید کنندگان کارگاه های خود را تعطیل کردند؛ با وحید نورمهر یکی از فعالان صنایع دستی در اصفهان در این زمینه گفت و گو کردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

*از چه زمانی و چطور وارد این رشته شدید؟

, *از چه زمانی و چطور وارد این رشته شدید؟, *از چه زمانی و چطور وارد این رشته شدید؟,

پدر بزرگ و پدرم در میدان امام هنرمند بودند و روی ظروف نقره، مس و برنج قلمزنی می کردند و ظروف چکشی مسی و برنجی خلق می کردند؛ من نیز از دوران نوجوانی علاقمند به قلمزنی شده و شروع به کار کردم ولی به واسطه اینکه تقاضا برای سبکی که کار می کردیم کم شد ترجیح دادم به فیروزه کوبی و قلمزنی و گاها ظروف تلفیقی فیروزه کوبی و قلمزنی روی بیاورم.

,

*کمی در مورد فیروزه کوبی توضیح دهید؟

, *کمی در مورد فیروزه کوبی توضیح دهید؟, *کمی در مورد فیروزه کوبی توضیح دهید؟,

فیروزه کوبی شغلی پرمشغله است یک ورق مس خام تا زمانی که تبدیل به ظرف تزئینی آماده فروش شود مراحل زیادی شامل خم کاری، چسباندن سنگ فیروزه، روغن زنی، اپوکسی، احیا، سابیدن، پرداخت کردن، پلی استر و مراحل دیگری که شامل ١٧ مرحله است را میگذراند.

,

تمام مراحل ساخت ظروف فیروزه کوبی و قلمزنی را خودمان در کارگاهمان واقع در دولت آباد اصفهان انجام می دهیم، برادرانم نیز در این حرفه مشغول به کار هستند، خانوادگی کارگاه را می چرخانیم و در کنار خانواده، ١٣ نفر نیروی کار نیز داریم.

,

*بازار در سال گذشته چگونه بود؟

, *بازار در سال گذشته چگونه بود؟, *بازار در سال گذشته چگونه بود؟,

سال گذشته وضعیت بازار نابسامان بود در برخی از ماه ها به مدت یک الی دوهفته بازار کمی رونق و بعد از آن افت پیدا می کرد ولی از اواخر بهمن ماه به واسطه سفارش های ارگانی رونق خوبی در بازار ایجاد شد به گونه ای که حتی نسبت به دو الی سه سال گذشته بهتر بود و در سال جدید به شرایط رکود برگشت.

,

تا چند ماه اخیر با نوسان دلار، مس نیز نوسان داشت و به نظر منطقی بود ولی چند ماهیست دلار رکود داشته ولی همچنان مس گران است و روز به روز گرانتر نیز می شود و دلیل این نوسانات را نمی دانیم.

,

جالب است حوالی عید نوروز که دلار ٣۵هزار تومان خرید و فروش می‌شد مس کیلویی ١۵٠ هزار تومان شد و گرانی مس را به افزایش قیمت دلار نسبت دادند در حال حاضر دلار کمتر از ٢٣ هزار تومان است و مس کیلویی ٢۶٠ هزار تومان شده است.

,

هنگام مراجعه به مسئولان و گفتن مشکل نوسان مس در بازار اغلب می گویند قیمت مس جهانی زیاد می شود و ما قادر به کنترل آن نیستیم جالب است که با افزایش دلار مس گران می شود ولی با کاهش دلار افزایش قیمت را جهانی قلمداد می کنند.

,

اتحادیه صنایع دستی این مشکلات را مربوط به خود نمی داند دیگر مسئولان صنایع دستی پاسخگو مشکلات نیستند و اغلب از پاسخگو نیستند  ما هنرمندان نیز مجبور به تحمل شرایط و خرید مس هستیم چرا که نیاز روزمره کارگاه است.

,

*تقاضا و مشتری خارجی چگونه است ؟

, *تقاضا و مشتری خارجی چگونه است ؟, *تقاضا و مشتری خارجی چگونه است ؟,

چند سال پیش تعدادی مشتری از کشورهای عربی داشتیم که کار کردن و صادرات با آنها برایمان به صرفه بود مشتری های کشورهای عربی و امارات خیلی خوب و راحت خرید می کنند برای هنرمندان این یک امتیاز خوب به حساب می آید.

,

در حال حاضر صادرات خارج از کشور نداریم مشتری های عربی و اماراتی دیگر سفارشی ثبت نکردند وفقط تعدادی مشتری داخل کشور از شهرهای مختلف گاها سفارش ثبت می کنند.

,

*در دوران کرونا بسته های حمایتی چگونه بود؟

, *در دوران کرونا بسته های حمایتی چگونه بود؟, *در دوران کرونا بسته های حمایتی چگونه بود؟,

در دوران شیوع کرونا اعلام شد وام 12 میلیونی به هنرمندان تعلق می گیرد پیگیری‌ کردیم شرایط سختی برای این وام درنظر گرفته بودند و در نهایت وامی به کارگاه ما تعلق نگرفت هرچند این مبلغ وام و حتی بیشتر از آن گره ای از کار کارگاه ما باز نمی کند.

,

دولت باید از تولید کنندگان حمایت کند، قیمت مواد اولیه بی رویه بالا می رود معادن مس و سنگ فیروزه در کشور خودمان است و دلیلی بر اینگونه بالا رفتن قیمت ها مخصوصا سنگ فیروزه نیشابور نیست.

,

سنگ فیروزه نیشابور ۵ سال پیش کیلویی ١٢٠ هزار تومان بود الان کیلویی یک میلیون و ٢٠٠ هزار تومان است و سالانه نیز روی این قیمت ها کشیده می شود با توجه به اینکه معادن از کشورمان است منطقی نیست با افزایش نرخ دلار این گونه اجناس چند برابر شوند.

,

صنایع دستی جزء نیازهای ضروری مردم به حساب نمی آید و مردم در شرایط موجود در کشور به سمت تهیه مواد و اقلام ضروری کشیده می شوند گران شدن مواد اولیه نیز سبب می شود مردم از خریدن یک ظرف تزئینی گران قیمت برای کادو دادن منصرف شوند بنابراین این شغل مستلزم حمایت است.

,

اگر ارگان های دولتی در تمام سطح کشور اقدام به دادن عیدی و کادو به نیروها و کارمندان خود کنند بازار صنایع دستی نیز رونق می گیرد اکثر تولیدات صنایع دستی اصفهان را تهران خریداری می کند اگر بازار تهران خوب کار نکند تاثیر چشمگیری روی بازار شهرهای دیگر می گذارد.

,

اگر از صنایع‌دستی حمایت نشود نهایتا تا ١٠ سال دیگر این شغل وجود خواهد داشت میناکاری و خاتم کاری دیگر بازار ندارد و در حال خارج شدن از چرخه کار صنایع دستی است اگر همین روند ادامه پیدا کند فیروزه کوبی و دیگر مشاغل صنایع‌دستی نیز رکود پیدا می کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه