اخبار داغ

شرکت آب برای حل بحران عشق آباد برنامه‌ای دارد؟

سرریز شدن آب در منطقه ممنوعه و غفلت مسئولان/ هدر رفت آب در سال بی‌آبی + فیلم

سرریز شدن آب در منطقه ممنوعه و غفلت مسئولان/ هدر رفت آب در سال بی‌آبی + فیلم
در حالی که بخش های از شهرستان آشخانه در گروه دشت های ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارد، در این روزهای گرم، نزدیک به دو سال است آب برداشت شده از قنات و چشمه در روستای عشق آباد به دلیل خرابی مخزن سرریز و هدر رفت می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک از مانه و سملقان، استان خراسان شمالی در منطقه خشک و نیمه‌خشک ایران قرارگرفته که علاوه بر این موضوع، در دهه‌های اخیر وقوع پدیده تغییر اقلیم، یکی از عوامل تأثیرگذار بر منابع آب استان بوده‌ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

در حال حاضر در استان بیش از ۸۶ درصد بارش به‌وسیله تبخیر و تعرق از دسترس خارج می‌شود و متوسط پتانسیل منابع آب تجدیدشونده در حال حاضر یک هزار و ۴۳ میلیون مترمکعب در سال است.

,

بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه یک هزار و ۱۶۷ میلیون مترمکعب از منابع آب استان مورداستفاده قرار می‌گیرد و این بدان معنی است که حدود ۱۲۴ میلیون مترمکعب بیش از ظرفیت تجدیدشونده آب استان بهره‌برداری صورت می‌گیرد .

,

لازم به ذکر است که از حدود یک هزار و ۱۶۷ میلیون مترمکعب مصرف آب در استان، حدود ۹۱درصد آن مربوط به بخش کشاورزی، هفت درصد مربوط به مصارف شرب و بهداشت و دو درصد در بخش صنعت است.

,

 

,

, ,

 

,

گفتنی است در متوسط جهانی، میزان مصارف به‌صورت ۷۰درصد در بخش کشاورزی، ۲۰درصد در بخش صنعت و ۱۰درصد در بخش شرب است؛ این در حالی است که مطابق شاخص کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل، مصرف بیش از ۴۰درصد از منابع آب تجدیدشونده در هر کشور، به معنای ورود به مرحله بحران آبی است.

,

در حال حاضر از ۱۱ محدوده مطالعاتی استان، هشت محدوده دچار کسری مخزن و جزو دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی (سملقان، بجنورد، رباط قره بیل، جاجرم، صفی‌آباد، اسفراین و قوچان-شیروان) هستند، مابقی محدوده‌هایی که آزاد بوده و نیز فاقد پتانسیل آب زیرزمینی قابل‌توجه هستند.

,

این در حالی است که مشکلات آب و کمبود آن در شهرستان مانه و سملقان که در گروه مناطق ممنوعه بحرانی قرار دارد، به وفور یافت می شود که برخی از آنها شامل نبود آب، غیر بهداشتی بودن آب شرب و اکنون هم نشتی یا خرابی مخزن آب روستای عشق آباد مسئله ای است که برای مردم حاشیه ساز شده است.

,

براساس گفته اهالی روستای عشق آباد، بخش مانه، منبع آبی که از چشمه و قنات تغذیه می شود و رو به روی مرکز بهداشت این روستا قرار دارد، نزدیک به دو سال است که با نشت و خرابی روبرو است و آب آن هدر رفت می شود.

,

بخش زیادی از این آب بخار و بخش دیگری نیز در جاده سرریز می شود، که باتوجه به بی اعتنایی مسئولان متولی امر، طبیعت دست به کار شده و جویباری ایجاده کرده و آب را به پایین دست و حوالی زمین های کشاورزی منطقه هدایت می کند.

,

نکته قابل توجه این است که آن طرف تر، چندین روستای آغمزار، گزاباد و شش خانه با مشکل کمبود آب به خصوص در فصل های گرم سال مواجه هستند.

,

همانطور که در ویدیو زیر مشاهده می کنید، به صورت روزانه آب زیادی از محل ورودی تانکر ذخیره آب خارج می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه