اخبار داغ

گزارشی از وضعیت مناطق زلزله زده خراسان شمالی؛

مشکلات مردم زلزله‌زده گرمه و جاجرم؛ از گرمای طاقت فرسا و زندگی زیر چادر تا موانع پرداخت تسهیلات بازسازی

مشکلات مردم زلزله‌زده گرمه و جاجرم؛ از گرمای طاقت فرسا و زندگی زیر چادر تا موانع پرداخت تسهیلات بازسازی
زمین لرزه ۵.۵ ریشتری در خراسان شمالی، بخش زیادی از منازل روستایی در شهرستان های گرمه و جاجرم را تخریب کرد، در این روزهای گرم تابستان زندگی در چادر با شدت گرما طاقت فرسا است، از طرفی روند انجام ارائه خدمات آواربرداری و تسهیلات به کندی پیش می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری جاجرم، بامداد ۲۷ اردیبهشت ماه دو زلزله با قدرت ۵.۵ ریشتر مناطق وسیعی از شهرستان‌های گرمه٬ جاجرم و بجنورد در استان خراسان شمالی را لرزاند و موجب خساراتی در ۴۷ روستا شد که این زلزله‌ها تاکنون بیش از ۵۰ پس لرزه را به همراه داشته و دو روز گذشته نیز یک زلزله ۴.۷ ریشتری دیگر در شهر شوقان به وقوع پیوست.

طبق برآورد بیشترین آسیب به منازل مسکونی روستاهای عمارت و قرجه رباط شوقان وارد شده است، از این رو در این روستا ها حضور پیدا کردیم تا از وضعیتشان باخبر شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری جاجرم,
,
,

 

,

پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان تسهیل شود

, پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان تسهیل شود, پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان تسهیل شود,

یکی از اعضای شورای روستای قرجه رباط بخش شوقان با بیان اینکه از زمان وقوع زلزله تمامی ارگان ها پای کار آمدند، گفت: خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم، اما خسارت مالی به خانه ها و دامداری ها وارد شده و بخش زیادی از منازل روستایی به صورت ۱۰۰ درصدی تخریب و تلفات دامی وجود داشته است.

,

وی با اشاره به اینکه چادر به تمامی اهالی روستای عمارت داده شده و از این بابت مشکلی نیست، گفت: از مسئولان تقاضا داریم که در امر بازسازی و ارائه تسهیلات به مردم تسریع شود تا قبل از سرما ساخت و ساز ها به اتمام برسد.

,

 

,

مسئولان فکری به حال ما بکنند

, مسئولان فکری به حال ما بکنند, مسئولان فکری به حال ما بکنند,

یکی از اهالی روستای عمارت با بیان اینکه رسیدگی ارگان ها خوب بوده و مشکل قطعی آب برق گاز نداریم، ادامه داد: اما در حالی که در نزدیکی فصل تابستان قرار داریم، هوا به شدت گرم که در طول روز با حضور کودکان در چادر سپری کردن، سخت شده است، همچنین در هنگام شب هوا خیلی سرد می شود.

,

وی افزود: از مسئولان خواهش می کنم، منازل ما را بررسی کنند اگر هر منزلی قابلیت سکونت دارد، مردم به منازلشان برگردند و اگر قابل سکونت نیست فکری به حال ما بکنند.

,

یکی دیگر ازاهالی روستا با بیان اینکه خوشبختانه تمامی مسئولان برای بازدید از منطقه زلزله آمده اند قول هایی داده اند که امیدواریم عملی شود گفت: انتظار داریم این بازدید ها و سر زدن ها مستمر باشد اینطور نباشد که بعد از مدتی به فراموشی سپرده شود.

,

وی گفت: مسئولان در ارائه تسهیلات نهایت همکاری را با زلزله زده ها داشته باشند، زیرا  پیدا کردن ضامن برای مردم روستا کار بسیار سختی است و خیلی ها نمی توانند ضامن کارمند پیدا کنند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

چادر زدن برای مردم به یک درخواست عمومی تبدیل شده است

, چادر زدن برای مردم به یک درخواست عمومی تبدیل شده است, چادر زدن برای مردم به یک درخواست عمومی تبدیل شده است,

رضا صادقی، رئیس شورای شهر سنخواست در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه زلزله آسایش را از مردم شهر سنخواست گرفته است و مردم شب ها بیرون از منزل می خوابند، ابراز داشت: متاسفانه در این هوای بسیار گرم که ممکن است خزندگان آسیب بزنند ولی هیچ راهی جز بیرون خوابیدن ندارند.

,

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ منزل در شهر سنخواست غیرقابل سکونت شده، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بنیاد مسکن و هلال احمر به این قضیه توجهی ندارند.

,

صادقی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و تداوم زمین لرزه و غیرقابل سکونت بودن تعداد زیادی از منازل، چادر زدن برای مردم به یک درخواست عمومی تبدیل شده، گفت: این در حالی است که هلال احمر از ارائه چادر به این گروه از مردم خودداری می کند و بنیاد مسکن فقط در روستاهای شوقان و شهر شوقان مستقر شده و شهر سنخواست را فراموش کرده است.

,

 

,

استرس زلزله، زنان و کودکان را از خانه فراری کرده است

, استرس زلزله، زنان و کودکان را از خانه فراری کرده است, استرس زلزله، زنان و کودکان را از خانه فراری کرده است,

رئیس شورای شهر سنخواست با اشاره به اینکه صدای این مردم نجیب به هیچ جا نمی رسد، افزود: متاسفانه مطالبه مردم را جدی نمی گیرند، علاج واقعه را قبل از وقوع باید انجام داد، آیا برپایی چادر  در یک مدرسه یا حیاط همشهریان انتظار بزرگی است؟

,

وی ابزار داشت: استرس شدیدی بین مردم و بخصوص کودکان و خانم ها به وجود آمده که حاضر نیستند در خانه بمانند.

,

 

,

, ,

 

,

استقرار کاروان سلامت در مناطق زلزله زده

, استقرار کاروان سلامت در مناطق زلزله زده, استقرار کاروان سلامت در مناطق زلزله زده,

نقی سجادی، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان جاجرم نیز از استقرار کاروان سلامت در مناطق زلزله زده بخش شوقان خبر داد و گفت: ۵۰ نفر از اهالی مناطق زلزله زده بخش شوقان که در لرزه‌های روزهای گذشته آسیب دیدند٬ از خدمات دارویی, درمانی, حمایتی و فرهنگی بهره‌مند شدند.

,

سجادی با بیان اینکه مجموعه هلال احمر از ساعات اولیه وقوع زلزله در خدمت زلزله زدگان بوده است، ابراز داشت: کاروان حمایتی و سلامتی جمعیت هلال احمر شهرستان با مشارکت بسیج جامعه پزشکی, پایگاه مقاومت بسیج شوقان, شبکه بهداشت و هلال احمر جاجرم روز دوشنبه سوم خرداد در مناطق زلزله زده بخش شوقان مستقر و اقدام به ارائه ویزیت و خدمات رایگان دارویی و درمانی, تست فشارخون, غربالگری, مشاوره روانشناسی و حمایتی و فرهنگی مراجعین کردند.

,

 

,

توزیع بیش از ۷۵۰ بسته معیشتی در بین زلزله زدگان

, توزیع بیش از ۷۵۰ بسته معیشتی در بین زلزله زدگان, توزیع بیش از ۷۵۰ بسته معیشتی در بین زلزله زدگان,

اسماعیل محمدنیا، فرمانده سپاه شهرستان جاجرم با بیان اینکه مجموعه سپاه و بسیج یارو یاور زلزله زده ها بوده است، گفت: بسیج پس از وقوع زلزله در میدان بوده و تمام توان خود را برای کاهش مشکلات مردم به کار گرفته است.

,

وی با بیان اینکه پخت و توزیع غذای گرم در بین زلزله زده ها برپا بوده است، گفت: علاوه بر آن ۷۵۰ بسته معیشتی بین مناطق زلزله زده شوقان و سنخواست توزیع شده است که ارزش هر بسته ۲۵۰ هزار تومان بود.

,

محمدنیا افزود: این بسته‌ها با کمک بسیج، نهادهای حمایتی و تمامی اقشار آماده و توزیع شد.

,

 

,

, ,

 

,

تاکنون ۴۰ درصد آواربرداری انجام شده است 

, تاکنون ۴۰ درصد آواربرداری انجام شده است , تاکنون ۴۰ درصد آواربرداری انجام شده است ,

آرمان شیردل، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جاجرم گفت: طبق آمار شهرستان جاجرم ۴۰ روستای دارای طرح هادی دارد که به آن‌ها تسهیلات بازسازی و مقاوم سازی تعلق می‌گیرد.

,

وی ادامه داد: در زلزله ۵.۵ ریشتری اخیر یک هزار و ۲۵۰ واحد طبق بازرسی کارشناسان آسیب پذیر و در حال حاضر غیر مقاوم است و ۱۲۱ واحد نیز در شرایط اورژانسی قرار گرفته که نیاز جدی برای بازسازی دارد.

,

شیردل با بیان اینکه تقریباً ۴۰ درصد آوار برداری‌ها انجام شده است، گفت: در حال حاضر نیز سه اکیپ در حال آوار برداری هستند.

,

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جاجرم ابراز داشت: تمام منازل روستایی شهرستان آسیب پذیرند و در زلزله ۵.۵ ریشتری روستاهایی که نزدیک به کانون زلزله بودند بیشترین خسارت را دیدند؛

,

این مقام مسئول گفت: روستاهای عمارت، قراجه رباط، کلاته حاجی رحمت، جوشقان، ناویا، دوبرجه، بام و پشت بام بیشترین آسیب را در زلزله دیدند.

,

 

,

۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات مقاوم سازی پرداخت می شود

, ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات مقاوم سازی پرداخت می شود, ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات مقاوم سازی پرداخت می شود,

وی تشریح کرد: در سال جاری تسهیلات نسبت به سال گذشته افزایش داشته و برای مقاوم سازی منازل روستایی از ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

,

شیردل افزود: بارندگی‌ها باعث شد، دیوارها و منازل خشتی و گلی مقاومت خود را از دست بدهد و با زلزله ریزش و تخریب کامل شوند.

,

وی در ادامه توصیه‌هایی به زلزله زدگان داشت و گفت: تا زمانی که واحدها کامل احداث نشده، اقدام به تخریب منازل خود نکنند، زیرا در زمستان وسایل زیر باران خواهد بود و شرایط دشوارتر خواهد شد.

,

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جاجرم اظهار داشت: توصیه می‌شود اگر هنوز منازل کامل تخریب نشده و سرپناهی دارند آن را تخریب نکنند.

,

وی از راه اندازی ستاد مدیریت بحران در مناطق زلزله زده خبر داده و گفت: با نزدیک بودن به مناطق زلزله زده مردم می‌توانند با مراجعه به ستاد، اقدامات لازم برای تشکیل پرونده را انجام دهند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

حضور کاروان هنر و همدلی در مناطق زلزله زده گرمه و جاجرم

, حضور کاروان هنر و همدلی در مناطق زلزله زده گرمه و جاجرم, حضور کاروان هنر و همدلی در مناطق زلزله زده گرمه و جاجرم,

علی اصغر شکوری، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جاجرم در گفتگو با پایگاه خبری جاجرم اظهار داشت: گروه گروه های هنری شهرستان برای اهالی مناطق زلزله زده در قالب عصر فرهنگی هنرنمایی کردند.

,

وی ادامه داد: برگزاری محفل انس با قرآن نیز در قالب کاروان قرآنی از دیگر برنامه هایی بود که روزهای  گذشته توسط اهالی فرهنگ و هنر برای مردم مناطق زلزله زده هم چون روستای شورک و قره چه رباط اجرا شد.

,

شکور  هم چنین به هنرنمایی گروه ققنوس به سرپرستی «مهدی فخرانی» با اجرای نمایش «گیتاریست» اشاره کرد و گفت: فراهم آوردن نشاط و شادابی و نشاندن لبخند بر لبان مردم  روستاهای زلزله زده از اهداف شکل گیری این حرکت فرهنگی  بود.

,

وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم تا با اهدای ۲۰۰ عنوان کتاب، قصه گویی برای کودکان و نوجوانان  در کنار نشست های آشنایی با سبک زندگی در راستای تقویت و تعالی فرهنگ مردم این مناطق گام برداریم.

,

گفتنی است از فرمانداری جاجرم هم چندین مرتبه درخواست مصاحبه داشتیم که متاسفانه موفق به انجام مصاحبه نشدیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه