اخبار داغ

یک کارشناس دامپزشکی:

تب مالت، بیماری خطرناک و مشترک میان انسان و دام/ مردم از خرید کشتار غیرمجاز و خیابانی بپرهیزند

تب مالت، بیماری خطرناک و مشترک میان انسان و دام/ مردم از خرید کشتار غیرمجاز و خیابانی بپرهیزند
مجید همتی گفت: مردم گوشت مورد نیاز خانوار را از مراکز عرضه معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و از خرید گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز و خیابانی بپرهیزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید همتی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: مهم ترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام، تب کریمه کنگو و تب مالت است که در فصل بهار با توجه به تکثیر حشرات، ارتباط بیشتر میان انسان و دام و مصرف لبنیات خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

وی درباره بیماری تب کریمه کنگو افزود: این یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه ها، تماس با خون و ترشحات دام و انسان آلوده منتقل می شود.

همتی تصریح کرد: دامداران، دلالان دام، کارکنان کشتارگاه ها و همه افرادی که با دام سروکار دارند در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هستند.

وی عنوان کرد: نگهداری گوشت تازه بعد از ذبح دام به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد سبب غیر فعال شدن ویروس می شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: به منظور پیشگیری از این بیماری دامداران با استفاده از سموم مناسب و مجاز، بدن و جایگاه دام را به صورت مستمر زیر نظر کارشناسان دامپزشکی سمپاشی کرده و از جدا کردن و له کردن کنه های روی بدن دام خودداری کنند.

همتی خاطرنشان کرد: همچنین هنگام تماس با دام و کار در دامداری از لباس کار مناسب، چکمه، ماسک و... استفاده شود.

وی افزود: سلاخان و کارگران کشتارگاه ها در حین کار، لباس و لوازم ایمنی مناسب داشته و از خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات خودداری کنند.

همتی تصریح کرد: مردم نیز گوشت مورد نیاز خانوار را از مراکز عرضه معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و از خرید گوشت حاصل از کشتار غیر مجاز و خیابانی بپرهیزند.

وی خواستار نگهداری گوشت حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال (دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد) شد و افزود: هنگام خرد کردن گوشت و آلایش دامی، استفاده از دستکش و رعایت نکات بهداشتی الزامی است.

همتی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون به منظور پیشگیری از این بیماری با توزیع دو هزار و ۵۰۰ لیتر سم رایگان توسط اداره کل دامپزشکی، بدن ۵۰۰ هزار راس گوسفند و بز، ۳۵ هزار راس گاو وگوساله و یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع جایگاه دامی سمپاشی شده است.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: میزان سمپاشی تا پایان سال به دو برابر می رسد.

همتی درباره بیماری تب مالت یا بروسلوز نیز گفت: بیماری مذکور یک بیماری باکتریایی مشترک بین انسان و دام است که در دام باعث سقط جنین و ناباروری می شود اما با توجه به اینکه سقط جنین در دام عوامل مختلفی دارد هر سقطی را نباید به بروسلوز نسبت داد.

وی عنوان کرد: تشخیص بیماری بروسلوز در دام با توجه به علائم بالینی ممکن نیست و صرفا با استفاده از روش های آزمایشگاهی میسر است.

همتی تصریح کرد: این بیماری در انسان باعث درد مفاصل، تعریق شبانه، تب، بدن درد، بی اشتهایی و... می شود و گاها به صورت موضعی درگیری ارگان خاصی از بدن را به دنبال دارد و در مجموع چهره های بالینی متعددی دارد و ممکن است سبب افسردگی، نازایی و... شود.

وی با اشاره به راه های انتقال افزود: بیماری تب مالت از طریق مصرف لبنیات آلوده، تماس با دام آلوده، تنفس در آغل های آلوده، به انسان منتقل می شود همچنین جنین های سقط شده ناشی از این بیماری یکی از عوامل انتقال بیماری هستند.

همتی گفت: به منظور پیشگیری از بیماری؛ مصرف لبنیات پاستوریزه، جوشاندن شیر، نگهداری پنیرهای محلی در آب نمک ضروری است.

وی افزود: همچنین استفاده از لباس کار مناسب، ماسک، عینک و چکمه در هنگام کار در دامداری نقش مهمی در کاهش موارد انتقال بیماری دارد.

همتی تصریح کرد: واکسیناسیون جمعیت دامی یکی از مهمترین راه های کاهش موارد بیماری در جمعیت دام و انسان است که هر ساله اداره کل دامپزشکی در فصل بهار و تابستان نسبت به مایه کوبی جمعیت دام سبک و سنگین واجد شرایط مایه کوبی، اقدام می کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه در همین راستا گفت: دامداران نهایت همکاری را با اکیپ های اعزامی دامپزشکی داشته باشند.

همتی خاطرنشان کرد: در سال جاری مایه کوبی جمعیت دام سبک از ۱۵ اردیبهشت ماه شروع شده و تا پایان تیرماه ادامه دارد و مایه کوبی دام سنگین نیز از اوایل مرداد ماه شروع می شود.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات بهداشتی که طی چند سال اخیر توسط اداره کل دامپزشکی انجام شده آمار مبتلایان در جمعیت انسانی کاهش چشمگیری داشته به گونه ای که بر اساس آمار مرکز بهداشت استان از یک هزار و ۳۸۱  مورد در سال ۱۳۹۴ به ۳۴۱ مورد در سال گذشته رسیده است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه